Annons:
Etikettpolisen
Läst 764 ggr
papa-bear
2015-12-27 10:27

När poliser attackeras med raketer

polisen har tydligen attackerats vid 2 separata tillfällen med stenar och raketer natten mot 27 dec, där de vid ena tillfället anhöll en person som var drivande i attacken.

min fråga är hur lagen ser ut vid sådana tillfällen, då raketer används som vapen, mer eller mindre, grovleken på raketerna var enligt uppgift av den grövre sorten, och frågan är om polisen får använda nödvärn och skjuta tillbaka mot de som avfyrar raketerna.

  • Redigerat 2021-05-18 21:04 av Pyttelite
Annons:
Martin
2015-12-27 13:04
#1

Dels kan man väl säga att polisen inte har anhållit någon även om media ofta skriver de, det är åklagaren som har anhållit.

Beroende på brottsbeskrivning och hur det har sett ut på platsen så har polisen, precis som alla andra rätt till nödvärn om det är en sådan situation. Nödvärn kan vara allt ifrån att det räcker att slå någon på armen med batongen, till att faktiskt skjuta personen.

Polisens tjänstevapen liksom de flesta andra pistoler av den typen, dvs inte tävlinsgpistoler eller revolvrar med långa pipor är gjorda för "närstrid" på ganska korta håll, runt 15 meter.

Står någon på 15 meter och kastar kinapuffar på poliserna är det fara för hörsel och annat men det är inte befogat att skjuta tillbaka.

Om någon laddar upp ett batteri av de större "stjärnrakterna", så vet vi alla vad konsekvensen kan bli: svåra och dödliga skador om de träffar ansiktet och då har man rent krasst rätt att skjuta.

Däremot tror jag att skulle det vara så korta avstånd skulle nog många poliser istället springa fram till personerna innan de hunnit tända raketerna. Och är det på längre håll, vilket det ofta är, är det som sagt oftast inte rätt att skjuta för det blir för osäkert.

Raketer som sannolikt sköts av några 15åringar var för övrigt orsaken till brand i balkong, som kunde spridit sig till lägenhet igår. Det är ett jävla ofog, för att prata klartext med raketer (som används felaktigt)…

http://www.sydsvenskan.se/sverige/raketskjutare-tros-ha-startat-brand/

mvh Martin

[helga21]
2015-12-27 22:43
#2

# 1 Jag undrar om ni menar samma tillfälle?

"Polisen larmades till en containerbrand i Araby i Växjö och möttes av stenkastning, raketer och grön laser av en stor grupp ungdomar. Först efter tre timmar hade den hätska stämningen på platsen lagt sid.

Händelserna rubriceras som våldsamt upplopp av polisen.

– Det är en person som är gripen och en som är omhändertagen, säger vakthavande befäl Catarina Brandt vid polisen i Kalmar och Kronoberg på söndagsmorgonen."

http://www.expressen.se/kvallsposten/upploppsliknande-scener-i-vaxjo/

Martin
2015-12-28 10:52
#3

#1 Nej, Araby ligger i Växjö (Kronobergs län) och Kristianstad i Skåne.

Tilläggas skall att till #1 skall sägas att som med allt nödvärn är det svårt att avgöra var gränsen går. I stunden som det sker har man ofta mycket kort tid på sig, ibland sekunder eller delar av sekunder, att avgöra hur man skall agera. Sedan kan det ta dagar och veckor i domstolarna att avgöra om man tänkte rätt eller fel.

Skall också tilläggas att utöver att agera i nödvärn så har poliser rätt att använda laga befogenhetsvåld, och även att skjuta i laga befogenhet. Beroende på vad det är för brott. Det görs väldigt sällan i Sverige.

mvh Martin

[helga21]
2015-12-28 14:02
#4

# 3 Jag vet mycket väl var ställena ligger. Jag bor 12 mil från vardera. 😃Vad jag undrade var om DU tagit fel på T.S inlägg och trott att det vari K-stad som det hände medan det var i Växjö. Det gick lite hårdare till där nämligen med  poliser från både Kronoberg, Kalmar län och Blekinge. Det står nämligen inte i T.S inlägg var det hände. Ursäkta om det var lite rörigt.

Martin
2015-12-28 21:05
#5

Nix, jag hade inte tagit fel. Hade för mig att ts hade länkat och därför tyckte jag det var en konstig fråga, men ser nu att han inte hade det. Men jag förstod vilket tälle det var utifrån beskrivningen.

Var det hände (eller min info om balkongbranden) är förvisso helt orelevant för frågan ts ställde så kanske dumt av mig att blanda in fler raketofog.

mvh Martin

[helga21]
2015-12-28 21:28
#6

# 5  För jag visste inte att det hade hänt något i K-stad 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: