Annons:
Etikettmedia
Läst 1985 ggr
RobinEH
12/24/16, 7:10 AM

Polis friad från dödsskjutning

En man vid namn Christopher sköts ihjäl av polis i slutet av Juni i år. Åklagaren har nu lagt ned åtalet mot denne polisman då han anses agerat i nödvärn efter att Christopher riktat ett pistolliknande föremål mot dem. 

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/polisen-frias-f%C3%B6r-d%C3%B6dsskjutning-av-christopher-28-3703112

I samband med att åtalet lades ned så kunde åklagaren släppa den filmsekvens som från polishelikopter fångar det hela. Vilket lett till att Kalla Fakta fått stor kritik av gemene man. Varför?

Kalla Fakta sände den 6:e december ett reportage som annonserades på deras facebooksida med denna bild. För den late så är det en bild vars bakgrund är den plats där Christopher sköts till döds, däröver är en siluett av en man med händerna upp i luften med titeln "Det här är väl ett internationellt språk för att jag ger mig?". Följande tilläggs

 "Christopher anklagades för att ha skjutit mot polisen trots att han inte ens hade ett vapen. Vad händer med förtroendet för polisen när de ljuger?" 

Uppgifterna till media gällande fallet var mycket snålt från polismyndigheten. Initiala uppgifter om att Christopher skjutit mot polisen visade sig inte stämma och pistolen han höll var en attrapp. Kalla Fakta valde därav att gå på ett vittnesmål som sett Christopher sträcka upp händerna i luften. I brist på bevis, dra dina egna slutsatser ---> Kalla Fakta.

Nästa gång du stöter på en polis, rikta inte ett vapen mot dem oavsett om du har krut eller ej.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Agafia
12/24/16, 7:18 AM
#1

Naturligtvis ska man inte rikta något slags vapen mot någon ! Ingen mer än de som var på plats vet säkert vad som hände o varför , tragiskt för alla inblandade .

landsbygdsbo
12/24/16, 7:22 AM
#2

#0  hur ska en polis veta att vapnet i handen på en person är en attrapp? ska polisen hela tiden utgå ifrån att vapnet är en leksak…ända tills en polisman blir skjuten?

Nej håller man ett vapen eller en leksakspistol i handen kan man nog räkna med att det provocerar fram verkningseld.

Annette
12/24/16, 7:49 AM
#3

#2. Instämmer.

[helga21]
12/24/16, 9:05 PM
#4

Ja det är inte lätt att var polis. Innan så ha de de inte släppt bilderna och infon om att mannen hade ett pistolliknande föremål i handen.

Martin
12/24/16, 11:17 PM
#5

Polisen har begått ett antal fel, som man också sagt att man gjort.

Man har väl inte sagt att man uttalade sig för tidigt, men det tycker jag man har gjort.

Det första man sade var att polisen besvarade elden, vilket man inte har gjort - eftersom att man aldrig var beskjuten. Det korrigerade man efter ett par dagar. Dock har polisen hela tiden (jag har inte kunnat se något annat i alla fall) sagt att man skjutit då man uppfattat honom som beväpnad.

Eftersom att filmen har ingått i en förundersökning är det både bra och viktigt att den inte har visats innan. Det hade kunnat gynna för någon part.

Däremot så bör ju viss media och vissa granskade program nu rannsaka sig och fundera på vad det är man har sagt och visat, i förhållande till den nya kunskap man fått. Och kanske också faktiskt gå ut och säga att man kanske påstått saker som inte var sanna.

mvh Martin

landsbygdsbo
12/24/16, 11:54 PM
#6

35

På vilket vis agerade polisen fel.

killen bar ju så som man kunde bedöma ett vapen..bättre då att killen i fråga slås ikull än poliser eller tredje part.

Annons:
Martin
12/25/16, 12:11 AM
#7

Läser du en gång till så ser du var jag skrev att man gjorde fel. Att man går ut och säger att man besvarat eld så snabbt som man gjorde. Är polisen inte trovärdig i sin kommunikation blir man inte trovärdig i övrigt heller (och det gäller inte bara polisen).

Jag önskar att polisen oftare gick ut tydligare med vad som hade hänt och vad man visste - självklart under förutsättning att det inte innebar att man röjer information som finns i en pågående förundersökning.

På samma sätt önskar jag att de oftare kanske inte var så snabba med att gå ut med saker, just för att det faktiskt kan påverka. Däremot borde de bli bättre på att gå ut efteråt (ungefär som här) och visa delar av materialet som finns för att faktiskt visa vad det var som hände.

De två poliserna som gör stoppet har som jag ser det och med den informationen jag har agerat helt rätt och tycker det är skönt att utfallet blev som det blev. Med polisen menade jag alltså inte de två i radiobilen, när jag skrev att polisen har gjort fel.

"Kvällen den 22 juni sköts en man i 30-årsåldern ihjäl av polis i Bagarmossen i södra Stockholm.

Polisen uppgav då, både på sin hemsida och i samtal med media, att mannen sköts efter att ha avlossat skott mot polispatrullen.

Men nu backar polisen från de uppgifterna.

– Vi gav felaktig information då. Han avlossade inget skott. Vi beklagar den uppgiften, säger Helena Östman, kommunikationschef vid Stockholmspolisen." Källa: Aftonbladet 27/7

mvh Martin

[Göstage]
3/28/18, 3:51 AM
#8

Tillfälligheter eller tecken på hårdnande samhällsklimat? Inom loppet av några dagar har poliser sett sig nödsakade att öppna verkanseld, varvid två personer dött av skottskadorna.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/polis-oppnade-eld-i-samband-med-misstankt-mordbrand-i-lulea/

http://www.na.se/orebro-lan/orebro/man-som-skots-av-polis-efter-vild-biljakt-avled-kor-mot-polismannen-som-da-avlossar-sitt-vapen

[Jarl]
8/7/18, 7:17 PM
#9

Är någon som har länkar till kallafakta och bilderna?

[Jarl]
8/7/18, 7:34 PM
#11

postar det jag fick fram från flashback

avrättning igen

Det var när polisen sköt infrån bilen☝️

"Vår grupp har läst hela utredningsprotokollet på närmare 600 sidor. Det är helt ofattbart att Anders Karlen frikändes.
Christopher avrättades av ” Globen” polismannen Anders Karlen 160622 BAGARMOSSEN !!
Förhör med Anders Karlen står det följande: ”VÅLLANDE TILL ANNANS DÖD alt TJÄNSTEFEL”
”Anders har avlossat några skott verkanseld mot Christopher. Skotten har inte träffat Christopher men han har höjt sina armar upp i luften. Anders har därefter fortsatt att avlossa verkanseld utan att det varit omedelbart nödvändigt eller försvarligt. Anders har under hela händelseförloppet tillhopa avlossat sju skott. Sista skottet träffat Christopher i huvudet. Till följd av skottet i huvudet har Christopher avlidit senare samma dag.”
”Anders har av oaktsamhet som inte är ringa , genom sista skottet orsakat Christophers död. Alternativt har Anders vid tillfället uppsåtligen eller av oaktsamhet vid sin myndighetsutövning åsidosatt vad som gällt för uppgiften, genom att fortsätta skjuta verkanseld trots att Christopher sträckt sina armar över huvudet”
1.Anders Karlen skjuter första skottet när Christopher stiger ut ur bilen och pekar med leksakspistolen. Detta tar en sekund. Christopher springer bakom bilen och kommer fram med händerna uppsträckta som förhörsledaren skriver. Anders Karlen 28 år ”Globen polis” får inte upp sitt bilbälte utan skjuter rakt igenom sin egen polis bilruta med 7 skott mot Christopher som håller upp sina händer. Anders Karlen säger att mannen ” hade ett ursäktande ansiktsuttryck ” men jag sköt. Först sköt jag mot bröstet men när mannen inte ramlade siktade jag endast mot huvudet. Sedan hoppar Anders Karlen ut ur bilen och laddar om pistolen. Han springer fram till Christopher och börjar stoppa tillbaka hjärnsubstanser i hjärnan när den har vällt ut. Anders Karlen sköt sammanlagt på 16 sekunder 7 skott mot Christopher genom sin egen bilruta mot Christopher som höll upp sina händer! Rena avrättningen.
2. Polismannen Gustavsson Bo Henrik sprang bakom polisbilen och såg ingenting. Han tänkte på sin blivande fru enligt förhöret. Hade det varit bättre att hjälpa Christopher än tänka på frun??
3. Polisaspiranten Claesson Jesper Marcus Jan sprang även han bakom polisbilen och såg ingenting. Han tänkte på sommarfirandet som skulle äga rum i Kalmar enligt förhöret. Lär man detta i polisskolan… hjälp till nästa gång !!
4. Polismannen Gustavsson ropade i radion om skottlossningen som Christopher skulle ha orsakat.
5. Polisens talesman Towe Hägg informerade mycket detaljerat händelseförloppet. Hon informerade att mannen hade skjutit mot poliser och de visade den sönderskjutna polisbilsrutan. Hon informerade även att anhöriga var underrättade om dödsfallet. Anhöriga stod utanför sjukhuset och trodde att Christopher blev opererad i benet. Dödsbudet fick anhöriga via media från Towe Hägg. Dödsbudet från läkaren kom en timme senare. Grymt! Leta nästa gång efter sanningen!!
6. Polisens talesman Michael Pettersson informerade i media att detta ska rubriceras som ”mordförsök”. Men när det uppdagades att Christopher omöjligen hade kunnat skjuta med sin leksakspistol mot polisen tystades detta ner. Varför tog du inte reda på sanningen.
7. Polisens talesman Carina Skagerlind informerade även om skjutningen och hade inte kontrollerat sanningshalten när detta serverades till henne. Oansvarigt !!
8. Dokument om dödsskjutningen skickades hem till Christopher. Rättsväsendet var tvunget att informera att de hade ljugit om händelseförloppet den 28/7. Det finns någon ärlig polis någonstans som hade skickat detta.
9. Kommissarie Kent Fahlgren tog ta i ärendet. Mellan 27/6-8/7 berättade han detta under 4 samtal som han hade med en anhörig:
-han miste sin fru när hon var 35 år i cancer, de hade 3 barn sammanlagt. Han träffade en läkare som arbetar på Ringens Vc , de fick även tre barn tillsammans. Ett av barnen har ADHD och behandlas med Concerta. Frun har varit på Valhallavägen på en arbetsintervju. Hon har haft 2 stroke. Kjell är lite över 60 år.
Vi undrade hur detta hänger ihop med Christophers utredning och det skrevs dokument om detta. Kjell fick lämna utredningsposten.
10. Familjen hade sökt hjälp inom socialen i Björkhagen eftersom de hade hamnat i kris med varandra. De informerade klart att de just för tillfället hade svårt att bo tillsammans och bad om hjälp. Socialen ordnade ett extra boende till sambon men båda bodde där av och till men även hemma i deras gemensamma hem. Socialsekreteraren A.S var ansvarig för detta men ärendet sköttes inte som det skulle vilket har kommit fram efter Christophers död. Efter Christophers dödsfall klarade inte socialsekreteraren A.S att arbeta utan hon sjukskrev sig och sade upp sig kort efter detta. Christopher hade haft en stökig ungdomstid och hade fått hjälp från samma soc. distrikt, han var redan dömd i deras ögon , trots att han skötte sig. Socialen har inga resurser under sommartid.
11. Obduktionen visar att Christopher hade inga otillåtna substanser i blodet. Familjens advokat har skickat frågan flera gånger till Åklagaren (Göteborg) Maria Sterup som hade ärendet på sitt bord. Frågan var hur såg blodbilden ut vad gäller framför allt Anders Karlen men även Gustavsson och Claesson. Åklagaren Maria Sterup har inte besvarat denna fråga trots att frågan skickats till henne.
Åklagaren Maria Sterup visste om ärendet från dag 1 även att det aldrig var Christopher som sköt, men hon hjälpte inte till att rätta detta. Hon frikände Anders Karlen. Hela familjen Karlen är inom rättsväsendet, poliser, rättsjurister och en åklagare i familjen. Alla kommer från Skåne.
Göteborg/Åklagaren Maria Sterup har tillsammans med Anders Karlen skriviten ny lag i Sverige. Poliser kan skjuta rakt igenom sin egen bilruta med dödlig utgång utan att straffas. Samhället betalar kostnaden av bilrutorna framöver!!
Vi alla känner familjen och beklagar all denna smärta som flera personer inom rättsväsendet har orsakat dem. Vi har fått ta del av alla dokumenten. Vi vet att Kalla fakta kontaktade familjen i slutet av augusti efter att det hade kommit i deras kännedom att rättsväsendet hade ljugit så grovt i media. I programmet kom det tydligt fram att dödsskjutningar har ökat inom poliskåren.
Christopher hade alltid ett gott ord till alla och kämpade hårt för att alla människor skulle ha samma rättigheter oavsett varifrån dem kommer. Christopher var en god far. Låt honom VILA I FRID !!"

[Jarl]
8/9/18, 8:58 PM
#12

Blir så less på detta när det är en gamal nyhet är det ingen som bekyrar sig.

Nyss brött dom en pojkes arm på tre punkte! Kan vi bara protestera och protestera kan vi få kanske någon ändring.

Upp till toppen
Annons: