Begångna eller misstänkta brott

"Mördarna köper sin frihet för blodspengar"

2016-09-18 08:39 #0 av: [Nomen Nescio]

"De mördar, de pekas ut – och de köper sin frihet. Mördare går i dag fria på gatorna medan polisen står handfallna. Med stora summor erbjuder mördarna sina offers familjer ”blodspengar” i utbyte mot deras tystnad.
– Det här har förekommit i flera år och det är på tiden att det sker en lagändring för att förhindra den här typen av privata uppgörelser, säger Stefan Sintéus, polisområdeschef i Malmö."---

"– Det är nog vanligare än vad man tror i de här kretsarna, antingen att man med pengar köper sig frihet eller tyvärr ibland hot. Eller att man på något sätt sätter sig i skuld om man inte kan betala, säger Stefan Sintéus.
Hot för att tysta vittnen är inget nytt, inte heller tystnadskulturen bland kriminella. Men spår av privata, ekonomiska uppgörelser med blodspengar blir ibland synliga i polisutredningar.
– Vi har sett det i många utredningar här i Malmö att det finns pengar med i bilden och oförklarlig tystnad från vittnen och målsägande som inte kan förklaras med att de skulle vara hotade, säger Sintéus."---

http://www.expressen.se/kvallsposten/mordarna-koper-sin-frihet-for-blodspengar/

Anmäl
2016-09-18 12:51 #1 av: [helga21]

Ja varför ska just jag tala om för polisen vem som är skyldig om jag får pengar av denne eller hotar min familj.

Anmäl
2016-09-18 13:11 #2 av: [Nomen Nescio]

Nej. bättre att hjälpa förövarna och sedan få en kula mellan ögonen från dem efter rättegången istället.

Anmäl
2016-09-18 17:28 #3 av: [helga21]

# 2 Vilken rättegång Det kommer ju aldrig så långt!

Anmäl
2016-09-18 18:21 #4 av: [Nomen Nescio]

#3 Ur den länkade artikeln:

"I polisförhör pekar 24-åringen ut de skyldiga. Han berättar i detalj om hur ett brödrapar skjutit honom samtidigt som deras pappa stod en bit bort och uppmanade sina söner att ”göra slut på honom".

Sammanlagt tre personer namnges för dådet.

För två veckor sedan åtalades bröderna och pappan för mordförsök.

Men när rättegången inleds har 24-åringen plötsligt glömt vem som sköt.

I förundersökningen finns uppgifter att de misstänkta gärningsmännen erbjudit honom en stor summa pengar för hans tystnad - så kallade blodspengar."---

Anmäl
2016-09-18 18:24 #5 av: [helga21]

# 4 Då förstår jag! Vad jag avsåg var att det är inte lönt att säga något till polisen då samhället i varje fall inte kan skydda mig. För så är det dessvärre.

Anmäl
2016-10-08 06:43 #6 av: Martin

Vi får väl se hur det gick i hovrätten, men det blev 9 års fängelse för bröderna. Pappan friades. Ett ovanligt hårt straff för mordförsök känns det som, många av de här skjutningarna slutar även med grov misshandel. En mycket välkommen dom som jag hoppas håller även i hovrätten.

Varför man skall vittna? Ja, för det är det rättssamhället vi har i Sverige och gillar man inte det får man väl emigrera. Många säger att det är bättre att inte medverka för samhället kan inte skydda en. Det är inte hela sanningen, de flesta som får beskydd går det faktiskt bra för. Det finns de som har bott på boende och hittats och mördats men det är då inte under personskydd vilket är en annan sak.

Och sedan är det ju så också, att utan skyddsåtgärder från samhället så innebär det ju inte heller att man går säker.

Själv skulle jag aldrig tveka, jag skulle medverka i rättegång oavsett vad det gällde.

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2016-10-08 10:02 #7 av: [helga21]

# 6 Att vittna är en skyldighet. Du kan inte neka att göra det och ifall du ljuger  så riskerar du upp till 3 års fängelse. Är du kallad som vittne så är du!

Anmäl
2016-10-08 21:01 #8 av: Martin

#7 Sanning med modifikation. Det kostar 2.000 kr att utebli som vittne. Man kan också inställa sig till rätten men välja att vara tyst eller inte svara på frågorna. Det är inte belagt med böter och går inte heller som mened. Syftade dessutom på ditt inlägg #1 där du ifrågasatte varför du skulle vittna om du fick pengar för att vara tyst.

mvh Martin

Anmäl
2016-10-08 21:02 #9 av: Martin

Min erfarenhet är dessutom att tingsrätterna i alla fall här är dåliga på att döma ut vite för de som uteblir.

mvh Martin

Anmäl
2016-10-08 21:03 #10 av: Martin

Omvänt är det ju så: Skickar du inte in bekräftelse på att du är kallad är du inte delgiven.

Är du inte delgiven kostar det inget att utebli, det är bara straffbart att utebli om du är delgiven att du skall inställa dig.

mvh Martin

Anmäl
2016-10-28 16:28 #11 av: [Nomen Nescio]

"Skottlossningen i natt i södra Biskopsgården var, enligt källor till GP, riktad mot ett vittne i en framtida rättegång.
- Det kan jag inte bekräfta i nuläget. Jag konstaterar bara att det är en väldigt allvarlig händelse, säger polismästare Erik Nord till gp.se på fredagsmorgonen."---

"På den utsatta adressen bor en person som vittnat i en utredning som rör en skjutning i gängmiljö, ett fall som inom kort kommer upp i tingsrätten.
Enligt GP:s källor handlar det om det brutala mordförsöket på midsommarafton.
- Det kan jag varken bekräfta eller dementera, säger Anna Sandén."---

GP

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.