Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1141 ggr
Martin
2015-10-16 22:04

Skjuta ihjäl någon i självförsvar?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21597570.ab

Utan annan insyn än medias artiklar och det skall man såklart vara mycket försiktig med att dra slutsatser från för det är sällan helt rätt eller hela den rätta versionen.

Ett oerhört tragiskt fall såklart oavsett vad det är som ligger bakom, och tragiskt för många inblandade.

Men rent rättsligt; Ett mycket intressant fall. Här verkar det ha funnits en historia av trakasserier och nu dessutom någon form av inbrott/hemfridsbrott med kniv samt trubbigt föremål. Tillräckligt för att gå straffri efter att ha skjutit ihjäl två med ett vapen som man lagligt innehar (som jag förstått det)?

Skall också bli intressant att se om man tar hänsyn till nödvärn/exess.

mvh Martin

Annons:
Aleya
2015-10-16 22:10
#1

Ett bra fall gällande trakasserier är ju det fallet som kommer kallas "Skotten i Rödeby"

Pappan som sköt bl.a ihjäl en av dom som var med och trakasserade den kvällen då det hände och skottskadade en annan tonåring blev frikänd.

Man kan läsa mer här på wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_R%C3%B6deby

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Martin
2015-10-17 07:26
#2

Det är ett mycket intressant fall, "Skotten i Rödeby" men egentligen inte ur perspektivet nödvärn eller excess då man menade att han som sköt led av en allvarlig psykisk störning när han sköt, och därmed inte kunde hållas ansvarig för skotten.

Så det är ett liknande scenario men om den som sköt i det nya ärendet inte lider av en allvarlig psykisk störning så kan man inte dra paralleller mellan dessa ärendena rent rättsligt, även om mycket påminner om varandra.

mvh Martin

Aleya
2015-10-17 08:53
#3

#2 och hur vet du att GM inte lider av detta? Han ska ha blivit terroriserad under en längre tid. Av dessa. Jag tycker sannolikheten är stor att så kan det vara, att det kan finnas något psykiskt bakom. Dock tippar jag på att polisen kommer begära en utvärdering av detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Martin
2015-10-17 11:28
#4

#3 Det tror jag också att man kommer att göra, och jag har ingen aning om hur han mår. Högst troligt har ju trakasserierna påverkat honom men det är ju inte detsamma som att han lider av en allvarlig psykisk störning.

Som du ser i sista stycket så skriver jag "OM". Jag vet inte, men jag vet att advokaten (enligt länken i första stycket) menar att mannen agerat i nödvärn/exess. Han har alltså inte i detta läget hävdat att mannen lider av en allvarlig psykisk störning. Men som jag skrev i ts, allt enligt media och det är ju sällan sanningen så innan fakta är på bordet så tänker jag inte spekulera. Ville bara uppmärksamma ett rättsfall som kommer att bli intressant. Mitt i all tragik.

Att det finns något psykiskt bakom innebär inte att det är en allvarlig psykisk störning, och domen om Rödebyskotten är också omdiskuterad av expertisen på olika sätt.

mvh Martin

Martin
2015-10-17 11:34
#5

Ett tillägg: För övrigt; Ang Rödebyskotten så dömde hovrätten mannen till grov misshandel och dråp, samt 180.000 kr i skadestånd. Dvs han begick två grova brott när han sköt dem.

Att han inte fick fängelse var på grund av att han inte ansågs kunna ta ansvar för sina handlingar pga den allvarliga psykiska störningen. Inte för att han var trakasserad och hade rätt att skjuta.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: