Annons:
Etikettpolisen
Läst 2632 ggr
[VSK]
8/23/16, 1:35 PM

Polisens larm: ”Vi går på knäna nu”

"Polisen klarar inte längre av att göra sitt jobb. En starkt bidragande orsak: De kriminella unga männen vid och runt Stockholms central som upptar stora resurser från en redan ansträngd kår".

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisens-larm-vi-gar-pa-knana-nu

Varför tittar bara regeringen på? Eller titta var fel ordval, menade blunda så klart.

Polisen klarar inte längre av att göra sitt jobb. En starkt bidragande orsak: De kriminella unga männen vid och runt Stockholms central som upptar stora resurser från en redan ansträngd kår.
  • Redigerat 5/18/21, 9:00 PM av Pyttelite
Annons:
Huygens
8/23/16, 1:45 PM
#1

Sverige har fler poliser än någonsin. Man kan fundera på vad det är för politiska beslut som gör att svensk polis är på väg mot en kollaps?

[VSK]
8/23/16, 1:47 PM
#2

#1

Och Sverige har mer kriminella än nånsin.

Sommarek
8/23/16, 1:54 PM
#3

Politiker har väl under alla år struntat i både skola, äldrevård, landsbygd och sjukvård också, så det är väl inget nytt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Huygens
8/23/16, 2:07 PM
#4

#2 Ja, men det är något som är fel när finsk polis löser 25 % av brotten och svensk polis löser 3-4 %. Och det har varit så i årtionden.

[VSK]
8/23/16, 2:15 PM
#5

#4 Det handlar om befogenhet och rätt satsning av ekonomiska resurser.

Sommarek
8/24/16, 1:56 PM
#6

Och prioriteter. Där jag bor har man till exempel tid att valla "fotbollsfans" runt i stan i flera timmar för att se till så att vuxna män inte ballar ur och slår sönder stan, men att utreda en karl som mordhotar både exet och hennes dotter? Det finns det inte resurser till.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Martin
8/26/16, 3:28 PM
#7

#4 Enligt din länk så finns där ett citat på att man mäter brottsligheten på olika sätt och att det därför inte går att jämföra. Jag vet inte om det är så, men är artikeln trovärdig så får man ju fundera på citaten också.

Dessutom står det ingenstans i artikeln att finsk polis löser 25% av brotten. De löser däremot 25% av inbrotten. En jäkla skillnad, om man nu skall jämföra päron och morötter.

Däremot har svensk polis ett jätteproblem. 

Rikspolischef Dan Eliasson sade i mitten av Augusti när han kom tillbaka från sommaren att "Svensk polis har klarat sommaren".

Jag vet inte i vilken tidräkning han lever men sommaren pågår fortfarande för mig, 8-åringar dör i handgranatsattacker och poliserna på gatan menar att de går på knäna.

Är det vad rikspolischefen har för målsättning (eftersom att han anser att vi klarat sommaren) är det kanske inte så konstigt att resultaten inte är bättre…

mvh Martin

[VSK]
8/26/16, 4:14 PM
#8

#7

Det är så mkt mer än just handgranater. Varför detta målas upp så pass mkt beror på att den omkomne var ett barn. Snart vardagsmat det oxå tyvärr. Handgranater räknas inte som vapen av nån konstig anledning. 

Dan Eliasson är en korkskalle med noll trovärdighet. Totalt avsaknad av intelligens, ärlighet och empati. Han borde förpassas till en sandlåda och låta de riktiga snubbarna ta hand om problemen.

Han borde ha ett svettband där det står idiot på. Jag tänker på multikränkningarna av alla av det kvinnliga könet och dess armband "tafsa inte". 

Ett videoklipp man kräks av.

[VSK]
8/26/16, 9:54 PM
#9

Så här allvarligt är läget i det här landet när Dan Eliasson basar över poliskåren. Strejkar polisen, jag då är det riktigt riktigt illa. 

Polisen en månad från total utbrändhet - Ygeman (S) måste undvika strejk och sparka Eliasson

http://www.helahalsingland.se/opinion/ledare/polisen-en-manad-fran-total-utbrandhet-ygeman-s-maste-undvika-strejk-och-sparka-eliasson

Martin
8/26/16, 10:03 PM
#10

Problemet tror jag att en av de främsta anledningarna till strejk om den bryter ut är lönerna och inte omorganisationen även om man är mycket missnöjd med den också. Den är ju beslut för ett par år sedan så det blir konstigt om den skulle leda till strejk nu.

Eliasson tog ett omöjligt uppdrag eftersom att han sade ja med en för liten budget (i förhållande till vad han som ansvarade för hur omorganisationen ansåg att den behövde), och det får han lida för.

Jag tror inte att det räcker att sparka Eliasson för att undvika strejk.

mvh Martin

Huygens
8/26/16, 10:13 PM
#11

#9 Dan Eliasson är bara toppen på ett isberg.

Våra toppolitiker i båda blocken har jobbat på högtryck för att uppfylla Bilderberggruppens agendor.

[VSK]
8/26/16, 10:24 PM
#12

Jag är mer orolig vad som kommer hända vid en strejk och inte varför det blir strejk. Kommer bli ett laglöst land och allt vad det innebär.

Gällande Danielsson så kan du granska hans tidigare jobb och hur det gick med de om du inte känner till hans förflutna. Det slutar poliser på löpande band pga Danielsson. Varje dag blir det mindre poliser. Varje dag blir det mer kriminella. 

Danielsson lider inte ett skit, han hånar både poliskåren och det kvinnliga könet genom "vi klarade även denna sommar" och "tafsa inte".

Martin
8/26/16, 10:44 PM
#13

Mest sannolikt kommer en eventuellt strejk mest märkas i media för allmänheten, och inte något som drabbar dem i vardagen. Det skulle vara kontraproduktivt för alla om det blev så.

Dessutom så kommer en nämnd att avgöra om en eventuell konflikt är samhällsfarlig eller inte, och polisen har sedan många år en strejkrätt men det finns också avtal om att inte göra det samhällsfarligt.

mvh Martin

Annons:
[VSK]
8/26/16, 10:55 PM
#14

Samhällsfarligt är det redan ändå utan strejk. Problemet är att det är massavhopp med poliser. Många poliser funderar på att byta yrke. Strejk eller inte så måste trenden brytas. Får man inte strejka, ja då slutar de som polis helt enkelt. Förstår du problemet?

Det är samma sak i vården. De får inte strejka, och när de inte orkar mer så byter de jobb.

Martin
8/27/16, 7:43 AM
#15

Alla poliser som inte får strejka kommer ju såklart inte att sluta.

I grunden är det inte ett problem att vissa poliser slutar. Det kan rent av vara sunt. Precis som att andra byter arbetsplats är det inte så konstigt att poliser gör det egentligen. Vi är bara inte vana vid det. Problemet är när poliser slutar trots att de egentligen vill vara poliser. Som när man får en anställning så långt hemifrån att man inte löser det med pendling utan måste säga upp sig istället, trots att hemorten också vill ha fler poliser.

Eller när man säger upp sig, för att man inte tror på verksamheten längre och inte kan stå upp för uniformen.

Då säger man upp sig / byter jobb av en anledning som tenderar att bli farlig.

Förr - nästan oavsett vad man jobbade med - så skaffade man sig ett jobb och sedan jobbade man med det tills man trillade av pinn. Så är det inte längre. Vi har andra möjligheter att plugga, och i takt med att nya generationer kommer så kommer man inte att bli vid sin läst i 40 år innan det är dags för pension.

Jag själv har t.ex. bytt yrkesbana, från ganska välbetald systemutvecklare till mindre välbetalt men roligare jobb. Surt med studielån men det kanske hade kunnat undvikas dubbla studielån om jag valt att jobba under studierna men nu valde jag inte det och får stå mitt kast :)

och visst är en hel del av polisverksamheten redan idag samhällsfarlig, skulle jag vilja påstå. Men, inte på grund av strejken eller strejkhotet, utan av andra anledningar.

Man måste skilja på äpplen och päron. Tycker jag, alla är fria att tycka vad de vill.

Glöm inte heller att bara för att det blir strejk (om det nu blir det) så kommer ju inte alla poliser få strejka, och det är inte bara heller polisen ensam som avgör om det blir strejk eller inte. 

Vi går nog en intressant höst tillmötes.

mvh Martin

[VSK]
8/27/16, 8:05 AM
#16

#15

Vi pratar om olika saker du och jag. Du ser inte problemet, jag ser problemet. Du tycker inte det är konstigt att poliser slutar, det gör inte jag heller men vi ser olika anledningar till varför poliser slutar. Du pratar om långa avstånd till jobbet osv.

När du säger "Eller när man säger upp sig, för att man inte tror på verksamheten längre och inte kan stå upp för uniformen" så tror jag inte du förstår hur många poliser du hånar och kränker. 

Jag ska göra det enkelt för mig. Jag tänker citera ett brev en polis skrev till Dan Eliasson. 

"Hej!

Jag heter David och tillhör den kategori som skämtsamma men bekymrade personer i andra delar av rättsväsendet kallar rödlistad art, nämligen polis. Jag har jobbat som polis sedan tidigt nittiotal och har hunnit se en hel del förändringar och reformer. Från politiskt håll har man under dessa decennier alltid upprepat att man aldrig satsat så mycket på polisen som nu, vi har aldrig varit så många osv. Jag har under åren, långt före din tid, fått erfara polisorganisationens gradvisa urholkning och förfall. Jag ser grundtanken i den nya reformen, en myndighet etc, som en naturlig utveckling åt rätt håll.

Genomförandet, eller bristen på genomförande, är dock mer än vad en människa kan bära. Du skrev en artikel som bl.a. innehöll din egen återhämtning och förhoppning om allas vår återhämtning under semestern. Jo tack, även min semester har varit skaplig. Jag var sliten innan semestern, hade som mål att ta mig fram till semester utan att klappa ihop. Efter att ha jobbat några veckor kan jag konstatera att inspirationen är borta.

Jag upplever en organisation i fritt fall. Alla fungerande grupper har slagits sönder till ruiner, inget nytt har byggts upp. Jag fick se en organisationsskiss med väldigt många rutor. Nedbrutet på lokal nivå kan jag konstatera att varje ruta i praktiken bara innehåller ett fåtal personer, ibland är de tomma. Jag kunde inte placera mig själv någonstans på skissen. Jag ser en karta som inte stämmer med verkligheten, kostymen är för stor och folk går under på vägen.

Jag är brottsutredare. Under våren fick jag i min ärendeförteckning bl.a. ett dråpförsök från 2014 och en våldtäkt där offret befann sig i en försvarslös situation. Pga annan grövre brottslighet har jag inte getts möjlighet att utföra några åtgärder i dessa ärenden. Följden är att en representant för den misstänkte i det förstnämnda våldsbrottet åtskilliga gånger undrat hur det går eftersom den misstänkte vill gå vidare i sitt liv. Det andra ärendet, våldtäkten, var en månad gammal när jag fick den. Ingen åtgärd hade vidtagits. Jag fick aldrig möjlighet att ta en initial kontakt med målsäganden och har inte hunnit förbereda mig för ett målsägandeförhör. Min arbetsledare kommer att lägga ärendet på någon annan när denne finns till. Nu har det gått ytterligare ett halvår.Jag är inte ensam, så här är det för de flesta av mina kollegor. Jag vill göra ett bra jobb men ges inte den möjligheten. Nämnda exempel får mig som människa att må dåligt. Det är inte cykelstölder och snatterier jag ojar mig över.

Detta är inte en tillfällig svacka. Det är katastrof. Rättssamhället har fullständigt havererat. Den som har störst våldskapital är den som styr lokalsamhället. Människoliv går till spillo och våldsverkarna förblir till stor del ostraffade. Inte pga ogynnsamt utredningsläge, utan pga att vi inte hinner göra de moment som krävs för att en gärningsman ska kunna få en opartisk dom. Det finns naturligtvis saker som fungerar. Min rättsuppfattning tillåter dock inte att det är slumpen som får avgöra om ett brott ska klaras ut eller ej. Naturligtvis känner jag en vanmakt som jag aldrig känt förut. Vår lagstiftning är enligt min mening i stort sätt välfungerande. Därför spelar det ingen roll om man, som politiker gör i tid och otid, skriker på skärpta straff etc. Skillnaden blir noll om ingen beivrar brottsligheten.

Jag anser att din uppgift är att ge oss inom polisen förutsättningar att utföra vårt jobb på ett rättssäkert sätt. Så är inte fallet nu. Jag anser även att du inte har någon tid över att ägna dig åt billig opinionsbildning som jag upplever ditt agerande. Jag anser, observera att det är min personliga åsikt, att du lägger ut dimridåer och ger en förljugen bild av läget till dina överordnade. Med överordnade menar jag inte bara ministrar, riksdag och regering. Vår mest betydelsefulla uppdragsgivare och finansiär är de människor som bor i vårt land. Det är hårda ord från en representant för en desperat kår. Antingen ljuger du medvetet eller är så inbäddad i din bubbla att du inte uppfattar hur allvarligt det är.

Jag har inte tagit upp lönefrågan. Jag blev inte polis för att bli rik. Jag har inte någon lön att skryta med, men jag klarar mig. Jag älskar mitt jobb men känner stor vanmakt när jag ser arkitekter med stor känsla för organisatoriska finesser på pappret men ingen kunskap om hur polisarbete bedrivs effektivt dra undan mattan för oss som önskar utföra ett bra jobb. Det finns inget hopp längre. Jag saknar tyvärr allt förtroende för dig och tar konsekvensen av det. Jag tackar för mig och börjar ett nytt jobb i september. Jag ser fram emot nya utmaningar för egen del.

Jag är inte den som brukar göra onödigt väsen av mig men idag vill jag belysa allvaret i situationen. Har du orkat läsa hit kan du se detta som en avlastning från min sida. Jag behöver inget svar. Jag vill se en fungerande myndighet med yrkesstolt och kompetent personal. Jag vill leva i ett samhälle där de flesta medborgare litar på rättsstaten, det är inte självklart att det alltid kommer att vara så. Polisen, och i synnerhet dess ledare, måste förtjäna sitt förtroende.

Med vänliga hälsningar

David".

https://www.facebook.com/Stodsvenskapolisen/posts/626951507473761:0

Huygens
8/27/16, 10:22 AM
#17

Ja, där ser man. Eliasson jobbar på högtryck för att uppfylla Bilderberggruppens mål. Sverige har bara en åttondel så mycket brott som USA och direktivet är att öka brottsligheten mot samma nivå.

[VSK]
8/27/16, 1:15 PM
#18

Martin, du verkar ju digga Dan Eliasson om jag förstått dig rätt då du tog han i försvar. 

Sista grodan Dan Eliasson gjorde var "tafsa inte armbandet". Menar du att den här tjejen hade sluppit bli våldtagen om hon haft detta armband på sig, eller kan det vara som så att Dan Eliasson är totalt oduglig på sin position och bör avgå så man kan sätta in professionellt folk som behärskar situationen?

Hade du kunnat stå öga mot öga med Jennie Wilhelmsson och tala om för henne att orsaken till att polisen inte kan utreda detta fall beror på att de har "för långt till till jobbet och har slutat", eller är det som så att rättssystemet faktiskt har havererat?

http://www.expressen.se/gt/jennies-valdtakt-ar-inget-prioriterat-fall/

Du skrev även"Vi går nog en intressant höst tillmötes". Jag håller inte med dig. Vi går mot en skrämmande framtid om inget görs och det rätt omgående. 

En sista fråga. Tillhör polisman David (#16) de poliser som inte kan stå upp för sin uniform?

Martin
8/27/16, 10:51 PM
#19

VSK: Jag tror att du gravt har missförstått mig. Jag fick faktiskt läsa om vad jag skrivit, för jag trodde att saker hade försvunnit. Men det hade det inte, och så himla otydlig i mitt tyckande var jag nog inte. Du lade i alla fall nyss en massa åsikter på mig som är helt felaktiga.. Jag funderar på om jag bara skall lägga ner, eller försöka förklara.  Men, jag gör ett försök till och ser fram emot att bli dumförklarad och mästrad, istället för att vi håller god ton i debatten. Men kanske missförstod jag bara dig när jag upplevde att du klappar mig på huvudet och tycker jag är mindre förstående.

Ja VSK, Jag förstår. Tycker dock inte som du i alla frågor, men i många.

Vet inte hur du fick det till att jag diggar Eliasson (bara för att jag tycker att han gjort en grav missbedömning och tagit ett jobb som inte går att genomföra innebär det inte att jag diggar honom - tvärtom brukar jag mer digga de som vågar säga nej om det inte är görbart). Jag är inte säker på att det blir bättre för att han avgår, men så många tabbar som han har gjort så bör han avgå. Inger inget förtroende och har inte gjort på hela tiden, dessutom en kass meritlista från början (inte för att det egentligen har med saken att göra). Samtidigt, är jag ganska säker på att det har aldrig varit meningen att han skulle sjösätta en polis som fungerar fullt ut. Den stora omorganisation som man har bestämt att svensk polis skall genomgå kräver någon som inte bryr sig om varken människor eller verksamhet, utan bara driver igenom saker och helst håller budget samtidigt. Det gör Eliasson bra, men det renderar som du själv är inne på en kapital förtroendekris. Som sagt, du tycker att Eliasson borde avgå för att han är helt oduglig på sin position. Jag delar uppfattningen helt, om honom som rikspolischef. Dock är jag inte helt säker på vad han har fått för uppdrag under bordet… jag skulle inte bli helt överraskad om han helt enkelt har fått uppdraget att driva igenom den här omorganisationen kosta vad det kosta vill. Det får man ju ändå ge honom - det gör han (men det blir inte bra).

Tro mig VSK, min avsikt är inte att kränka någon polis eller uniform och hade du läst vad jag skrev eller i vart fall förstått vad jag menade (vad vet jag, kanske var jag så otydlig men jag tycker inte det).

Jag ser inget konstigt i att en polis slutar, om det är för att hen har insett att det finns något annat hen vill göra. Jag vet poliser som gått över till socionomsidan och jag vet poliser som gått över till försäkringsbolag osv - för att de har sett större utmaningar där. Jag vet också poliser som har slutar av - som jag ser det - "fel" anledningar. För dålig lön, eller att de helt enkelt inte tror på verksamheten och kan stå upp för sin uniform. Den dagen jag själv inte tror fullt ut på det jag gör på min arbetsplats, den dagen kan jag inte stå upp för mitt jobb/uniform och då kommer jag att sluta istället för att fortsätta göra ett dåligt jobb eller att inte kunna göra jobbet så bra som jag anser att det behövs göras.

Det finns exempel på att nyutbildade poliser får anställning så långt hemifrån att de säger upp sig, för att myndigheten menar att behovet är störst i den regionen de fått anställning.  Det var de två sakerna, jag menade med de citaten och det är möjligt jag kränker någon- men det är inte det jag menar. Jag tycker att det är starkt av dem som lämnar för att de inte kan stå upp för verksamheten, eller att de helt enkelt väljer familjen före (ett givet val förvisso, men ändå). 

Hela polisverksamheten är inte slagen i spillror, men mycket av den fungerar inte. Mycket av den är i princip katastrof - men det finns också saker som fungerar bra. Och ibland är det en sak som funkar bra på ett ställe och inte på ett annat ställe, så det går inte att generalisera över hela landet. Det är min uppfattning i alla fall.

Och nej, jag hade inte kunnat säga det till Jennie för jag tycker inte att det är så. Jag har inte någonstans sagt att jag tycker att utredningsverksamheten i svensk polis fungerar och såklart är det ju katastrof att man inte utreder en våldtäkt utan har lagt det på vänt. Precis som att man har lagt grova vapenbrott, grova misshandlar, grova narkotikabrott och annat på vänt. 

Jag skulle gärna se en stor ökning av antalet poliser, problemet just nu är att kvaliteten på det som kommer in är så dåligt att man fyller inte ens de platser man har på utbildningen. Och det finns inget självändamål med att ta in folk som inte är lämpliga. 

Att försöka få det att låta som att jag tror att våldtäkter skulle sluta för att man bär de armbanden är lite under din nivå VSK, du kan debattera på betydligt bättre nivå än så. Det har jag sett innan och jag vet inte riktigt varför du försöker idiotförklara mig. I den bästa av världar har du bara gravt missförstått mig, i den sämsta är jag väl helt enkelt en idiot men har inte insett det själv bara. Är det så, får du gärna skriva det tydligt - så att jag förstår.

mvh Martin

[VSK]
8/28/16, 12:31 AM
#20

#19

Jag är inte säker på att det blir bättre för att han avgår, men så många tabbar som han har gjort så bör han avgå. Inger inget förtroende och har inte gjort på hela tiden, dessutom en kass meritlista från början (inte för att det egentligen har med saken att göra). Samtidigt, är jag ganska säker på att det har aldrig varit meningen att han skulle sjösätta en polis som fungerar fullt ut.

Så du tycker inte det spelar nån roll om man har en dålig meritlista när man inträder i en oerhört viktig roll? Kan hans meritlista och hans resultat inom poliskåren ha nåt gemensamt tro? Du ser ingen gemensam nämnare alltså. 

Jag känner mig rätt säker på att det kommer bli bättre om han avgår självmant. Hur skall det inte kunna bli bättre menar du? Du säger själv att han inte inger nåt förtroende. Så varför skulle det inte bli bättre om hans efterträdare inger förtroende? Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar. 

Det är möjligt att hans mening kanske inte har varit att krascha poliskåren men nu är det ytterst ytterst nära. Man kan inte ha en människa i hans position som inte förstår vilka skador han gör. 

Den stora omorganisation som man har bestämt att svensk polis skall genomgå kräver någon som inte bryr sig om varken människor eller verksamhet, utan bara driver igenom saker och helst håller budget samtidigt. Det gör Eliasson bra

Nu har du väl fel. Han bryr sig om brottsutövare. Brottsoffer skiter han blanka fan i och där har du rätt. Bara kolla videoklippet i #8 Vem är det som kräver att Dan Eliasson inte skall bry sig om människor eller verksamhet? Det ligger alltså en agenda bakom allt som nu sker i vårat land? Iofs så är du inte den förste som säger det.

Som sagt, du tycker att Eliasson borde avgå för att han är helt oduglig på sin position. Jag delar uppfattningen helt, om honom som rikspolischef. Dock är jag inte helt säker på vad han har fått för uppdrag under bordet.

Du sa ju nyss att det krävs nån som inte bryr sig om varken människor eller verksamhet. Facit har vi så varför är du osäker? Eller menar du nån mer djupgående agenda? Du talar i gåtor 🙂

Tro mig VSK, min avsikt är inte att kränka någon polis eller uniform och hade du läst vad jag skrev eller i vart fall förstått vad jag menade (vad vet jag, kanske var jag så otydlig men jag tycker inte det).

Nä, och det var inte Dan Eliassons avsikt att sänka poliskåren och alla brottsoffer heller. Martin med all respekt för din avsikt. Poliser attackeras fysiskt dagligen på ett eller annat sätt. Det är stenkastning, Molotovs, hot, våld, spottloskor, skottlossning (vanen har du väl inte glömt) och fan och hans moster. Poliser jobbar arslet av sig för att de vill vara lojala och hålla ihop samhället.

Ovanpå det så har de en hövding som enligt dig varken bryr sig om människor eller verksamhet. Poliser jobbar övertid för att försöka hålla kriminella stången. De är precis totalt slutkörda. Antagligen så offrar de en hel del familjeliv för att du och jag med andra ens skall våga sig ut dagtid. Du säger att de inte är man/kvinna för sin uniform. Om detta inte är en kränkning och hån mot alla poliser som kämpar på ett nästan övermänskligt sätt, så vet jag inte vad.

Har du missat Dan Eliassons lilla intervju där han talade om att vi klarade oss även denna sommaren, samt talade om hur skönt det vara att vila upp sig samt att han hade gått ned i vikt? Förstår du inte hur galet detta är? 

Det är möjligt att du inte menade att kränka och håna. Jag måste ju tro det du säger. Men tyvärr så kan jag inte tolka din uniformjämförelse på annat sätt.

Jag ser inget konstigt i att en polis slutar, om det är för att hen har insett att det finns något annat hen vill göra. Jag vet poliser som gått över till socionomsidan och jag vet poliser som gått över till försäkringsbolag osv - för att de har sett större utmaningar där. Jag vet också poliser som har slutar av - som jag ser det - "fel" anledningar. För dålig lön, eller att de helt enkelt inte tror på verksamheten och kan stå upp för sin uniform. Den dagen jag själv inte tror fullt ut på det jag gör på min arbetsplats, den dagen kan jag inte stå upp för mitt jobb/uniform och då kommer jag att sluta istället för att fortsätta göra ett dåligt jobb eller att inte kunna göra jobbet så bra som jag anser att det behövs göras.

Okej där har vi det. De som inte kan stå upp för sin uniform gör alltså ett dåligt jobb. Är du medveten om att det finns poliser som är medlemmar på iFokus? Jag hoppas verkligen att de inte läser det du nyss skrev om ett dåligt jobb. Du har så klart rätt att tycka och tänka vad du vill, men jag tycker det är otroligt elakt av dig att skriva så. 

och det är möjligt jag kränker någon- men det är inte det jag menar.

Nä, eller hur. Dåligt jobb sa du.

Jag tycker att det är starkt av dem som lämnar för att de inte kan stå upp för verksamheten

Jag tror du skall ta och uppdatera dig om hur en polis i yttre tjänst vardag kan se ut. Jag gav några exempel ovan.

Hela polisverksamheten är inte slagen i spillror, men mycket av den fungerar inte. Mycket av den är i princip katastrof - men det finns också saker som fungerar bra. 

Så du menar att det är nån slags balansvåg det hela. Så om det går riktigt illa för polisen (stenkastning) på ett ställe och jättebra på ett annat ställe så tar dessa två ut varandra och det blir medelbra?

Och nej, jag hade inte kunnat säga det till Jennie för jag tycker inte att det är så. Jag har inte någonstans sagt att jag tycker att utredningsverksamheten i svensk polis fungerar och såklart är det ju katastrof att man inte utreder en våldtäkt utan har lagt det på vänt. Precis som att man har lagt grova vapenbrott, grova misshandlar, grova narkotikabrott och annat på vänt.

Varför tror du att det är så? Katastrof alltså.

**Jag skulle gärna se en stor ökning av antalet poliser, problemet just nu är att kvaliteten på det som kommer in är så dåligt att man fyller inte ens de platser man har på utbildningen. Och det finns inget självändamål med att ta in folk som inte är lämpliga. 
**

Ja, jag vill oxå se en stor ökning av poliser då vi idag har ungefär 10 000 poliser för lite jämte landets befolkning. Jag ändrar mig till 12 000 då den informationen inte är dagsfärsk.

Varför tror du kvaliteten på de sökande är så dålig som du påstår? Om du har missat det så har vår kära ledning i det här landet sänkt antagningskraven ytterligare för att vår nya befolkning skall kunna platsa. Kvot kallas det visst för. Det är precis samma elände inom brandförsvaret.

Förut var det två års stenhård träning och utbildning för att bli brandman. Idag räcker det med tre veckor. Pga kvot. Anser du detta vara ett normalt tänk? 

Att försöka få det att låta som att jag tror att våldtäkter skulle sluta för att man bär de armbanden är lite under din nivå VSK, du kan debattera på betydligt bättre nivå än så. Det har jag sett innan och jag vet inte riktigt varför du försöker idiotförklara mig. I den bästa av världar har du bara gravt missförstått mig, i den sämsta är jag väl helt enkelt en idiot men har inte insett det själv bara. Är det så, får du gärna skriva det tydligt - så att jag förstår. 

Jag tror du har missförstått mig lite där. Såvida du inte är Dan Eliasson. Om syftet är att förminska mig inför svaren på ditt inlägg jag svarar på nu så bör du skriva i början om hur låg min nivå är och inte i slutet om det skall få en chans till för dig en positiv effekt.

Men du kanske har rätt. Jag kanske är under min vanliga nivå. Det är ju en subjektiv bedömning, inte sant? 

Låt mig få fråga. Om du nu vore en idiot som inte ens begriper att du är en idiot, hur skall du då kunna förstå om jag sa att du är en idiot? Du lägger upp det på ett sånt sätt att antingen så har jag gravt missförstått dig eller så måste jag säga att du är en idiot. Det är inte rent spel det där Martin. Bättre än så kan du, det har jag sett.

Nej jag tycker absolut inte att du är nån idiot. Av det jag sett dig skriva så tycker jag att du verkar vara en trevlig människa. En god människa. Bara för att jag tycker det betyder inte att jag gravt har missförstått dig. Men i den här tråden så tycker jag att du trampat fel ett par ggr. 

Nåt som stör mig lite extra är när du skriver följande: Den dagen jag själv inte tror fullt ut på det jag gör på min arbetsplats, den dagen kan jag inte stå upp för mitt jobb/uniform och då kommer jag att sluta istället för att fortsätta göra ett dåligt jobb eller att inte kunna göra jobbet så bra som jag anser att det behövs göras.

Detta som en förklaring vad du menar med att man inte står upp för sin uniform (glöm inte vad tråden handlar om).

Du borde veta om att polisen inte har resurser och får inte göra vad som helst, eller hur?

Annons:
Martin
8/28/16, 9:23 AM
#21

Du sade det klokt i ett inlägg längre upp. Vi pratar om olika saker. Det är därför vi inte kommer fram till något i vår debatt.

Det är klart att meritlistan är viktig, jag håller med om att det var oklart formulerat. Men oavsett om man har misslyckats på andra håll så kan det ju vara så att man är rätt person för ett annat uppdrag. Jag tror inte att han tidigare har haft uppgiften att genomföra en så här stor omorganisation och oaktat att det inte gått så bra för honom tidigare så kanske det skulle visa sig att han var rätt man (men det har det ju gjort att han inte är, där är vi i alla fall överens).

Sen menar jag att ingen kan genomföra den på ett bra sätt med den budget som har satts. Det har jag egentligen inte utbildning nog att säga, men när Rolen tackade nej till jobbet när han inte fick den budget han ansåg sig behöva så får man ju se det som en fingervisning.

Jodå, tyvärr kan det bli mycket mycket sämre än det är nu. Trots allt fungerar en del av verksamheten. Det jag menar är att om någon annan tar över - och har samma uppgift mandat och pengar - så tror jag fortfarande att det är en omöjlig uppgift. Möjligen kan man göra något bättre, men då blir samtidigt något annat sämre.

Ang vad Eliasson skall och inte skall angående att bry sig om människor. Jag tycker att det är ett huvudlöst uttalande angående gärningsmannen i #8 sen vill jag nog inte döma någon på ett citat. Han har i andra citat visat att han bryr sig om poliser. Ibland i alla fall, och han har i många citat också visat hur lite insikt han har.

"Varför tror du kvaliteten på de sökande är så dålig som du påstår? Om du har missat det så har vår kära ledning i det här landet sänkt antagningskraven ytterligare för att vår nya befolkning skall kunna platsa. Kvot kallas det visst för. Det är precis samma elände inom brandförsvaret."

Nu har ju inte antagningskraven över huvudtaget något att göra med de som söker. Hade antagningskraven varit som de varit förut, hade ännu färre kommit in. Men diskussionen är intressant, jag tycker också att man gjort lite konstiga val när man sänkt vissa krav. Framförallt tror jag att den dåliga organisation som är för tillfället och det dåliga ledarskapet är en av sakerna som bidrar. Förr har - inbillar jag mig - många sökt med vetskap om att lönen kanske inte är den bästa men att det ändå har varit lite status över jobbet och att många har tyckt man har kunnat göra skillnad. Jag inbillar mig att många av de problem som finns inom polisen idag syns utåt och att man helt enkelt inte är intresserad av att jobba under de förutsättningarna. Men jag vet faktiskt inte. Vad tror du?

"Jag tycker att det är starkt av dem som lämnar för att de inte kan stå upp för verksamheten

Jag tror du skall ta och uppdatera dig om hur en polis i yttre tjänst vardag kan se ut. Jag gav några exempel ovan."

Jag tror du missförstår mig. Jag har full koll på vardagen för en polis. I alla fall i denna delen av landet - jag vet att den skiljer mycket. Jag hoppas att du förstår att jag varken har för avsikt att kränka någon kollega eller annan. Men den dagen man inte anser att man får möjligheter att göra ett så bra jobb att man kan stå för jobbet, den dagen tycker jag det är dags att göra något annat. Och jag tycker att det är starkt att ta det beslutet. Det är också starkt att stanna kvar och kämpa, de behövs också. Men där tror jag att var och en måste fundera på var gränsen går för en själv. Säkert olika för var man är i livet i övrigt. 

"Hela polisverksamheten är inte slagen i spillror, men mycket av den fungerar inte. Mycket av den är i princip katastrof - men det finns också saker som fungerar bra. 

Så du menar att det är nån slags balansvåg det hela. Så om det går riktigt illa för polisen (stenkastning) på ett ställe och jättebra på ett annat ställe så tar dessa två ut varandra och det blir medelbra?"

Jag tänkte först inte ens bemöta det, för det är så korkat. Sen inser jag at för att inte framstå som en idiot får jag nog förtydliga mig. När jag skriver om polisverksamhet så menar jag alltså den verksamhet som polisens (skall) bedriva/bedriver. Som är en del i rättsväsendet som du tidigare har skrivit fulltändigt har havererat. Stenkastning är inte polisverksamhet. Det är en del av polisers vardag, men inte polisverksamhet. Stenkastning mot poliser bör för övrigt inte kallas stenkastning för det är något helt annat (förutsatt att det är flera som gör det samtidigt och det är det oftast). 

"Du säger att de inte är man/kvinna för sin uniform. Om detta inte är en kränkning och hån mot alla poliser som kämpar på ett nästan övermänskligt sätt, så vet jag inte vad.

Har du missat Dan Eliassons lilla intervju där han talade om att vi klarade oss även denna sommaren, samt talade om hur skönt det vara att vila upp sig samt att han hade gått ned i vikt? Förstår du inte hur galet detta är? 

Det är möjligt att du inte menade att kränka och håna. Jag måste ju tro det du säger. Men tyvärr så kan jag inte tolka din uniformjämförelse på annat sätt."

Jag inser att jag varit otydlig om du tolkat mig så här, och här vill jag verkligen vara tydlig. Den åsikt du lägger på mig gör mig ledsen och det är överhuvudtaget inte min åsikt. Jag skall göra ett försök till att förklara, ha överseende med att jag tydligen är dålig på det och försök verkligen förstå vad jag menar.

Det jag menar är - jag skrev det ovan - att de som jobbar för blåljus har ett uppdrag att göra. Det är viktigt och jag är övertygad om att de med stolthet bär sin uniform. Oftast i alla fall. Jag vet poliser som inte alltid gör det, för att myndigheten inte ger dem möjlighet att göra ett bra jobb. Den dagen man inte kan göra det jobb man vill och anser (för att man inte får möjligheten) att du och jag behöver och är värda för att ens våga gå ut dagtid som du skriver, Då måste man ju faktiskt fundera över om det är värt att fortsätta? Om man kan stå för ett dålig jobb? Kan man som utredare vara nöjd med att inte kunna utreda våldtäkter likt den du länkade till ovan? Ja, helt säkert för utredarna i sig har säkert en massa andra - lika allvarliga - ärenden de utreder. Kan man som chef som inte ger utredningsverksamheten möjlighet att utreda alla de brotten på ett vettigt sätt vara nöjd med jobbet och stolt sitta kvar och försvara sin arbetsgivare? Jag hade inte kunnat det. Så jag hoppas att du förstår att jag inte har menar att de inte är man/kvinna för sin uniform, för det har jag faktiskt inte skrivit någonstans. 

Jag skall be om ursäkt för att inte spela rent. Det var lågt av mig. Förlåt. Hoppa över biten med att förklara för mig att jag är en idiot då så säger vi att du gravt missförstått mig, för jag tror det är så faktiskt. Jag är rätt övertygad om att vi båda är i grunden överens om problematiken men sen har vi nog säkert lite olika åsikter och om detaljerna om det.

mvh Martin

[VSK]
8/28/16, 10:16 AM
#22

#21

Vi kan väl säga så här för att hitta nån form av slut på vår lilla debatt som du kallar det för. Läget i landet är inte så bra som man vill tro. Och visst har du rätt i att det skiljer massor beroende på vart man vill titta. Självklart så är det så. Men varför är det så. Jo det beror på polisens resurser kontra kriminella. Självklart är jag medveten om det.

Men om poliser går ut och varnar för hur illa det är ställt, så hjälper det ju föga att det funkar bra på många områden. Vattnet är väldigt nära relingen på skutan just nu.

Sen är det ju så här att Dan Eliasson blev ju inte kapten på en fullt fungerande båt, så är det ju. Men han är ytterst olämplig att sitta i den position han nu gör. Jag antar du har facebook. Där finns att läsa om massor med polisers beskrivning av vardagen och hur pass allvarligt det är just nu. Bara leta så finner du.

Jag kommer än en gång dra paralleller med vården. Folk som jobbar inom vården vittnar om kalabalik. Det är överbeläggning lite varstans på våra sjukhus, trots att böter om 100.000:- om inte mer idag. Personal jobbar med smärtor dagarna i ända. De jobbar övertid, helger, på semestrar bla bla bla.

För den som inte har koll så kan det se ut som att läger är under kontroll men lite "ansträngande". Det är lite som att prata sjukdomar med en som aldrig varit sjuk. 

Hade folk inom blåljus och vård varit lite ego och tänkt på sin hälsa först (som alla bör göra) så hade dessa enheter gått under för länge sen. 

Att klä sin uniform och stå upp för den stämmer, det tycker jag oxå, men inte i det här fallet som tråden handlar om. Om man säger så till en person under rådande omständigheter så är det inte så genomtänkt.

Problemet, Martin, tror jag många ggr beror på att debatterande folk inte har samma erfarenhet och insyn om ämnet. Erfarenhet behöver inte vara verksam inom yrket alla ggr. 

Jag vet inte vart du bor nånstans, men jag gissar på att du inte har alltför långt till en akut. Åk dit en fredag eller lördag och sätt dig där i 12 timmar och notera. Bor du i en storstad eller större stad så kommer du få se nåt som du kanske inte trodde fanns. Problemen finns även i mindre städer så klart men inte i samma omfattning, av naturliga skäl.

Du får ursäkta, men jag tycker absolut inte du är nån idiot. Du har skrivit detta två ggr nu. Om det är för att du verkligen tror så eller om det är för att provocera vet jag riktigt inte än. Nej Martin, du är absolut inte nån idiot. Jag är antagligen en större idiot än vad du är isf. Största jubelidioterna är Dan Eliasson och hans boss Stefan Löfven. Där ligger jag/vi i lä.

Din sista mening är väldigt sann och får avsluta våran lilla debatt tycker jag. 

Och skulle det vara nånstans där jag har skrivit nåt som du har tagit illa vid dig så är det absolut inte med avsikt, så då ber jag om ursäkt för det. 

Trevlig fortsättning på dagen.

Mvh…

Martin
8/28/16, 10:30 AM
#23

Detsamma VSK, och jag vet precis hur det ser ut på akuten i storstäder då jag bor och jobbar i en storstad. 🙂

Det kan ibland bli lite fel i debatter om man har olika erfarenheter (även om man har samma) och jag delar absolut din åsikt att erfarenhet inte alltid behöver vara verksam i yrket för att kunna uttala sig / debattera. Samtidigt är landet stort och det fungerar säkert olika bra på olika ställen i landet, 

Men att det råder kris inom både vården och polisen, det är vi överens om. 

Fortsatt trevlig helg!

mvh Martin

[VSK]
8/28/16, 10:34 AM
#24

Tack Martin 🙂

[Nomen Nescio]
8/29/16, 5:41 PM
#25

"Christer Nordström är en veteran inom polisen. Han har varit i kåren i 47 år, och arbetar för tillfället som presstalesperson inom Uppsalapolisen.
– Jag är så jävla förbannad. Vi hinner inte med det vi ska göra helt enkelt. Man pratar fint inom polisen om att ”vara nära medborgarna”, men det du - det är helt omöjligt och är bara att glömma med tanke på hur det ser ut nu."---

Men man säger ju att den grova kriminaliteten går ner i Sverige. Och att brotten i stort gör det? Är det inget bra som kommit ut ifrån det här?
– Tror jag inte ett dugg på. Det är isåfall beroende på att vi inte är på gatan och helt enkelt ser att den sker. Kriminaliteten alltså.
Men kan det inte vara så att det positiva kommer framöver?
– Det är just det jag kollar på. Det långsiktiga. Det förfall som sker nu är ett långsiktigt förfall. Och ingen gör något åt det."

SVT

[VSK]
8/30/16, 1:31 AM
#26

"Polisen kapitulerar för brottsligheten

Debattörerna: Dan Eliasson sviker oss och har tappat kontrollen.

I ett samhälle där rättsväsendet upprätthåller lag och ordning, snarare än ger efter för våld och hot, skapas förutsättningar för ett samhälle som håller ihop. När rättsväsendet i stället brister i det som är deras uppgift glider samhället isär och otrygghet och laglöshet eskalerar. Det är detta som ser sker nu i vårt land".

http://www.aftonbladet.se/debatt/article23410383.ab

Och det finns fortfarande massor med folk som inte ens vet om hur det ligger till. De lever i sin lilla bubbla "vaddå".

[Nomen Nescio]
8/30/16, 10:05 PM
#27

"Ny statistik visar att antalet ärenden som polisen redovisar till åklagare minskat med 7,3 procent under årets första sex månader. Enligt preliminära augustisiffror fortsätter försämringen."---

"Samtidigt är den så kallade brottsuppklarningen lägre än den varit på 16 år. I fjol klarades 14 procent av brotten upp, att jämföra med 18 procent 2010. Det framgår av statistik som Brottsförebyggande rådet tagit fram åt Dagens Nyheter.

Särskilt illa är det när det gäller skadegörelse, där 4,0 procent av brotten klarades upp för fem år sedan. Förra året var andelen nästan halverad: 2,1 procent. Motsvarade siffror för misshandelsbrott var 18,3 respektive 12,6 procent."---

TT

Sedan finns det givetvis ett stort mörkertal av brott som allmänheten har slutat att anmäla eftersom de vet att de ändå kommer att vara avskrivna nästa dag…😮

Annons:
[Nomen Nescio]
11/3/16, 9:15 AM
#28

"– Oavsett hur bra jobb vi gör och hur bra resultat vi levererar är det ingenting som händer, säger han. Patrik har känt en enorm frustration över att resursfördelning och arbetsledningen från myndighetens håll har varit bristfällig. – Det är skattebetalarna som betalar för jobbet jag utför. De har krav på att jag ska hjälpa dem när de ringer och behöver hjälp av polisen. Även om många har viljan blir resultaten för dåliga."---

Patrik delar med sig av ett färskt exempel. Han berättar hur han nyligen grep två ostraffade 17-åringar för stöld och narkotikabrott. När unga personer begår brott är det viktigt att fånga upp dem "innan det är för sent", skriver han. Trots detta valde åklagaren att släppa killarna innan förhör och en av killarna behövde inte ens lämna blod eller urinprov. Alltså kommer man aldrig få reda på om det fanns narkotika i kroppen på den misstänkte och brottsmisstanken föll på grund av ännu ett misslyckande av svenska rättsväsendet."

– Det handlar inte om ovilja hos de som sitter i våra rättssalar. De kanske inte har resurserna för att lösa all problematik. Nu kände jag bara att det räcker, säger Patrik. – Det är flera gånger vi griper folk som släpps igen nästa dag. Det är frustrerande."---

"Patrik är nöjd och stolt över sina kollegor – men riktar kritik mot polismyndighetens ledning. – Jag har ett krav på jobbet jag utför. Jag vill leverera till allmänheten. Men så som myndigheten fungerar i dag levererar vi inte en bra produkt. Jag skäms för det arbete jag utför. – Mycket fokus har hamnat på arbetstider och löner. Men det är inte därför jag slutar. Det handlar om extremt dåligt ledarskap. Man lyssnar inte på personalen som sitter på kunskap.

GT

Huygens
11/3/16, 11:35 AM
#29

#28 Dina skattepengar som jobbar, helt i enlighet med den globala agendan och Vita Husets önskemål. Det är inte trots, det är tack vare den långvarigt rådande politiken, som vi fått vår nuvarande situation.

Det är en medveten, hårt styrd plan bakom rättsstatens agenda.

[Nomen Nescio]
11/3/16, 12:24 PM
#30

#29 Samma gamla trams om sammansvärjningar och illuminater, att du bara orkar hålla på…🥵

Huygens
11/3/16, 1:22 PM
#31

Jaha, och vad är din förklaring till att polisen aktivt "organiseras" på ett sätt som bryter ner polisens verksamhet? Det är ju trots allt högutbildade personer som i konkurrens med andra högutbildade kandidater, utsetts att genomföra destruktionen av svensk polis. Och polisen sänks, samtidigt som ingen reaktion kommer från något av dom två blocken, annat än pliktskyldiga kommentarer av allmänt hållet slag.

Vad är din förklaring till att polisen aktivt "organiseras" på ett sätt som bryter ner polisens verksamhet? Du är kanske den som kopierar citat från media mest av alla på iFokus, så du borde ju se verkligheten.

Vad är din förklaring?

Kopierar du bara utan att tänka?

[Nomen Nescio]
11/3/16, 3:00 PM
#32

"31 Jag är inte tillfreds med polisens organisation, men jag är helt övertygad om att Vita huset har annat att göra än att lägga sig hur den svenska byråkratin krånglar till det för polisen. Det strulet behöver vi ingen hjälp med utifrån, våra politiker och tjänstemän är proffs där.

Ja, jag citerar mycket. En del text redan talar för sig själv, medan andra väcker frågor som jag inte alltid har någon anledning att föregripa och på förhand skriva min personliga  åsikt på näsan på andra.

Det finns ju dessvärre en debattör som till varje pris vill banka in sin förvirrade världsbild varhelst det finns möjlighet, om allt från epidemier till trötta poliser. Tyvärr verkar det finnas en sjukdomsbild bakom där…

Huygens
11/3/16, 6:35 PM
#33

Mycket hänger på om du ser världen som en rad brottstycken, som många små orelaterade händelser. Eller om du ser sambanden och om du kan dra strecken mellan punkterna.

Ifall du mestadels ser dina kopierade nyhetstext som isolerade från varandra, ja, då har du bestämt dej för att dom inte hänger ihop.

Det är ju lite grann ett val du gör.

[Nomen Nescio]
11/3/16, 7:03 PM
#34

Du får det att låta som om du sitter von oben någonstans och vet alla samband. Och det är klart, baserar man sin tro  på rymdödlor, illuminater, ondskefulla människor i Vita Huset och har RT som en av sina "sanningskällor", då är det inte svårt att klippa och klistra ihop en världsbild som passar de egna syftena. Och det är ju inte förbjudet på något sätt - det trista är när man ideligen försöker pracka sagorna på andra så fort man hittar ett utrymme för det.

Annons:
GBGandreas031
1/10/17, 10:01 PM
#35

Såg att ni nämnde min fru och hennes artikel (Jennie Wilhelmsson i GT). När vi ändå pratar om det och polisens tävlingar i att stapla anmälningar på hög så kan ni få en uppdatering hur det går i Jennies fall.. Händer ingenting! Jag köper att man prioriterar fall med barn inblandade, men när jag frågade om varför dom inte plockat in fi##an än då vi TRE gånger sagt vem han är så får jag svaret: "Nä dom uppgifterna var nya för mig". Jag, Jennie och hennes kompis har sagt namnet till två poliser och utredaren, hur i helvete missas det att skrivas ner? Nä jag tror (kanske i ren vrede) att dom inte vill att saker ska antecknas så att en åklagare lättare kan lägga ner fallet pga brist på bevis.

Huygens
7/22/17, 12:03 PM
#36

Bilderbergruppens direktiv till regeringen har metodiskt genomförts av Dan Eliasson. Poliskrisen breder effektivt ut sej i enlighet med makthavarnas uppdrag. SVT

Poliserna går på knäna, slänger in brickorna och säger upp sej. SVT

Soros och Rothschilds måste var väldigt nöjda med Reinfeldt- och Löfvenregeringarna systemsabotage.

Huygens
7/29/17, 12:17 PM
#37

Polischef Dan Eliasson firar nya segrar. Polisens reklamkampanj stöter bort möjliga poliskandidater. SVT

Bilderberggruppen jublar och nu när deras frontfigur Anders Ygeman avgått kan han hämta ut alla pengar från banken.

[VSK]
7/30/17, 12:55 PM
#38

Nuvarande regering är ett enda stort skämt. Märkligt att det finns folk som inte begriper det. Demokratur i sitt esse så det stänker om det.

Huygens
7/30/17, 3:09 PM
#39

GW Persson tror att poliskrisen som rikspolischef Dan Eliasson skapat, kommer knäcka Löfvenregeringen. Expressen

Det tror jag inte.

Poliskrisen är skapad på uppdrag av Löfvenregeringen, över Ygeman genom Dan Eliasson. Polisen saboteras via lojala frontfigurer, polischefer som Lena Tysk och Carin Götblad.

Och det tror jag heller inte av den enkla anledning att Bilderberggruppern gett Anna Kinberg Batra i arbetsuppgit att sänka sitt eget parti, vilket hon gör med bravur. All form för internkritik rensas ut eller omplaceras.

Orsaken till sänkningen av Moderaterna är troligen att Wallenberg vill fortsätta med en Socialdemokratisk regering, då Löfvenregeringen mer konsisten åtlyder Bilderberggruppens direktiv att systemsabotera svensk polis.

Carmarino
7/30/17, 5:26 PM
#40

#39 Har du källa på det eller är det eget hittepå?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Huygens
7/30/17, 5:43 PM
#41

verkligheten

Annons:
Carmarino
7/30/17, 5:50 PM
#42

Det är ingen källa. Var står det att Bilderberggruppen gett Anna Kinberg Batra i arbetsuppgift att sänka sitt eget parti?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Huygens
7/30/17, 6:05 PM
#43

Och vad är din förklaring?

Carmarino
7/30/17, 6:11 PM
#44

Förklaring till att jag vill ha källa på ditt påstående menar du? Om jag överhuvudtaget ska tro på vad du skriver så vill jag ha en källa till vad du påstår. Annars anser jag att det är ditt eget hittepå.

Du slänger ur dig uppgifter om Bilderberggruppen i parti och minut, men du anger aldrig från vilken källa du hämtar uppgifterna. Menar du att vi bara ska tro på ditt ord? I så fall är du mer än lovligt naiv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Huygens
8/25/17, 8:25 PM
#45

Tja, nu har du det svaret svart på vitt. Ett inlägg på Aktuellt.

Och brist på blivande poliser. SR

Carmarino
8/26/17, 8:05 PM
#46

Efter nära en månads väntetid har du fortfarande inte hittat någon källa, utan bara ett av dina egna otaliga inlägg om Bilderberggruppen. Vill du att vi ska tro på dig så får du ha en riktig källa till dina påståenden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/12/17, 11:32 AM
#47

Anmälda våldtäkter utreds inte, trots att bevis finns. Polisen hinner helt enkelt inte med.

http://www.gp.se/nyheter/orimligt-att-anm%C3%A4lda-v%C3%A5ldt%C3%A4kter-inte-utreds-1.4610564


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
9/12/17, 11:51 AM
#48

#47

Är förjävligt det där rent ut sagt. Men statsministern visar ju fullt stöd för RPC så det är väl så regeringen vill ha det 😡

Annons:
Huygens
9/12/17, 3:50 PM
#49

#47 Tror du på det?

Carmarino
9/12/17, 4:24 PM
#50

#49 Tror mer på det än på dina sagor om Illuminati och Bilderberggruppen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Huygens
9/12/17, 4:30 PM
#51

#50 Vad bra. Då har myndigheterna lyckats tala om för dej exakt hur du ska tänka.

Carmarino
9/12/17, 4:30 PM
#52

#51 Hellre det än dina försök till hjärntvätt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Huygens
9/12/17, 9:59 PM
#53

#52 Om du ser en enda lång kontinuerlig rad av politiska beslut som leder till svenska polisens kollaps, vad tänker du då? Att du inte ska få "hjärntvätt"?

Är det så?

Carmarino
9/13/17, 6:40 AM
#54

#53 Tänker i alla fall inte att det beror på rymdödlor, Bilderberggruppen och Illuminati. Snarare människors inkompetens och maktmissbruk.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Huygens
9/13/17, 12:16 PM
#55

#54 Men då måste i stort sett alla ledande polischefer och alla toppolitiker vara inkompetenta. Är det inte rimligare att tänka sej att sabotaget sker efter en väl genomtänkt plan?

Det sker ju trots allt systematiskt och försämras oerhört kontinuerligt. Dessutom, maktmissbruk är ju precis vad Bilderberggruppen ägnar sej åt.

Annons:
Carmarino
9/13/17, 12:28 PM
#56

#55 Vad som är rimligt eller ej beror helt och hållet på vilken verklighetsuppfattning man har. Du har din och jag har min, och det är inte lönt att vi fortsätter diskutera den eftersom det inte ger något.

Du kommer aldrig att kunna övertyga mig om att världen styrs av ödlor, och jag kommer aldrig att kunna övertyga dig om att världen styrs av människor, så det är bara bortkastad tid att fortsätta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
9/21/17, 10:18 AM
#57

"Polisen har kritiserats för att skriva av polisanmälningar så fort de upprättats.

Nu vänder den trenden, visar nya siffror från Brottsförebyggande rådet.

Under första halvåret har fler brott utretts än som avskrivits, vilket innebär ett trendbrott."---

**_http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/nya-trenden-polisen-klarar-upp-fler-brott/_**

Kors i taket!

[VSK]
9/21/17, 10:23 AM
#58

Beror ju på vilken slags brott det handlar om. Om farbror blå tar Gösta 98 som rullar för fört med rullatorn betyder inte så mkt. Dan Eliasson har gett direktiv om att prioritera de enkla brotten enbart för statistikens skull. Både Dan och statsministern är ett stort jävla skämt.

[Carpinus]1
9/21/17, 10:31 AM
#59

#58 Alla små tecken på en tillfriskning är ändå välkomna - de är inte så många…

[Carpinus]1
9/21/17, 10:35 AM
#60

#59 Den här nyheten känns mer väntad: 

"Bara åtta procent av de våldtäkter som har lett till en polisutredning under det första halvåret 2017 har klarats upp, enligt statistik från Brå. Det är en drastisk nedgång från förra året då siffran var 12 procent. "---

TT

[Carpinus]1
11/12/17, 3:12 PM
#61

"13 mord och 33 mordförsök ska utredas. I genomsnitt 34,7 gripanden per vecka.

De anställda vid polisen i de södra delarna i Stockholm går på knäna på grund av den extremt höga arbetsbelastningen.

I en ny alarmerande rapport beskriver skyddsombudet situationen som ohållbar och att personalen befinner sig på "bristningsgränsen".---

"Det rådande arbetsmiljöproblemet behöver lösas långsiktigt – inte bara med akuta åtgärder, menar skyddsombudet. "De som i slutändan blir drabbade, förutom vi själva, är målsägarna i första hand", skriver skyddsombudet."---

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisen-i-stockholm-gar-pa-knana-ohallbart/

Huygens
11/12/17, 3:58 PM
#62

Löfven, Ygeman och Dan Eliasson har framgångsrikt lyckats kuppa igenom Bilderberggruppens agenda.

Polisen beskriver Sverige som ett smörgåsbord för kriminella. SVT

Polisen sköt av misstag in i lägenhet mot barnfamilj. SVT

Annons:
[Carpinus]1
11/12/17, 4:02 PM
#63

#62 Om någon kommentar skulle vara oväntad så var det inte den…

Snälle Huygens, du måste ha förläst dig på denna "Bilderberggrupp"! En gång i tiden upplevde jag dig som en någorlunda sansad debattör, men det var bra länge sedan. Vad hände?😕

Huygens
11/12/17, 4:11 PM
#64

#63 Och vad är din förklaring till att svenska polisen systematiskt kollapsas?

[Carpinus]1
11/12/17, 4:39 PM
#65

#64 Ganska uppenbart - en Inkompetent ledning. Den skulle aldrig klara av att ingå i något slags sammansvärjning.

Huygens
11/12/17, 5:04 PM
#66

#65 Och om det är vad Bilderberggruppen vill att du ska tro, vad är du då?

[Carpinus]1
11/12/17, 5:17 PM
#67

#66 Då är jag Huygens.

Huygens
11/12/17, 6:10 PM
#68

#67 Missförstår du med avsikt eller begrep du bara inte frågan?

Om du tror att orsaken till att polisen kollapsas är, citat: "en Inkompetent ledning", och det är precis vad Bilderberggruppen vill att du ska tro, vad är du då?

[Carpinus]1
11/12/17, 6:44 PM
#69

#68 Min åsikt är att Polisen går på knäna på grund av dålig organisation och en kriminalitet som utnyttjar den svagheten. Vill man däremot göra det lätt för sig  så skapar man sig en världsbild där "makterna" styr allt. När man väl har gjort det så kan man leta efter "tecknen" som man  upplever bekräfta sin tro, inget kan vara enklare. Sedan står det en fritt att kalla det man vill: "satan", "kapitalismen" eller "Bilderbergruppen", och man blir upprörd för att andra inte ser det man själv tror sig se. När man nått det stadiet är man fången i sin egen föreställningsvärld. Det är då man börjar ställa frågor som "det är precis vad Bilderberggruppen vill att du ska tro, vad är du då?" Vad är du själv, om du tror att tillvaron är så beskaffad? Svar: desorienterad.

https://www.fokus.se/2011/02/med-komplotten-som-trost/

Annons:
Huygens
11/12/17, 8:53 PM
#70

#69 Du har i så fall en märklig världssyn, om jag uppfattat dej rätt.

På dej låter det som att ju högre upp i polishierarkin en chef befinner sej, desto mer inkompetent är denne polischef. På toppen ska det alltså finnas dom mest inkompetenta polischeferna och därför bryter verksamheten samman.

Och då det är politikerna som utser dom högsta polischeferna, måste toppolitikerna vara minst lika inkompetenta. Och allra mest inkompetent, tydligen maximalt inkompetent, är statsministern.

Är det så du ser på saken?

[Carpinus]1
11/12/17, 10:14 PM
#71

#70 Om du upplever att rikspolischefen är kompetent så kanske det är din världssyn som är märklig? Karriärister är kompetenta på sitt vis, men kanske inte alltid för just de tjänster de lyckas uppnå.

Att inbilla sig att de hör till ett slags sammansvärjning får man nog ha någon form av diagnos för att tro på.

Huygens
2/19/18, 9:30 PM
#72

Vi vet vems verk detta är.

Resultatet är att 6000 poliser, 30 % av poliserna har slutat sedan 2015. SVT

[VSK]
2/19/18, 10:24 PM
#73

#72

Med facit i hand så är det inte speciellt konstigt att 6000 personer slutat inom polisen.

Huygens
5/16/18, 10:34 AM
#74

Ett aprilskämt?

Eller bara Bilderberggruppen som jobbar för högtryck.

Poliser fick svara på frågor i en enkät om sin syn på närmaste chefen. Enkäterna skickades sedan till - närmaste chefen. SVT samt SR

Därefter skulle chefen ha "samtal" med poliserna som skickat in sina enkäter.

Det gick inte att vara anonym då svaren i arbetsmiljöundersökningen skulle skickas med vändande epost. Polisens chef för arbetsplatsmiljö sa dock att det visst fanns möjlighet att lämna enkäten anonymt, om man bara sa till sin närmaste chef först.

Skojar inte.

"Hej chefen, jag vill vara anonym, går det bra?"
"Javisst, bara du skriver upp ditt namn på den där listan först."

[VSK]
5/16/18, 3:06 PM
#75

😂

Upp till toppen
Annons: