Annons:
Etikettböcker-tv-radio
Läst 1312 ggr
stockholm2016
11/29/16, 6:07 PM

Rätten att välja offentligt försvarare i Hovrätten

Hej, det gäller rätten att välja offentligt försvarare hos Hovrätten. Den offentliga försvararens förordnande upphör när tingsrätten avgör, släpper målet. Hovrätten agerar olika gällande förordnandet av offentligt försvarare : 1.tillfrågat i några mål den anklagade om man vill ha en nya offentligt försvarare eller vill behålla försvararen som man hade i målet vid tingsrätten, 2. i några mål inte tillfrågat den anklagade vem som förordnas som offentligt försvarare . Jag skulle uppskatta om ni skulle kunna delge mig era erfarenheter, kunskaper i frågan tex om Hovrättens skyldigheter att tillfråga den anklagade vem som skall förordnas i målet hos Hovrätten. Tack.

Annons:
Martin
11/30/16, 11:42 AM
#2

Tilläggas skall att det är den tilltalade som själv begär byte, och att det måste motiveras. Och det krävs starka skäl för byte.

 Det är också ganska sällan det blir ett byte, inte sällan för att det skulle vara för dyrt att byta.

mvh Martin

[helga21]
11/30/16, 6:57 PM
#3

# 2 Om det i detta fall advokaten inte förefaller kompetent så går det förmodligen att göra detta.

Martin
11/30/16, 7:53 PM
#4

#3 Jag vet för lite både om praxis och detta fallet, men det är säkert inte omöjligt. Dock så är det vanligt att man nekas byta för att det blir för dyrt. Men vanligt innebär ju inte alltid, och byten sker.

mvh Martin

[helga21]
11/30/16, 10:00 PM
#5

Om du läser T.S inlägg så förefaller det som om försvaren inte är så "kunnig" i juts detta.

Martin
12/2/16, 8:01 AM
#6

Ja, jag har också för mig att det stod så från början men nu står det faktiskt inget om det alls. Ser ut som att det är ändrat eller så minns jag fel.

Oavsett kunnighet eller inte så sker ju byten, precis som att byten avslås. Inget konstigt med det egentligen. Har själv haft en advokat jag inte var speciellt nöjd med.

mvh Martin

Annons:
[helga21]
12/2/16, 3:38 PM
#7

# 6 Ja det är ändrat nu!

Upp till toppen
Annons: