Annons:
Etikettlagar
Läst 1217 ggr
Anonym
Anonym
2015-08-26 18:33

Juridisk hjälp någon.

Jag vet inte om detta är rätt forum, men det känns som att om det finns någon juridiskt utbildad person på iFokus så bör de va medlemmar här.

Jag och min föredetta sambo köpte en lägenhet ihop för 3 år sedan. Min farmor och farfar pantsatte sitt hus, som försäkring till banken, istället för de 15% av lånet man behövde betala ut. Vi stod båda som ägare på både bostadsrätten och lånet.

Efter ca ett år separerade vi gemensamt och kom då fram till att jag behåller lägenheten och köper ut henne för 125.000:- Hon fick 100.000 då och vi hade muntligt avtal att hon skulle få resterande 25.000 när jag sålde lägenheten.

Hon flyttade ut, men det skrevs aldrig något papper på att hon avsagt sig ägandeskapet på lägenheten. 

Nu har vi sålt lägenheten och i samband med försäljningen så kräver hon att hon har rätt till hälften av värdet nu. Vi har barn ihop och jag vill inte att vårat föräldraförhållande ska gå åt skogen så jag vill inte bråka om det, så jag går med på det, förutsatt att hon betalar hälften av de utgifter som innebär att sälja lägenheten. Samt att 50.000 av de 100.000 som hon redan fått, tillfaller mig så att vi fått lika mycket.
Hon godtog detta, åter igen muntligt, men att vi skulle ha en jurist närvarande som kunde se till att allting blir rätt.

När vi skrev på papprena för försäljningen så kom vi överens med mäklaren att hälften av vinsten ska betalas ut, och att vi löser diverse skillnader i efterhand.

Nu hävdar hon att hon inte tänker betala över de 50.000 kronorna till mig. Som jag ser det så har inte ens rätt till hälften av vinsten pga av det muntliga avtalet när hon flyttade ut. Men det är som det är, och gjort är gjort, att vi inte skrev av hennes ägandeskap redan då. Det har ju dock gått 2 år sedan hon flyttade, finns det något i lagen som säger att oavsett vad ägandeskapet innebär, att man inte kan göra anspråk på det gemensamma boendet om en viss tid passerat sen hon flyttade ut.

Hon ska minst betala över de 50.000 dock. Där måste väl ändå lagen va på min sida?
(Kommentarer om att "du ska alltid ha skriftligt", osv undanbedes, för det är jag väl medveten om. Jag mår tillräckligt illa av att hon nu totalsabbat vår gemensamma dotters möjligheter att ha två föräldrar som åtminstone kan kommunicera och inte vara ovänner).

Annons:
Anonym
Anonym
2015-08-26 19:03
#1

Rättning; När vi skrev på papprena för försäljningen så kom vi överens med mäklaren att hälften av vinsten ska betalas ut till respektive part, och att vi löser diverse skillnader i efterhand.

Imasy
2015-08-30 13:41
#2

Har du hemförsäkring så kan man väl få juridisk hjälp/rådgivning av deras jurister?

Upp till toppen
Annons: