Annons:
Etikettlagar
Läst 1587 ggr
ennycc
12/1/15, 9:12 AM

Med i belastningsregistret?

För 1 år sen blev jag misstänkt för ett brott, men inget åtal väcktes. Undrar nu om jag är med i belastningsregistret? STår ju på polisens hemsida att det bara är de som är skäligen misstänkta/fått påföljder för brott som finns med där. Men när jag läser gallringsreglerna står det att den misstänkte under 18 år och inget åtal väckts, tas bort efter 3 år?

Annons:
[helga21]
12/1/15, 8:13 PM
#1

"Belastningsregistret, i dagligt tal även brottsregistret eller polisregistret, är ett svenskt register som Polismyndigheten (före 2015 Rikspolisstyrelsen) för enligt lagen (1998:620) om belastningsregister, och som bland annat innehåller information om den som ålagts påföljd för brott genom dombeslutstrafföreläggandeeller föreläggande av ordningsbot eller fått åtalsunderlåtelse.[1] Även domar meddelade i utlandet ska föras in."

 Om du inte har fått något av det som nämns ovan så är du inte med. Du kan även själv be att få utdrag u r belastningsregister genom polisen.

https://polisen.se/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/

Martin
12/1/15, 8:33 PM
#2

Som #1 säger, belastningsregistret gäller om man dömts för brott.

Har du bara varit misstänkt så finns du inte i belastningsregistret. Är ärendet inte nerlagt så kan du finnas kvar i misstankeregistret. Är ärendet nerlagt så finns det gallningsregler för misstankeregistret också och är misstanken nerlagd så finns du inte med där.

mvh Martin

Stallmima
12/3/15, 7:50 PM
#3

Ta ett utdrag av det som ovanstående i #1 länken  då ser du ev datum där

Upp till toppen
Annons: