Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 922 ggr
FrågorJagHar
2016-05-30 17:56

gå på någon annans tomt om brott misstänks?

Vi bor grannar med en "bondgård" utan djur osv.

Den är byggd runt en stig, dock så är stigen tillåten att gå på.

Huset och bondgården hade inte fått byggas om ägaren inte gick med på att folk fick använda stigen. Vilket han gjorde osv.

Men nu har han sålt en del av marken till några norrmän och berättade inte om detta, så de blev sura på oss när vi använde stigen osv osv.

de började blockera av stigen och grindarna.  så vi hotade med att polisanmäla för otillåten privatisering, så de slutade.

Men nu håller de på igen och sa saker till min mor som "du klippte gräset på stigen kl 8:30 torsdag morgon, vi har tagit bilder osv" och de var inte där den dagen utan var hemma i Norge. 

Så vi misstänker att de har satt upp en kamera som bevakar stigen, vilket är olagligt då den är "tillänglig för allmänheten" .

problemet är att vi vet inte vart den sitter (ska kolla noga imorgon efter jobbet).

problemet är om den är så gömd att den inte går att se utan att gå in på deras tomt.

vill ju inte bryta mot lagen för att få tag på bevis till en polisanmälning.

Tänkte hacka den om den är trådlös men det är ju 100% olagligt.

Så är det olagligt att gå in på deras tomt för att hitta kameran?

vette fan vad jag ska göra.

förslag?

Annons:
landsbygdsbo
2016-05-30 18:06
#1

Det går ju att ordna en förrättning med lantmäteriet..med kostar skjortan.

Går stigen genom tomten kan det gå att hävda historisk rätt

Kolla på en gammal karta om stigen finns med. Det kan ju vara enda vägen till bad eller skog för flera fastigheter.

Men jag förmodar att husen är äldre än 50 till 75 år. Och på den tiden så lade sig inte myndigheterna i var och hur  bönderna byggde.

Vad som komplicerar det hela är om stigen går på uppenbar tomtmark

Kameran kan ju vara uppkopplad via telefonkort och skicka bilder live. Vilket de har rätt till om den bara plåtar tomten

Till detta kommer, om det är så att även om  ni har brukningsrätt så innebär det inte att ni har rätt att klippa gräset på stigen så…..

[helga21]
2016-06-01 11:34
#2

Kolla med tingsrätten i lagfarten om det finns något servitut med i byggnationen av gården.

Upp till toppen
Annons: