Media

Polis friad från dödsskjutning

2016-12-24 07:10 #0 av: RobinEH

En man vid namn Christopher sköts ihjäl av polis i slutet av Juni i år. Åklagaren har nu lagt ned åtalet mot denne polisman då han anses agerat i nödvärn efter att Christopher riktat ett pistolliknande föremål mot dem. 

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/polisen-frias-f%C3%B6r-d%C3%B6dsskjutning-av-christopher-28-3703112

I samband med att åtalet lades ned så kunde åklagaren släppa den filmsekvens som från polishelikopter fångar det hela. Vilket lett till att Kalla Fakta fått stor kritik av gemene man. Varför?

Kalla Fakta sände den 6:e december ett reportage som annonserades på deras facebooksida med denna bild. För den late så är det en bild vars bakgrund är den plats där Christopher sköts till döds, däröver är en siluett av en man med händerna upp i luften med titeln "Det här är väl ett internationellt språk för att jag ger mig?". Följande tilläggs

"Christopher anklagades för att ha skjutit mot polisen trots att han inte ens hade ett vapen. Vad händer med förtroendet för polisen när de ljuger?" 

Uppgifterna till media gällande fallet var mycket snålt från polismyndigheten. Initiala uppgifter om att Christopher skjutit mot polisen visade sig inte stämma och pistolen han höll var en attrapp. Kalla Fakta valde därav att gå på ett vittnesmål som sett Christopher sträcka upp händerna i luften. I brist på bevis, dra dina egna slutsatser ---> Kalla Fakta.

Nästa gång du stöter på en polis, rikta inte ett vapen mot dem oavsett om du har krut eller ej.

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2016-12-24 07:18 #1 av: Agafia

Naturligtvis ska man inte rikta något slags vapen mot någon !
Ingen mer än de som var på plats vet säkert vad som hände o varför , tragiskt för
alla inblandade .

Anmäl
2016-12-24 07:22 #2 av: landsbygdsbo

#0  hur ska en polis veta att vapnet i handen på en person är en attrapp? ska polisen hela tiden utgå ifrån att vapnet är en leksak...ända tills en polisman blir skjuten?

Nej håller man ett vapen eller en leksakspistol i handen kan man nog räkna med att det provocerar fram verkningseld.

Anmäl
2016-12-24 07:49 #3 av: Annette

#2. Instämmer. 

Anmäl
2016-12-24 21:05 #4 av: [helga21]

Ja det är inte lätt att var polis. Innan så ha de de inte släppt bilderna och infon om att mannen hade ett pistolliknande föremål i handen.

Anmäl
2016-12-24 23:17 #5 av: Martin

Polisen har begått ett antal fel, som man också sagt att man gjort.

Man har väl inte sagt att man uttalade sig för tidigt, men det tycker jag man har gjort.

Det första man sade var att polisen besvarade elden, vilket man inte har gjort - eftersom att man aldrig var beskjuten. Det korrigerade man efter ett par dagar. Dock har polisen hela tiden (jag har inte kunnat se något annat i alla fall) sagt att man skjutit då man uppfattat honom som beväpnad.

Eftersom att filmen har ingått i en förundersökning är det både bra och viktigt att den inte har visats innan. Det hade kunnat gynna för någon part.

Däremot så bör ju viss media och vissa granskade program nu rannsaka sig och fundera på vad det är man har sagt och visat, i förhållande till den nya kunskap man fått. Och kanske också faktiskt gå ut och säga att man kanske påstått saker som inte var sanna.

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2016-12-24 23:54 #6 av: landsbygdsbo

35

På vilket vis agerade polisen fel.

killen bar ju så som man kunde bedöma ett vapen..bättre då att killen i fråga slås ikull än poliser eller tredje part.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.