Annons:
Etiketterfrågasexuella-trakasserier
Läst 806 ggr
kycklingochris
7/2/16, 4:54 PM

Våldtäkter

Hej jag är en tjej på 16 år.

Jag har blivit utsatt för såkallat sexuella trakaserier sedan jag var 12/13 år.

Jag har fått olika kommentarer,vissa lite "mildare" än andra,oberäkneligt många gånger,på cruisingar,på gatorna och i skolan,lite vart som helst.

Jag har fått visslingar efter mig,killar har skrikigt sexuella kommentarer efter mig,även billar har så många gånger åkt förbi mig och tutat,vevat ner rutorna och gjort gester eller sagt saker,visslat.

Jag har fått oönskade händer på min rumpa,lår och mage,både i vardagen och i publikhav.

Jag har blivit tjatad på till sex. Jag har fått sms,kikmeddelanden,snaps,samtal från okända killar som vill ligga eller ska kommentera mina kroppsdelar,jag har fått oönskade kukbilder..killar har knäppt kort på mig,killar har knäppt kort under min kjol. Allt detta och jag är endå bara 16 år…det har "bara" pågått i 3 år…och det räcker nu känner jag!

Och jag tycker att Jag läser så mycket om tjejer som blir utsatta för sexuella trakaserier och våldtäckter,och jag blir så förbannad,jag blir så arg,hur kan en människa ha så lite respekt för andra människor,jag är rädd för killar,jag hatar killar,och då menar jag såklart dom män som har brist på respekt och utsätter tjejer för dessa saker.

Jag känner många otroligt fina killar,så alla killar är intr på detta sätt. men jag är rädd,jag är rädd när jag är ute med kompisar,när jag ska gå från skolan till bussen,när jag är ute å äter,när jag går i skolan,när jag ska gå till en kompis,när jag möter en okänd kille på stan.

Jag får inte vara ute själv för mina föräldrar..det är synd att vi tjejer blir så otroligt begränsade,och jag vill såklart göra något åt detta,men jag tycker inte att det är vi offer som ska rätta sig,det är våldtäcksmännen som är problemet.

Så jag undrar,vad kan jag som 16 årig tjej göra för att hjälpa till och kämpa emot?

  • Redigerat 5/18/21, 9:09 PM av Pyttelite
Annons:
[Klave]
7/2/16, 5:00 PM
#1

Ha med dig pepparspray eller kniv. Jag känner mig mycket säkrare med kniv. Att bara ta upp och visa en kniv när någon håller på så brukar ofta hjälpa, plötsligt blir de inte lika kaxiga då. Tänk bara på att ha en laglig kniv och att inte ha med den på platser du inte får bära kniv. Du kanske också kan ta en kurs i självförsvar.

Carmarino
7/2/16, 5:20 PM
#2

#1 Kniv och pepparspray är inget alternativ för TS. Så här står det på polisens hemsida:
Det är förbjudet att ha knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. Personer under 21 år får inte ens äga, låna eller använda springknivar eller springstiletter. Tårgas, pepparspray och liknande omfattas av vapenlagen. Därför behövs tillstånd av polisen för att få ha sådana anordningar.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/

Däremot finns det laglig försvarsspray att köpa, t.ex. den här:
http://lagligforsvarsspray.se/produkt-kategori/sjalvforsvarsspray/
eller ha en burk vanlig peppar i fickan, och kasta innehållet på förövaren.
Här hittar du lite fler tips:
pepparburken är det bästa alternativet. Knäpp av locket och kasta innehållet i ansiktet på honom.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Klave]
7/2/16, 6:57 PM
#3

Den lagen innefattas inte av fickknivar eller fällkniv. Så länge du har en annan anledning än att skada någon eller skydda dig själv. Dvs. Du kan säga att du har den för att fila naglarna, öppna paket eller vad som helst igentligen. Sedan finns det laglig pepparspray som inte är lika stark. Sedan ifall det är ett alternativ för TS eller inte är upp till henne.

Carmarino
7/2/16, 7:38 PM
#4

#3 Med tanke på att TS bara är 16 år så gäller "Personer under 21 år får inte ens äga, låna eller använda springknivar eller springstiletter." Det var det jag syftade på när jag skrev att det inte var något alternativ för henne.

Det står också:

Det finns undantag från förbudet

  • Militär som bär kniv till uniform
  • Hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv
  • Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
  • Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg

samt

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa
får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där
grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon
på allmän plats.

Om man har med sig kniv för att försvara sig vid ett eventuellt överfall så räknas det med största sannolikhet till kategorin "ägnade att användas som vapen".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Klave]
7/2/16, 10:35 PM
#5

Det är ju det jag säger hon får lagligt ha en fick - och/eller fällkniv. Om man är smart så säger man ju att man ska ha den till ett annat syfte än självförsvar. Visst det är att lura lagen men om det handlar om att skydda sig från sin en eventuell våldtäkt (som är olagligt) så är det iallafall i min bok värt det. Hur ska någon kunna bevisa i vilket syfte du har en kniv? Om du vid en nöd situation tar av en klacksko och använder som ett vapen är det då mera lagligt än om du tar upp en fickkniv ämnat åt något annat och försvarar dig med? Lagarna är inte tydliga vilket gör att man kan komma undan dom, om det handlar om att skydda sitt liv så är det liten risk att ta ett kort fängelsestraff för. Dessutom är det få som dör av stickskador med kniv och en eventuell våldtäktsmän lär inte gå till polisen och förklara varför en ung tjej drog kniv mot honom.

Upp till toppen
Annons: