Annons:
Etikettlagar
Läst 978 ggr
[nevamisse]
2016-05-20 18:18

Alkohollag, langning?

Om någon köper alkohol i utlandet och ger hela flaskor/ölflak till en 18-åring, är det lagligt eller inte? Langning? I sverige får man ju inte köpa själv förrän man är 20, så jag undrar för folk säger olika.

Annons:
Maria
2016-05-20 18:22
#1

Det spelar väl ingen roll var man köpt alkoholen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[nevamisse]
2016-05-20 18:25
#2

#1 Nej givetvis inte, jag såg nu hur jag formulerat mig. Jag undrade mer om det är lagligt eller om jag kan sätta dit de som köper alkohol till någon som är 18?

Maria
2016-05-20 18:31
#3

Det är inte lagligt men jag själv ska erkänna att jag köpte ut till min son när han fyllt 18 vid några tillfällen.

Jag tycker lagen är väldigt knepig. När man är 18 så är man vuxen enligt alla regler. Man kan i krigstid t.ex bli beordrad att skydda sitt land och t.om dö för sitt land. Man straffas som vuxen om man begår brott men man får inte handla på systemet???

Däremot får man gå på krogen och köpa fritt med alkohlol.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
2016-05-21 14:39
#4

Du får bjuda även underåriga i på alkohol under förutsättning att det kan ske säkert.

"Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått
föreskriven ålder på en mindre mängd alkoholdryck under
förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade
förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och
utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som
försvarligt."

Du får dock inte ge bort alkohol till någon som är under 20 år.

"Alkoholdrycker får inte lämnas som gåva eller lån till eller
bjudas den som inte har fyllt 20 år. I fråga om folköl gäller
dock motsvarande den som inte har fyllt 18 år."

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/alkohollag-20101622_sfs-2010-1622

[nevamisse]
2016-05-22 00:14
#5

Tack för svaren! Då vet jag att jag inte har fel om jag skulle behöva anmäla :)

fatcat
2016-05-22 11:15
#6

Bra att du fick hjälp!

Som helga skriver angående alkohollagstiftningens tredje kapitel under paragraf 9 inom Allmänna bestämmelser om försäljning så är det INTE olagligt att bjuda mindre mängder om det sker under kontrollerade och säkra former men däremot får man inte köpa ut till minderåriga (under 20). Man får heller inte ge bort som gåvor, alltså i form av hela flaskor eller dylikt.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[nevamisse]
2016-05-22 19:45
#7

#6 Tack! 👍

Martin
2016-05-22 21:47
#8

Håller med i att det delvis är knepigt med olika regler ute på krogar och hemma/i övrigt. Men någonstans måste gränsen dras och i Sverige är det 20 år för starkare varor än folköl. Det kan såklart diskuteras och jag tycker själv att det är knepigt att man får vara med och bestämma om Sveriges framtid som 18-åringen men inte om man skall köpa en flaska vin att ha till maten som 19-åring.

Samtidigt så är det, efter att ha sett många unga dricka alkohol, otroligt mycket skit som händer i spåren av fulla tonåringar. Så jag tycker att det är bra att gränsen är relativt hög men jag hade inte protesterat mig blå om den blev 18. Även vuxna råkar ju illa ut på fyllan.

mvh Martin

[nevamisse]
2016-05-22 21:54
#9

#8 Ja, jag tycker inte det skulle göra något om myndighetsåldern höjdes till 20 istället. Man är klar med gymnasiet när man är 19 och hur kul är det att ha en 18åring hemma som får bestämma allt själv, dricka och röja, men samtidigt är föräldrarna skyldiga att försörja. Eller också om gymnasiet slutar när man är 18, men det kan ju vara svårt att få till.

Jag tycker det är bra att åldersgränsen för att handla på systemet är 20, både för att kroppen inte är färdigvuxen och för att många hinner mogna lite till än om de vore 18. Sedan kommer det alltid finnas langare och de som verkligen vill kommer ändå få tag i alkohol, men åldersgränsen hjälper väl åtminstone någon hoppas jag.

Upp till toppen
Annons: