Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 3898 ggr
[Nomen Nescio]
2016-08-17 11:42

Sommarstugemordet

"Nu klarnar bilden av den 18-årige man som är medmisstänkt för sommarstugemordet i Arboga den 3 augusti. Ynglingen, som kommer från Afghanistan, har varit sambo med den 41-åriga kvinna som misstänks för fadersmord. Tillsammans har de levt i hennes lägenhet i centrala Eskilstuna."---

"Kvinnan är företagare i familjehemsbranschen och har även haft ett boende för ensamkommande flyktingpojkar som fick läggas ner eftersom det saknade tillstånd. Av och till verkar kvinnan själv ha haft ett flertal flyktingpojkar boende hos sig, och tidvis har det varit stök och mycket spring, vilket grannar har berättat för Aftonbladet.

Kvinnan har även varit involverad i ett uppmärksammat rättsfall som rört unga flyktingkillar. Den mordmisstänkta 41-åringen var med i en sexfilm med två ensamkommande flyktingkillar – som hade placerats på hennes asylboende."---

Expressen

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-17 11:48
#1

"Hon figurerade nyligen i en brottsutredning som fick stor medial uppmärksamhet. Den lades senare ned. Utredningen kring hennes makes död för ett år sedan lades också ner. Hennes make drunknade i Hjälmaren utanför samma sommarstuga där den 68-årige mannen hittades död och hans 63-åriga hustru svårt skadad för snart två veckor sedan. Lars Rogenfelt, numera pensionerad polis, höll i utredningen kring drunkningsfallet. - En av de märkligaste historier jag varit med om i mitt yrkesliv, säger han."---

"Runt årsskiftet 2014-2015 beslutade emellertid paret att gifta sig. Därefter tecknades en livförsäkring för maken med den 41-åriga kvinnan som förmånstagare. I augusti 2015 hittades maken livlös i Hjälmaren efter något som beskrevs som en båtolycka. Enligt uppgifter till Bbl/AT dröjde det tolv timmar innan 41-åringen anmälde sin make försvunnen. Han ska ha gett sig ut i båten någon gång mellan åtta och nio på kvällen, men larmet om att han var försvunnen kom först vid åtta-niotiden morgonen därpå. När väl larmet kom in hittades makens övergivna båt relativt fort och efter ett par timmars letande hittades även hans livlösa kropp. - Det är klarlagt att paret inte var ensamt i stugan. Där fanns också två minderåriga barn, säger Lars Rogenfelt, som anser att tidpunkten för 41-åringens anmälan väcker ett stort antal frågor."---

Bergslagsbladet

[Nomen Nescio]
2016-08-19 11:50
#2

"Den 41-åriga dottern anhölls misstänkt för att ha mördat sin pappa och nära mördat sin mamma med hjälp av sin 18-årige sambo.

Nu försätts paret på fri fot – men är fortfarande misstänkta i ärendet.

– Det finns inte tillräckliga skäl att begära dem häktade, därför har de frigivits, men de är fortfarande intressanta i utredningen, säger kammaråklagare Johan Fahlander som leder utredningen."---

Aftonbladet

[Nomen Nescio]
2016-08-29 15:02
#3

"Mannen som drunknade var exmake till den 41-åriga kvinnan som av åklagaren misstänkts för mordet på sin pappa och mordförsöket på sin mamma. – Vi har väntat på det här och det känns jätteskönt. Verkligen en lättnad, säger en anhörig till den drunknade mannen. – Vi har inlett förundersökning avseende mord och försök till grovt bedrägeri, säger kammaråklagare Andreas Ekengren vid Utvecklingscentrum Göteborg."---

Expressen

"Två dagar efter att hon släppts fri reste kvinnan, som inte har reseförbud, till Thailand med familjen - där har de njutit av middagar och bad. Men hennes mordmisstänkte pojkvän följde inte med när 41-åringen lämnade landet." "Kammaråklagare Johan Fahlander vill inte kommentera om han känner till den misstänkta 41-åringens Thailandsresa."---

"Det var inte så att man tittade på hennes historik, såg drunkningen av hennes make och sexfilmen med de asylsökande killarna, och tänkte att det här är en intressant person som verkar ha haft en turbulent tillvaro? – Jag kan inte svara på vad polisen har kikat på. De gör spaningsarbetet och arbetar väl med olika upplysningar som de försöker tolka. Initialt är allt väldigt diffust. Men den frågan får du nog ställa till polisen."

Expressen

[helga21]
2016-08-29 15:24
#4

Vilka fina asylkapitalister vi har i det här landet.

[helga21]
2016-08-30 18:22
#5

"Enligt uppgifter till SVT Nyheter Västmanland har polisen gjort fynd i den bil som beslagtagits i utredningen av sommarstugemordet utanför Arboga. Bilen är skriven på det bolag som ägs av den mördades 41-åriga dotter, som också suttit anhållen misstänkt för mordet. Fynden betraktas som mycket heta och är konkreta. – Det här kan mycket väl vara ett genombrott, säger en poliskälla."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/41-ariga-kvinnan-i-thailand

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-31 12:01
#7

"Den 41-åriga kvinnan och hennes 18-åriga sambo har gripits för mordet och mordförsöket på kvinnans föräldrar i sommarstugan i Arboga.

Båda var anhållna i sin frånvaro och internationellt efterlysta.

De greps i går i Norge när den 41-åriga kvinnan gick av ett flyg från Thailand - och de ska nu lämnas ut till Sverige."---

Aftonbladet

[helga21]
2016-09-02 12:08
#8

Häktade för mordet på den högre graden dvs sannolika skäl.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23446857.ab

[helga21]
2016-09-02 12:20
#9

En helt vanlig kvinna! Nej knappast 🤔

"Efter makens död jobbade hon som socialsekreterare inom Eskilstuna kommun med att tvångsomhänderta barn på upp till 13 år som for illa. Det var då hon och en kollega bestämde sig för att starta eget med att placera ensamkommande ungdomar. Kvinnan drev egen verksamhet och började ta hand om ensamma ungdomar som sökt asyl i Sverige. I samband med detta träffade hon sin 18-årige pojkvän. I somras ansökte de om att få gifta sig. Till vänner ska han ha berättat att han på så sätt hoppades på att få uppehållstillstånd."

http://www.expressen.se/nyheter/41-ariga-kvinnans-hemliga-dubbelliv/

[helga21]
2016-09-02 18:49
#10

"Både den 18-årige mannen och 41-åriga kvinnan har häktats på sannolika skäl misstänkt för mord och mordförsök på det äldre paret i sommarstugan utanför Arboga."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/18-aringen-i-ratten

[helga21]
2016-09-21 16:52
#11

"Efter mordet och mordförsöket i Arboga: Skatteverket kan stoppa äktenskapsplanen mellan den 41-åriga kvinnan och hennes 18-årige sambo.

Deras ansökan om hindersprövning måste kompletteras - anledningen är att 18-åringen inte kunnat styrka sin identitet.

– Det är en förutsättning för att man ska kunna hindersprövas, säger Birgitta Adlers, skatteombud på Skatteverket, generellt om hur hinderprövningen går till."

http://www.expressen.se/nyheter/misstankta-parets-brollop-kan-stoppas/

[helga21]
2016-10-18 19:11
#12

SVT 1 kl 21.00 Veckans brott.

"Säsongens första program tar upp det så kallade sommarstugemordet utanför Arboga, där en 68-årig man hittades dödad och hans fru svårt knivhuggen. Fallet har fått stor uppmärksamhet de senaste månaderna. Leif GW Persson beger sig till området kring sommarstugan för att bilda sig en uppfattning om vad som kan ha hänt."

[Nomen Nescio]
2016-10-18 19:16
#13

Då får vi se om han får upp något spår.

Annons:
[helga21]
2016-10-25 20:51
#14

Graven till maken som drunknade förra sommaren ska öppnas.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/leif-gw-darfor-vill-aklagaren-oppna-graven

[helga21]
2016-10-26 14:03
#16

Att de vill gifta sig bero på att att de som är  gifta med varandra inte får vittna under ed i svensk domstol och därför inte kan fällas för mened heller.  Problem uppstod då de inte visste säkert vem han var och hans ålder.

Martin
2016-11-03 22:53
#17

#16 Är du säker på att det är för att de inte vill vittna under ed? De är ju inte några vittnen såvitt jag vet, de är väl åtalade båda två? Åtalade avlägger inte ed.

Mer troligt (min gissning helt utan att veta)  handlar det väl om åldern som ger vissa rättigheter i strafflindring, men även i den andra processen (att han (eller var - vet inte om han fått uppehållstillstånd) är asylsökande).

mvh Martin

[helga21]
2016-11-04 10:14
#18

# 17 Det är vad Leif GW Persoon sa i ett av Veckans Brott. Och jodå de kan visst vara både vitten och tilltalade men det har inte kommit så långt ännu att de är åtalade. En som är tilltalad kan mycket väl också vara ett vittne och få avlägga ed men inte när dennes fall avgörs. Men vem han är och hans ålder är oklart. Han har inte uppehållstillstånd i Sverige.

[Nomen Nescio]
2016-11-04 10:19
#19

Lite OT kanske, men en nyfiken fråga: kan man döma någon vars identitet inte är fastställd? Finns det några rättsfall där så har skett? (Förmodar att det gör det, men jag kan inte påminna mig ha läst om det.)

Martin
2016-11-04 12:58
#20

#18 Nej, och de är väl misstänkta för att gemensamt och i samråd begått mordet såvitt jag förstått och då lär båda vara tilltalade om det går till åtal. Annars har jag missat något och det kan jag mycket väl ha gjort för just det här mordet har jag inte följt i detalj.

mvh Martin

Annons:
Martin
2016-11-04 13:05
#21

#19 Det händer att folk döms utan att man vet hur gamla de är och i min värld vet man då inte heller riktigt vem de är, men formellt sett så kan man ju veta det även om man inte är säker på att åldern stämmer.

Jag borde veta om man kan döma en okänd peson eller inte, men jag hittar det inte i lagtexten. Men jag är tämligen övertygad om att man kan det.

Frågan är väl snarare: Hur många laga kraftvunna domar har utfärdats på felaktig identitet? Dvs att man tror att man dömt rätt person och man har kanske defacto dömt gärningsmannen men i någon annans namn? Säkert inte så vanligt vid allvarligare brott men vid bötesbrott är jag ganska säker på att det händer med jämna mellanrum.

mvh Martin

[Nomen Nescio]
2016-11-04 13:45
#22

#21 Ja, jag googlade och ser att det förekommer att personer vars identitet är oklar (inte bara åldern alltså) döms till fängelse. Senaste fallet jag hittade var i juli, då en man av okänd nationalitet och ålder (men bedömd straffbar som vuxen) fick fängelse för misshandel.

[helga21]
2016-11-05 00:03
#23

# 20 Misstänkta ja men inte åtalade.

Martin
2016-11-05 14:38
#24

Ja, precis som jag skrev. Sen skulle det förvåna mig om det inte går till åtal med tanke på häktningstid och sannolika skäl. Under de omständigheterna brukar det inte ändras.

Å andra sidan så är där så många fel i detta ärendet (om man läser media vilket är den enda infon jag läst) så det skulle inte förvåna mig om det antingen inte håller för åtal eller att de frias om det går till rättegång.

Å andra sidan så är det så mycket olika konstiga omständigheter så skulle inte heller förvåna mig om hon döms för det andra mordet också (som hon förvisso inte är misstänkt för än). Det lär förvisso vara ännu svårare att få någon fälld för det.

mvh Martin

[Carpinus]1
2017-02-07 15:23
#25

Pojkvännen, som är 18 år enligt egen uppgift och 25 år enligt sin flickvän (#15) tycks ha tagit på sig mordet på mannen och mordförsöket på hans maka. Vad detta kommer att betyda för den fortsatta utredningen och kommande rättegång återstår att se (liksom bedömningen av hans ålder).

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/pojkvan-erkanner-sommarstugemord

[Carpinus]1
2017-02-15 16:37
#26

Fortsatta bisarra detaljer i Arbogafallet: nu har två barn till den 42-åriga kvinnan samt det ena barnets sambo anhållits som misstänkta på sannolika skäl för mordet på kvinnans uppförsäkrade make.

Källa.

Carmarino
2017-02-15 23:01
#27

#26 Som GW sa då; hon var inte ensam om det utan hade medhjälpare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Carpinus]1
2017-02-15 23:05
#28

#27 Tror att det som GW sa i Veckans brott igår skyndade på gripandet.  Kanske hade polisen t.o.m. avlyssning på de misstänkta för koll på eventuella reaktioner.

Carmarino
2017-02-15 23:10
#29

#28 Ja, så kan det ju vara. Kanske var det en överenskommelse han hade med polisen. Tyckte faktiskt han var ovanligt "lösmynt" om ett brott. Så mycket brukar han inte avslöja annars, har jag för mig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-02-16 08:01
#30

#29 Fick samma intryck.

[Carpinus]1
2017-03-27 17:16
#31

#0 Nu har nya uppgifter framkommit om efterspelet till sexinspelningarna med flyktingpojkarna.

http://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-kvinnan-ville-tysta-pojkarna/

[Carpinus]1
2017-04-23 01:25
[Carpinus]1
2017-04-28 09:26
#33

Idag väcks åtal i fallet, och polisen håller presskonferens kring valda delar i den 7000-sidiga brottsutredningen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/wlKAL/i-dag-kommer-atalet-mot-arbogakvinnan

[Carpinus]1
2017-06-28 10:37
#34

Tingsrätten finner Johanna Möller skyldig på alla punkter hon åtalats för, men hon skall genomgå rättspsykiatrisk undersökning innan dom fastställes.

Gissningsvis kommer domen att överklagas.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GV0J6/arbogakvinnan-ar-skyldig-till-mord-enligt-tingsratten

Annons:
[Carpinus]1
2017-08-09 18:20
#35

Åklagaren yrkar på livstid både för Möller och pojkvännen, men nya åldersuppgifter från Iran styrker att han var under 20 år när brottet begicks, och skall därför ha strafflindring. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ex-pojkvannens-alder-faststalld-han-var-20-nar-mordet-begicks

[Carpinus]1
2017-08-21 19:10
#36

I tingsrätten dömdes Johanna Möller till livstids fängelse och miljonskadestånd och Mohammed Rajabi till fjorton års fängelse och utvisning. Men det kommer förstås att bli överklaganden.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/OM39A/arbogadomen-livstids-fangelse-for-johanna-moller--14-ar-for-expojkva

[Carpinus]1
2018-02-27 14:14
#37

#36 Hovrättsdomarna klara:

"När det gäller åtalet för anstiftan av mord på maken 2015 konstaterar hovrätten att det finns en rad mycket besvärande omständigheter men att bevisningen inte räcker för att fastslå att mannen blev mördad. Kvinnan frikänns därför från åtalet och behöver inte heller betala skadestånd till makens anhöriga."---

"Däremot fastställer hovrätten delen som gäller mord och mordförsök på hennes föräldrar och hon döms till livstids fängelse. Också i hovrätten döms Rajabi till fängelse i 14 år."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/J1vpdb/johanna-moller-domdes-till-livstid--nu-kommer-hovrattens-dom

[Göstage]
2018-04-23 12:04
#38

Möller har överklagat till HD som dock inte tar upp fallet, så hovrättsdomen står fast.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/avslag-for-johanna-moller-nekas-provningstillstand

Upp till toppen
Annons: