Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1230 ggr
[Nomen Nescio]
7/17/16, 6:29 AM

Det dödliga våldet ökar i Sverige

Uppgifter som radioprogrammet "I lagens namn" på SR presenterar visar att det negativa trendbrottet i fråga om dödligt våld förra året riskerar hålla i sig, då siffrorna ligger högt även i år.

"Förra året dödades 112 människor, den högsta siffran på över tio år. Nu visar nya siffror som P1-programmet I lagens namn tagit fram att det dödliga våldet ligger fortsatt högt. 48 personer dödades under första halvåret i år."---

"Sven Granath, kriminolog och forskare på Brottsförebyggande rådet (BRÅ), beskriver det dödliga våldet under 1990-talet. – Då var det väldigt dominerat av fylla, spontana konflikter mellan män eller spontana konflikter mellan svartsjuk man och rival eller partner kanske. Tio år senare började man se något mer av skjutningar kopplade till kriminella miljöer men trenden med sjunkande dödligt våld höll i sig. Fram till förra året. – Sedan kliver vi fram till i dag då vi tyvärr har sett en fortsatt ökning av de kriminella konflikterna som skördat ännu fler offer per år samtidigt som minskningen av det här andra våldet inte fortsatt så mycket. Vi har tyvärr fått en ökad nivå igen, säger Sven Granath.

Vad bekymrar dig?

– Att uppklarningen går ner totalt sett och det beror ju på de här svåruppklarade historierna i storstadsmiljöerna och framför allt i socialt utsatta områden där folk har lite lägre förtroende för rättsväsendet. Det är överhuvudtaget svårare att få in vittnesmål och spår, säger Granath."

SR

Annons:
landsbygdsbo
7/17/16, 8:04 AM
#1

Det stämmer. Är man kriminell eller lever i kriminella kretsar så har risken att råka illa ut ökat.

Om man, som de allra flesta, lever ett normalt icke kriminellt liv så har risken att dödas minskat.

Så säg mig vem du är så kan jag säga om risken har ökat eller sjunkit för just dig att mördas.

Sedan sker väl 70% (tror jag) av alla mord i de 4 största städerna i Sverige. Så bor du inte där, eller vistas du inte där så minskar risken ytterligare

Nu ska vi för den skull inte negligera att de kriminella tar livet av varandra. Det ska naturligtvis bekämpas. Men att för den skull skrämma upp vanliga människor är kontraproduktivt.

[Nomen Nescio]
7/17/16, 8:31 AM
#2

#1 Att presentera relevant statistik är inte att skrämmas, ej heller att diskutera den.

landsbygdsbo
7/17/16, 8:53 AM
#3

Nej naturligtvis inte. Men vilka blir mest skrämda av rubriken "

Det dödliga våldet ökar i Sverige"

Jo de grupper som minst riskerar att råka ut för dödligt våld.

De gamla tanterna 70+ som bor i våra mindre samhällen runt om i landet.

Sedan kan man ju kombinera dödligt våld med ordet invandrare så blir bilden perfekt att projicera för presumtiva väljare.

Men visst ska siffrorna diskuteras, orsakerna lyftas fram och arten av vålt tas med i diskussionen.

[Nomen Nescio]
7/17/16, 9:07 AM
#4

#3 Rubriken är min egen - SR använder "Fortsatt många fall av dödligt våld".

Tror för övrigt inte att det är så många som läser den här tråden, kanske något hundratal totalt, och letar man sig till en sajt med ämnet "Brott iFokus" så vet man nog vad dess ämne är - skrämseleffekten lär vara minimal.

Att forskaren nämner "socialt utsatta områden" är ofrånkomligt, om man sedan själv vill dra slutsatsen "invandrare" så kan ingen hindra den saken, men ingen annan har gjort det i den här tråden, och de "presumtiva väljarna" drar nog slutsatser på egen hand.

landsbygdsbo
7/17/16, 10:44 AM
#5

#4 Jag säger inte att du..

Men vilka är räddast för våld?

jo det är de grupper som det är minst sannolikhet att de ska råka ut för våld.

De som är minst rädda, ynglingar mellan 15 och 25 är ju den grupp som är mest utsatta. Oftast nästan självförvållat efter att ha inmundigat en aning för mycket alkohol ;)

[Nomen Nescio]
7/17/16, 12:10 PM
#6

Kan stämma att unga killar som kategori är minst rädda. Samtidigt är äldre människor bräckligare, så vad som kanske blir en blåtira för en femtonåring kan bli fatalt för en åldring.

När Socialförvaltningen i Stockholm genomförde en av de största undersökningarna som någonsin genomförts i stan visade det sig att det var framför allt unga kvinnor, inte gamla tanter, som kände sig mest otrygga och rädda att utsättas för våld i dagens Stockholm.  Nu var det några år sedan undersökningen genomfördes (2008) , men jag skulle kunna föreställa mig att den statistiken äger bärighet även idag.

Detta gällde som sagt Stockholm, men jag tror att unga tjejer över hela landet generellt är väl så oroliga för våld som gamlingarna - inte utan anledning…

Annons:
landsbygdsbo
7/18/16, 2:31 PM
#7

#6

Överlag så är nog rädslan att bli utsatt för våld en negativ faktor i livskvaliteten.

Och risken att råka ut för våld av okända är för de flesta väldigt liten.

I verkligheten är det våld i nära relationer som är den stora boven i dramat

Och där är naturligtvis unga kvinnor den största riskgruppen.

Nu är det min personliga åsikt, men jag har nog den uppfattningen att unga män är de som skadas oftast i våld där okända är inblandade.

[Nomen Nescio]
7/18/16, 4:52 PM
#8

#7 Då är vi åter där vi började, med den officiella uppgiften att det dödliga våldet tenderar att öka. Vilka som blir mest rädda av att den uppgiften blivit offentlig tror jag faktiskt spelar mindre roll - jag tror  att de flesta människor förmår sätta in uppgiften i sitt sammanhang.

Precis som forskaren säger i #0 ökar det "traditionella" dödliga våldet bara marginellt, medan det är våldet i kriminella miljöer som står för den större andelen av ökningen. Tror inte det är så många äldre damer som rör sig i de miljöerna.

landsbygdsbo
7/18/16, 5:03 PM
#9

#8

Det tror inte jag heller, men gissa att man i den åldern(+70) tror att det är vilda västern överallt.

Rån kan man råka ut för överallt, Jag har blivit rånad på fejkplånböcker 2 gånger,

i Barcelona o i Milano.

Det är  bara att hiva över plånboken som är fylld med icke fungerande kreditkort (naturligtvis finns koder uppskrivna på en lapp i plånboken 😉 ), + lite fejkade monopolpengar som ser äkta ut. Det enda som retar mig är att inte få vara med när kräket ska utvärdera innehållet.

Den äkta varan hänger under vänster armhåla fastsatt med ett par säkerhetsnålar i skjortan (en tunn sak, med legg kort o lite kontanter)

Det har funkat under många interrail o liftarturer och nu på senare år under jobbresor.

[Nomen Nescio]
7/18/16, 7:21 PM
#10

Färska nyheter:

"En man har avlidit i Kista utanför Stockholm efter att ha påträffats svårt blödande. Trots försök med hjärt-lungräddning kunde mannens liv inte räddas. Polisen har inlett en förundersökning om mord."---

Expressen

Vem blir inte skrämd över läsningen? Fast inte av rubrikerna, utan av själva företeelsen… 😕

Fillifjonkan60
7/20/16, 5:24 PM
#11

Förstår inte varför man skulle bli rädd att läsa TS tråd. Det räcker väl med att läsa/titta på nyheterna så blir man räddare.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[helga21]
7/22/16, 12:57 PM
#12

Och skjutningen på en  restaurang i Göteborg var det endast folk som var kriminella där? Och kvinnan som arbetade på ett HVB-hem för ensamkommande barn var hon beredd på att bli mördad? De kvinnor som misshandlas till döds av sina män är de eller männen kriminella i övrigt? De kvinnor som blir utknuffade från en balkong är de eller gärningsmännen kriminella i övrigt? Sluta upp med att T.S skräms det är verkligheten för 17!

landsbygdsbo
7/22/16, 1:18 PM
#13

#12

De allra flesta kvinnor som misshandlas till döds misshandlas av sina män/sambos.

De allra flesta kvinnor som misshandlas, misshandlas av sina män/sambos.

De flesta kvinnor som våldtas , blir det av sina män/sambos eller andra med nära relationer.

De flesta som råkar ut för våld utfört av, för offret okända är unga eller medelålders män på fyllan.

Alltså är risken för att råka ut för oprovocerat våld försumbar för den absoluta majoriteten av oss som bor i Sverige. Om vi inte är män som går hem ensamma på fyllan….

Sedan har du en annan grupp som, statistisk sett råkar illa ut, det är unga tjejer som , på fyllan  råkar i fel sällskap.

Det visar statistiken.

Sedan kan man alltid dra upp enskilda fall.

Annons:
[helga21]
7/22/16, 3:46 PM
#14

Du har mycket fel när det gäller våldtäkter kan jag upplysa dig om! 

Tyvärr inte då det dödliga våldet ökar som jag skrivit ovan. Hon på HVB-hemmet! De som satt på restaurangen i Göteborg! Vem som helst kunde ha blivit skjuten.

landsbygdsbo
7/22/16, 4:34 PM
#15

Eftersom jag personligen inte är drabbad eller jobbar med övergreppsfrågor så kan jag bara citera BRÅ

"I 63 procent av fallen har gärningspersonen varit helt okänd för den som utsattes, i 25 procent av fallen en bekant och i 11 procent av fallen en närstående. Fördelningen när det gäller relation till gärningspersonen vid sexualbrott har varierat något under årens lopp sedan undersökningen inleddes, och det går inte att urskilja någon tydlig trend i resultaten. Man bör vara medveten om att det, precis som för hot- och misshandelsbrott, finns anledning att tro att händelser där personer har blivit utsatta för sexualbrott av en närstående, ofta i hemmet, är underrepresenterade i undersökningen. Den typen av utsatthet kan upplevas som särskilt känslig och är därmed svår att fånga upp i en frågeundersökning."

lägger man sedan till att de som blir våldtagna eller blir utsatta för övergrepp ofta utsätts många ggr innan övergreppen upphör så….

Enligt brå anmäls bara 20% av alla övergrepp. förmodligen så är det de övergrepp inom relationer som inte anmäls.

[helga21]
7/22/16, 6:16 PM
#16

# 15 så här skriver du in inlägg # 13

"De flesta kvinnor som våldtas , blir det av sina män/sambos eller andra med nära relationer."

  Sen skriver  du i # 15  att 63 % av våldtäkterna är gärningsmannen okänd! 63 % är mer än hälften av fallen! Detta är då överfallsvåldtäkter på förmodat vuxna människor. 

Sen är våldtäktsbegreppet större än så. Sex med minderårig under 15 år räknas som våldtäkt. Det kan vara dessa som inte anmäls hur vet du det då det kan vara en jämnårig kille som utför dem.

landsbygdsbo
7/22/16, 7:24 PM
#17

#16

återigen så citerar jag BRÅ

Man bör vara medveten om att det, precis som för hot- och misshandelsbrott, finns anledning att tro att händelser där personer har blivit utsatta för sexualbrott av en närstående, ofta i hemmet, är underrepresenterade i undersökningen. Den typen av utsatthet kan upplevas som särskilt känslig och är därmed svår att fånga upp i en frågeundersökning."

Så allt talar för att antalet våldtäkter, misshandelstillfällen och enskillda övergrepp utförda av någon i den närmaste bekantskapskretsen eller anhörig, maka/make/sambo är den största gruppen.

För många gånger när ett fall uppdagas så har det hela pågått i flera år, flera gånger per månad…

Ingen av oss vet med säkerhet

Men kvinnojourer o socialtjänst lutar åt detta.

Upp till toppen
Annons: