Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1426 ggr
[Nomen Nescio]
2016-09-18 08:39

"Mördarna köper sin frihet för blodspengar"

 "De mördar, de pekas ut – och de köper sin frihet. Mördare går i dag fria på gatorna medan polisen står handfallna. Med stora summor erbjuder mördarna sina offers familjer ”blodspengar” i utbyte mot deras tystnad. – Det här har förekommit i flera år och det är på tiden att det sker en lagändring för att förhindra den här typen av privata uppgörelser, säger Stefan Sintéus, polisområdeschef i Malmö."---

"– Det är nog vanligare än vad man tror i de här kretsarna, antingen att man med pengar köper sig frihet eller tyvärr ibland hot. Eller att man på något sätt sätter sig i skuld om man inte kan betala, säger Stefan Sintéus. Hot för att tysta vittnen är inget nytt, inte heller tystnadskulturen bland kriminella. Men spår av privata, ekonomiska uppgörelser med blodspengar blir ibland synliga i polisutredningar. – Vi har sett det i många utredningar här i Malmö att det finns pengar med i bilden och oförklarlig tystnad från vittnen och målsägande som inte kan förklaras med att de skulle vara hotade, säger Sintéus."---

http://www.expressen.se/kvallsposten/mordarna-koper-sin-frihet-for-blodspengar/

Annons:
[helga21]
2016-09-18 12:51
#1

Ja varför ska just jag tala om för polisen vem som är skyldig om jag får pengar av denne eller hotar min familj.

[Nomen Nescio]
2016-09-18 13:11
#2

Nej. bättre att hjälpa förövarna och sedan få en kula mellan ögonen från dem efter rättegången istället.

[helga21]
2016-09-18 17:28
#3

# 2 Vilken rättegång Det kommer ju aldrig så långt!

[Nomen Nescio]
2016-09-18 18:21
#4

#3 Ur den länkade artikeln:

"I polisförhör pekar 24-åringen ut de skyldiga. Han berättar i detalj om hur ett brödrapar skjutit honom samtidigt som deras pappa stod en bit bort och uppmanade sina söner att ”göra slut på honom".

Sammanlagt tre personer namnges för dådet.

För två veckor sedan åtalades bröderna och pappan för mordförsök.

Men när rättegången inleds har 24-åringen plötsligt glömt vem som sköt.

I förundersökningen finns uppgifter att de misstänkta gärningsmännen erbjudit honom en stor summa pengar för hans tystnad - så kallade blodspengar."---

[helga21]
2016-09-18 18:24
#5

# 4 Då förstår jag! Vad jag avsåg var att det är inte lönt att säga något till polisen då samhället i varje fall inte kan skydda mig. För så är det dessvärre.

Martin
2016-10-08 06:43
#6

Vi får väl se hur det gick i hovrätten, men det blev 9 års fängelse för bröderna. Pappan friades. Ett ovanligt hårt straff för mordförsök känns det som, många av de här skjutningarna slutar även med grov misshandel. En mycket välkommen dom som jag hoppas håller även i hovrätten.

Varför man skall vittna? Ja, för det är det rättssamhället vi har i Sverige och gillar man inte det får man väl emigrera. Många säger att det är bättre att inte medverka för samhället kan inte skydda en. Det är inte hela sanningen, de flesta som får beskydd går det faktiskt bra för. Det finns de som har bott på boende och hittats och mördats men det är då inte under personskydd vilket är en annan sak.

Och sedan är det ju så också, att utan skyddsåtgärder från samhället så innebär det ju inte heller att man går säker.

Själv skulle jag aldrig tveka, jag skulle medverka i rättegång oavsett vad det gällde.

mvh Martin

Annons:
[helga21]
2016-10-08 10:02
#7

# 6 Att vittna är en skyldighet. Du kan inte neka att göra det och ifall du ljuger  så riskerar du upp till 3 års fängelse. Är du kallad som vittne så är du!

Martin
2016-10-08 21:01
#8

#7 Sanning med modifikation. Det kostar 2.000 kr att utebli som vittne. Man kan också inställa sig till rätten men välja att vara tyst eller inte svara på frågorna. Det är inte belagt med böter och går inte heller som mened. Syftade dessutom på ditt inlägg #1 där du ifrågasatte varför du skulle vittna om du fick pengar för att vara tyst.

mvh Martin

Martin
2016-10-08 21:02
#9

Min erfarenhet är dessutom att tingsrätterna i alla fall här är dåliga på att döma ut vite för de som uteblir.

mvh Martin

Martin
2016-10-08 21:03
#10

Omvänt är det ju så: Skickar du inte in bekräftelse på att du är kallad är du inte delgiven.

Är du inte delgiven kostar det inget att utebli, det är bara straffbart att utebli om du är delgiven att du skall inställa dig.

mvh Martin

[Nomen Nescio]
2016-10-28 16:28
#11

"Skottlossningen i natt i södra Biskopsgården var, enligt källor till GP, riktad mot ett vittne i en framtida rättegång. - Det kan jag inte bekräfta i nuläget. Jag konstaterar bara att det är en väldigt allvarlig händelse, säger polismästare Erik Nord till gp.se på fredagsmorgonen."---

"På den utsatta adressen bor en person som vittnat i en utredning som rör en skjutning i gängmiljö, ett fall som inom kort kommer upp i tingsrätten. Enligt GP:s källor handlar det om det brutala mordförsöket på midsommarafton. - Det kan jag varken bekräfta eller dementera, säger Anna Sandén."---

GP

[Nomen Nescio]
2016-11-08 12:42
#12

#11 "Sex målsäganden hördes via videolänk från okänd ort. Huvudvittnet – som besköts i förra veckan – flygs in från utlandet. I den fortsatta rättegången förblir vittnenas utseende hemliga för alla, utom för tingsrättens ledamöter.

Just nu pågår domstolsförhandlingen efter skjutningen på Sommarvädersgatan i Biskopsgården, den 24 juni. Ett i serien av brutala gängbrott i Göteborg. En lägenhet attackerades med flera skott, varav tre penetrerade såväl ytter- som innerdörr. En ungt par med spädbarn var skrivet på adressen."---

"Så gott som omedelbart meddelade samtliga att de absolut inte ville medverka i en rättegång. Fast de dök trots allt upp och kunde avge sina vittnesmål från en annan plats i Sverige. - Ja, och det är jag nöjd med, även om någon av dem fått en plötslig minneslucka på grund av ett magsår … och en annan hävdade att polisen antecknat fel under förhören i förundersökningen. Jag har en förståelse för deras rädsla, säger kammaråklagare Helena Treiberg Claeson. För att styrka bevisningen i målet läste åklagaren upp männens initiala berättelser i utredningen inför rätten.

Fem dygn före förhandlingsstart utsattes det kanske viktigaste vittnet, en kvinna som bott i området i många år och kände alla grannar till utseendet, för ett attentat. Någon avlossade flera skarpa skott in genom hennes vardagsrumsfönster. Uppenbarligen var syftet att skrämma kvinnan, som pekat ut förövarna i fotokonfrontation."---

"Ingen av de påstådda gärningsmännen medgav någonting under gårdagens förhör. De ene mindes inte, den andre menade att han gripits beroende på polisens fördomar mot honom och hans familj."

GP

[Carpinus]1
2017-10-10 09:24
#13

Moderaterna öppnar för möjligheten att vittna anonymt ( i undantagsfall). Förslaget kommer upp på partiets stämma, som äger rum i veckan.

"Problemet är ju att väldigt många människor känner att man inte kan vittna, och det betyder också att vi inte kan lagföra många av de här gängkriminella. Då är vi beredda att titta på den här möjligheten, men det här är en svår fråga. Det är en balansgång", säger Tomas Tobé, partiets rättspolitiske talesperson, till Sveriges Radio.

Annons:
[Carpinus]1
2017-11-30 08:06
#14

"Allt färre personer åtalas när de försöker tysta människor som blivit vittnen till brott eller på annat sätt skjuta brottsutredningar i sank. Varje år kommer det in ungefär 5 000 anmälningar om övergrepp i rättssak. För fem år sedan gick nästan 22 procent av ärendena till åtal, förra året hade den siffran sjunkit till 14 procent. Och i takt med utvecklingen beskriver polisen att en tystnadskultur breder ut sig i Sverige.

En person som har utsatts för påtryckningar är Mohammed, som vittnade i rätten om hur hans son dödades. Han erbjöds pengar för att hålla tyst – Jag är stamkund på det där kaféet och det kom två killar och bjöd pengar, det var runt 350 00 kronor. Mohammed sa nej till pengarna som skulle få honom att inte peka ut gärningsmannen den natten när hans son knivskars till döds i södra Stockholm. Istället anmälde han händelsen till polisen. – Vi berättade för polisen men vi fick ingen hjälp, säger Mohammed."---

"Och för Mohammed, som trots påtryckningar vittnade om hur hans son dödades, så handlar det om att alla måste ta sitt ansvar: – Man ska inte "Jag ska vara rädd och du ska va rädd". Vem ska våga? Det måste finnas någon som vågar säga nej."

SR

[Carpinus]1
2018-01-04 06:30
#15

Nöden har (heller) ingen lag?:

"– Vi har en situation i våra mest utsatta förorter, där människor av rädsla inte vågar, vill eller kan vittna när det gäller grov kriminalitet, säger moderaten Ole Jörgen Persson, vice ordförande i Spånga/Tensta stadsdelsnämnd.

Polisen har stärkt sin bevakning i Rinkeby efter mordet men lokalpolitikerna ser dystert på utvecklingen.

– Det skyddet vi har idag som kan erbjudas från kommunen och polisens sida är inte tillräckligt, då måste vi göra mer. Fram tills någon kommer fram till en bättre idé har jag landat i att anonyma vittnesmål kan vara en del av det, fortsätter Ole Jörgen.

Socialdemokraten Mohamed Nuur, som också sitter i Spånga/Tensta stadsdelsnämnd, håller med.

– Vi måste våga mer, för verkligheten väntar inte på oss. När vi funderar på vad som skett, så ligger det en ny skjutning på bordet."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/jarvapolitiker-vill-se-anonyma-vittnesmal

Upp till toppen
Annons: