Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 2193 ggr
LinaLj
9/22/15, 11:45 AM

Skimmat kort

Min mammas ena kontokort har använts av någon annan. Inga stora summor men i alla fall. Som tur var så upptäckte hon det ganska snabbt, det är ett kort hon bara använder till stora inköp så det används bara några gånger per år.

Det är nu spärrat och när vi pratade med banken så sa de att fördelen med att hon upptäckte det så snabbt var att bilderna från bankomaten troligen finns kvar. Vi misstänker att det är någon som vi känner som har gjort det här eftersom hon så sällan använder kortet och uttagen har börjat ganska nyligen. Så troligen är det någon som varit i hennes lägenhet som har gjort det.

Nu ska hon gå till polisen och anmäla det och då kommer de förhoppningsvis få tag på bilderna från automaten men frågan är om vi kommer att kunna få se bilderna? Eller vad gör de med de bilder de får tag på?

Annons:
Martin
9/23/15, 9:18 PM
#1

Det troliga är att ni inte får se dem om det inte blir en fotokonfrontation.

Det är inte ovanligt vid skimming att man börjar dra pengar rätt långt efter för att det skall bli svårare att hitta gemensamma nämnare för var det kan vara skimmat.

Med fotona från övervakningskamerorna, om det nu syns något på dem, försöker man såklart hitta gärningsmannen. Det kan vara en person som är känd av polisen sedan tidigare. Fotona kan också läggas ut till allmän beskådan (och då får såklart ni också se dem) på t.ex. polisens hemsida eller Efterlyst eller liknande.

Min fråga är dock: Är kortet skimmat, eller har man använt din mammas kort. Det är stor skillnad. Förstår inte riktigt var det kommer in i bilder att de skulle varit i er lägenhet?

mvh Martin

LinaLj
9/23/15, 9:24 PM
#2

#1 Jaha där ser man. När man pratade med banken så lät det som att det hela var klappat och klart i och med att de förmodligen kunde få fram ett foto. Man har nog sett för många kriminaldeckare på tv där de söker genom olika register med folk 😂

Ja anledningen att vi tror att de varit i mammas lägenhet är att kortet inte är borta och senaste gången hon använde det var strax innan jul förra året och pengarna började inte försvinna för än i augusti i år.

Nu är vi ju inga experter på området men det kändes lite osannolikt att någon har haft tillgång till hennes uppgifter i över ett halvår (om man antar att kortet blev skimmat senaste gången hon använde det) utan att använda dem. Det har även varit en del "nya" personer i hennes lägenhet under sommaren då den har renoverats. Hon har alltid kortet i sin plånbok i facket över sitt vanliga bankomatkort så hon skulle ha sett om det fattades.

Martin
9/24/15, 6:51 AM
#3

Jag har en del erfarenhet av området och visst händer det att man plundrar skimmade kort i princip direkt efter att de skimmats. Det beror lite på hur man använder kortuppgifterna. Skall man göra ett nytt kort (vilket ju krävs för att ta ut pengar i automat) så är det ju mer som behöver göras än om man t.ex. beställer saker på nätet då man inte behöver kortet fysiskt.

Men det finns också fall där kort blivit skimmade på ett ställe och sedan har det gått flera månader innan uppgifterna använts. Varför kan man bara spekulera men har man lite koll på hur saker och ting funkar så är det givetvis så att om det är svårare att komma fram till var kortet skimmat så är det också svårare att utreda ett brott. Och många ställen har övervakningskameror som sparar filmer från en vecka upp till 30 dagar.

Generellt kan man väl säga att foto är alltid bra att ha på gärningsmännen när de begår brott, för då kan man knyta dem till en plats och handling. Sen skall åklagaren  bara bevisa att gärningsmannen utöver varit på platsen begått en brottslig gärning.

Så har någon tagit ut pengar i bankomat så är de troligen filmade, men man kan ha hållit för kameran, varit maskerad  eller något annat så det är ändå inte säkert att det går att identifiera personen.

Och foton är bra…. om man har en misstänkt gärningsman så att man kan se om det är rätt person, eller om man skall gå ut med en identifieringsfråga i t.ex. Efterlyst eller annat liknande program, eller för att se om det är någon polis som känner igen gärningsmannen om det nu är en känd kriminell.

Skimmingbrott är generellt svårutredda.

Tror du/ni att någon fysiskt skimmat hennes kort som var i samma plånbok som det andra bankkortet så hade jag bytt ut det också. Då är kanske det också skimmat.

mvh Martin

LinaLj
9/24/15, 1:05 PM
#4

#3 Tack för all information! Men hur får man fram en identifikation från bilden om jag får fråga? Om vi säger att personen i fråga som har tagit ut pengar är tidigare ostraffad och kanske inte direkt känns igen av polisen. Det är ju inge enorma summor (runt 5000 totalt) så hur mycket energi lägger polisen på att identifiera personen?

Jo vi har spärrat båda hennes kort och hon får förhoppningsvis hem ny nästa vecka.

Martin
9/25/15, 6:12 AM
#5

Om polisen själv skall känna igen personen krävs ju rimligen att det är en person som polisen brukar ha att göra med. Skulle personen vara helt ostraffad är det inte så sannolikt att polisen känner igen vederbörande.

Då kan polisen lägga ut bilden via t.ex. efterlyst eller annat liknande forum, de kanske visar er bilder om ni nu tror att det är någon av era bekanta.

Mycket mer kan de inte göra som jag ser det så det blir nog inte mycket mer energi än så.

mvh Martin

Zepp
10/16/15, 11:22 PM
#6

Vänta nu lite.. händelseförloppet låter inte trovärdigt!

Det vanliga är att kort blir skimmade.. då får de tillverka ett nytt kort, men det saknar chip.

Sådant ser banken.. och då sker som regel uttagen/köpen utomlands.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
LinaLj
10/16/15, 11:28 PM
#7

#6 Trovärdigt eller inte vet jag inte, men det är så situationen är. Tyvärr var bilderna inte sparade från bankomatens kamera så det gav inget. Men som jag förstod så skulle polisen tala med de personer som har haft tillgång till lägenheten.

Men jag antar att om någon av dem inte erkänner så antar jag att det inte finns så mycket de kan göra åt saken.

Zepp
10/16/15, 11:30 PM
#8

Ser banken att chippet är med så är det samma kort.

Men man brukar märka när någon tar ens plånbok.. och de lämnar sällan tillbaka den, eller kortet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LinaLj
10/17/15, 12:26 AM
#9

#8 Som sagt, kortet och plånboken har inte varit borta så antingen har skimmat det när hon använt det eller så har de kommit åt det i hennes lägenhet. Hur de gör rent tekniskt har jag inte en aning om, men det verkar vara de enda alternativen.

Martin
10/17/15, 8:01 AM
#10

#9 Egentligen vet ni väl inte om kortet varit borta? Om de som har haft tillgång till lgh har tagit kortet, tagit ut pengar, och lagt tillbaka kortet samma dag eller dagen efter är det ju inte säkert att ni hade upptäckt det antar jag? Det är ett kort som bara används enstaka gånger per år tänker jag+

Dessutom måste personerna ha koden också. Det måste alltså varit något som fått koden eller sett henne använda det.

Vad sade banken, fick ni ersättning?

mvh Martin

LinaLj
10/17/15, 12:11 PM
#11

#10 Jag det är en möjlighet, det är också en möjlighet att kortet blev skimmat sista gången hon använde det. Vi vet ju som sagt inte. Att kortet skulle ha varit borta en längre period är inte troligt då hon har det i facket över sitt vanliga kort så om hon öppnat plånboken så skulle hon se att det hade fattats.

Koden är vi lite förvirrade över för hon har den inte nedskriven någonstans och brevet som man får med koden finns i kassaskåpet så vi vet inte hur de kommit över den.

Banken har inte beslutat angående ersättning än. De skickade hem en ny bunta med papper att fylla i nu i veckan med fler frågor. Så vi får vänta och se.

Martin
10/17/15, 1:26 PM
#12

Är kortet skimmat så har de ju fått koden därifrån också, oftast en liten kamera monterad ovanför knappsatsen. Annars är det konstigare.

mvh Martin

Martin
10/17/15, 1:26 PM
#13

Är kortet skimmat så har de ju fått koden därifrån också, oftast en liten kamera monterad ovanför knappsatsen.

mvh Martin

Annons:
Upp till toppen
Annons: