Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 2078 ggr
Lia
2015-08-28 19:33

Dömd för misshandel - nu då?

Idag var pojkvännen på vad någon form av rättegång. För flera månader sen hade en kille bitit honom i axeln, och min kille hade alltså anmält detta. Så idag var det dags. Det gick ganska fort, han erkände att han bitit min pojkvän, och domaren lät min kille gå. Därefter mötte vi den här killen på köpcentret, varpå han skrattar och ropar "jag blev dömd!"… Hur som helst… Han verkar uppenbarligen blivit dömd. Vad kommer hända nu? Kommer de strax att kontakta min kille, kommer det hända något mer? Jag är verkligen inte insatt i juridik och hoppas att det finns någon annan här som har lite tankar om situationen :-)

Annons:
Zepp
2015-08-28 19:36
#1

Eh.. det som händer, händer främst för han som blev dömd!

Är man ett brottsoffer så får man vara glad för att gärningsmannen blev dömd.

Har man lidit allvarlig skada så kan man.. om man åberopar det bli tilldömd skadestånd.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

papa-bear
2015-08-28 19:40
#2

hämta ut domslutet på domstolen ni var på, så kan ni läsa vad killen dömdes till. dagsböter, villkorligt eller vad det blev.

Lia
2015-08-28 19:57
#3

Ja precis, vi är jätteglada över detta. Domen var målet med det hela! Men undrar mest om det kommer bli någon mer utredning, eller om ni tror att det är "färdigt"? Bra idé, tack! #2

Zepp
2015-08-28 20:12
#4

Domstolar och domar är mest för att vi själva skall slippa hämnas oförätter!

Förr i tiden hade din kille varit tvungen att utmana den andra i duell!

Det är opraktiskt och de flesta kan numera inte fäktas.

Före det så var det familjen som hämnades.. det dög med vilken annan familjemedlem som helst att skända.. det ledde som regel till rena vendettor!

Psykologiskt duger numera att den andre blev dömd som upprättelse för den som blev utsatt.

På det så har vi en sk praxis, vad man får och inte får göra mot varandra, det kallas för lagstiftning.

Där ingår även straffpåföljd.. lika för alla.

Nu tror jag att det inte händer så mycket mer.. får för mig att ni/gärningsmannen är rätt unga?

Är det första domen och inget allvarligt så har han ungdomsrabatt.. dvs man räknar med att han får en första chans och näsbränna.. och skall ta sitt förnuft till fånga framöver!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lia
2015-08-28 20:18
#5

#4 Japp, vi är alla strax över 20 år.

Martin
2015-08-28 23:44
#6

#4 Nja, inte hela sanningen. Man har ungdomsrabatt utefter ålder (efter 21 utgår ingen rabatt alls för ålder) - inte hur många domar man har. Däremot döms man oftare lindrigare om man inte tidigare är dömd för liknande brottslighet.

Det låter som en ringa misshandel och troligen har personen i fråga fått böter. Vidare utredning kommer inte att ske, när en utredning är klar skickas den till domstol och efter dom händer inget.

Har din pojkvän yrkat på skadestånd så har kanske den andra blivit tilldömd att betala det, eller så har han inte blivit det. Har han blivit det men inte betalar så får ni ansöka om att kronofogden skall utmäta skulden. Vid yrkandet på skadestånd skall din pojkvän ha uppgett om han yrkar inklusive ränta från brottsdatum tills utbetalning eller om han bara yrkat på summa utan ränta. Om det är yrkat och dömt inkl ränta så löper räntan från brottsdatum tills att han betalar.

Det troliga är att din pojkvän vid anmälningen fått frågan om han vill veta hur det går och då kommer man att posta hem domen till honom så har ni den om en vecka eller liknande.

Hör av dig om du har fler frågor.

mvh Martin

Annons:
Lia
2015-08-29 01:45
#7

#6 Ja han yrkade på ersättning. Tack så mycket för förklaring! Det enda vi inte riktigt förstår, som egentligen inte har spelar så stor roll, är varför min kille fick gå innan rättegången var över?alltså direkt efter att han erkänt. Är det alltid så?

Martin
2015-08-29 08:41
#8

En rättegång börjar med att åklagaren berättar sin version av vad som har hänt. Sen får försvaren (eller den tilltalade om hen inte har försvarare) ge sin version.

Eventuella vittnen hörs innan den tilltalade.

Sen är det ofta en "slutplädering" där åklagaren sammanfattar och berättar om vad hen tycker att straffet skall bli, och ibland säger man bara att man överlåter att rätten att bestämma straffet. Och försvararen pläderar för den tilltalade, det kan vara t.ex. ett erkännande men att man inte tycker att man skall ha straff a utan straff b. Osv.

Därefter brukar man få lämna rättsalen och  i enklare mål kommer domen samma dag, efter en kortare överläggning. Ibland meddelas dom i rättssalen men ibland inte - det beror på hur lång överläggning det är.

I de allra flesta fallen tar det 7-14 dagar innan domen kommer.

Det troliga här är att rätten velat överlägga så pass länge att man inte tyckt att man skall stanna kvar någon timme för att meddela dom, utan den tilltalade har kanske fått det via sin försvarare. Det KAN också vara så, att han inte har fått domen än - men att han tror att han vet vad han kommer att få.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: