Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1619 ggr
jessR
2016-04-24 22:31

Skulle du råna en bank?

Skulle du råna en bank om du visste att du skulle komma undan med det, samt att inga personer kom till skada, dvs att det skedde när ingen personal fanns på plats?

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Annons:
lollynonna
2016-04-24 22:33
#1

Nej varför skulle jag? :P

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[LoveUnite]1
2016-04-24 22:37
#2

Nej det skulle jag inte för att jag har ett samvete.

Hade jag varit en egoistisk person som inte brydde sig om andra förutom mig själv och inte hade några känslor så skulle jag förmodligen göra det.

Men som sagt… jag vet bättre.

thea_thea
2016-04-24 22:39
#3

Absolut! HMU om ni vill råna en bank 😎 (obs: skämt! Snälla säpo kon inte efter mig) men ja jag skulle absolut råna en bank i det scenariot i #0 om jag hade chansen

Maikailoa
2016-04-24 22:39
#4

Det är inte rån om ingen var där, då är det inbrott.

Grodan
2016-04-24 22:55
#5

Om jag kom över en riktigt stor summa pengar utan att det drabbade fattiga, samhället eller annat som skulle ge mig dåligt samvete, så JA. Då skulle jag använda alla dessa pengar till att bekämpa orättvisor, arbetslöshet och annat jag vill rätta till. Pengarna skulle rulla och inte enbart för mitt ego…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

iFokus
2016-04-24 23:32
#6

rudyC har lagt till följande förslag:

  • ja om jag kom undan med det
Annons:
Hoseok
2016-04-25 00:05
#7

Ja, det skulle jag.

jessR
2016-04-25 10:23
#8

#6. Det hade jag inte skrivit som ett alternativ eftersom det var förutsättningen med frågan. Antar att en del inte läser min text precis under där jag förklarar omständigheterna kring. Tack för kommentarer om hur ni tänker med, är psykologistuderande och besatt av kriminologi så är mycket intressant :)

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

rudyC
2016-04-25 12:17
#9

det brukar annars vara tvärt om förklaring och sen fråga eller båda i ett så ne dte var därför och inte läste allt

vendelay
2016-04-25 15:08
#10

Förlåt om jag är skittråkig nu men förstår ni inte att pengarna tillhör någon annan? Även om ingen kommer till fysisk skada så kanske ni tar alla pengar en ensamstående mamma med fyra barn har? Hur kan någon rättfärdiga det?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anonym783
2016-04-25 15:50
#11

Nej. Får moraliska samvetskval av att bryta av en gren på allmän plats.

Hakuna Matata.

jessR
2016-04-25 16:31
#12

#10. Nu har jag själv inte tagit någon ställning i frågan men tror du att om din bank blir rånad att du blir av med dina pengar då? Det är såklart inte de enskilda människorna som får lida utan försäkringsbolagen.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

vendelay
2016-04-25 16:38
#13

#12 Okej, det tänkte jag inte på! Men det tar ju jäkligt lång tid att få tillbaka de pengarna för de enskilda människorna antar jag, det är väl ingen som har en bra erfarenhet av att strida mot försäkringsbolag? Jag har aldrig gjort det själv men jag känner faktiskt ingen som någonsin sagt ett gott ord om försäkringsbolag så det känns som att det ändå kommer slå tillbaka på de enskilda människorna? 

(Såklart är det fel att stjäla, det vet vi ju alla, men det känns "värre" för mig när jag tänker på de enskilda personer som kan drabbas snarare än att tänka att jag skulle råna en bank, ett företag liksom)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
jessR
2016-04-25 16:51
#14

#13. Har svårt att tro att de människor som är kunder hos banken ens märker av det då det är banken som får gå till sitt försäkringsbolag då det är dem som är utsatta för brott och måste få hjälp. Om min bank SEB skulle bli rånad i morgon skulle ju jag kunna hämta ut mina pengar precis som vanligt. Det är inte en enskild person som drabbas, men man tar ju pengar från något företag,(försäkringsbolag) helt klart.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

vendelay
2016-04-25 16:56
#15

#14 Okej, tack för att du redde ut det för mig! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

jessR
2016-04-25 17:00
#16

#15. No problems :)

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Niklas
2016-04-25 18:09
#17

#12: Hur får försäkringsbolagen sina pengar?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Honestyisdead
2016-04-25 18:23
#18

Det är självklart alltid någon som får lida och ta smällen om man rånar en bank.

Grodan
2016-04-25 18:44
#19

Jag tänkte att om det inte drabbade någon fattig, samhället eller annat dit pengarna är nödvändiga så är jag på att råna. Absolut.

Jag tänkte nog eg bara ta pengarna från en hög där de bara samlade damm och låta dem rulla. Inte ens unna mig själv massa grejs utan bara sticka in dem i alla orättvisa hål som finns i samhället.

Typ. Men jag är en drömmare…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jessR
2016-04-25 22:03
#20

Ja, en etik och moral fråga. Är det fel att stjäla från någon rik för att hjälpa någon fattig? Exempelvis råna en bank för att hjälpa föräldralösa svältande barn i Afrika eller människor som just nu flyr för sina liv i Mellanöstern. Ta pengar från samhällen och  från människor som har så mycket prylar att vi inte vet var vi ska göra av dom? Men det är nog en helt annan tråd :)

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Annons:
Grodan
2016-04-26 22:26
#21

#20 Ja, jag antar det är nog en annan tråd. Länka gärna till den sen om du gör någon… 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

iFokus
2016-04-27 11:45
#22

helga21 har lagt till följande förslag:

  • Nej varför skulle jag göra det?
  • Nej någon annan blir alltid drabbad!
Upp till toppen
Annons: