Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 3243 ggr
[Carpinus]
2015-05-14 10:28

Kameran eller första hjälpen vid olycka?

Kolumnisten Malin Wohlin sätter ord på ett fenomen som jag funderat mycket över - det cyniska fotograferandet på olycksplatser, uppmuntrat av nyhetsjagande media.
"I P1 Morgon diskuterar man den 12/5 fenomenet med åskådare som filmar vid olycksplatser. En polis berättar om en arbetsdag och hur han måste fösa undan människor som ser på (utan att hjälpa till) eller använder sina mobiltelefoner för att fotografera och filma en olycka, ett offer. Jag kan se värdet av allmänhetens dokumentation av förövare, polisers övervåld eller misstänkta personer. Men att stå och filma när en människa brinner upp i ett bilvrak på E4. Hur är det fatt lille vän? Hur är du skapt? Personen i bilen som brinner, personen som sitter fastkilad under tåget. Människan som nyss var en av oss är plötsligt ett objekt. När sker skiftningen? När blir det ett spektakel för någon att föreviga? När försvinner människovärdet som vi alla andra dagar anser okränkbart? Och framförallt: Vem är du?"

Fast ännu finns det tack och lov de som de som inte griper efter kameran det första de gör på en olycksplats. Samma dag, samma nyhetssida:
"En skadad person låg bredvid bilen och en annan satt kvar inne i fordonet som börjat brinna. Tack vare bröderna Bladhs rådiga ingripande överlevde de båda trafikoffren. – Vi såg ju att det var bråttom. Det var ingenting att fundera på, säger Jan Bladh."---

Annons:
Kyllan56
2015-05-14 10:37
#1

En liten flicka står vid vägkanten på E4 i närheten av Östersund. Iklädd endast en T-shirt och ett gosedjur i famnen. Lika konstigt är det här att ingen stannar och tar hand om flickan?  

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20790619.ab

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

VildaVittra
2015-05-14 10:38
#2

Jag åkte taxi förbi en olycksplats för ett par år sedan. Vi såg ambulanshelikopern lyfta från platsen innan vi kom fram till den. Bilen i singelolyckan tillhörde ett annat konkurrerande taxibolag. Då tar chauffören upp sin telefon, tar en bild och säger "Den ska jag sätta upp i lunchrummet med texten "En mindre"". Jag och min medresenär blev jättechockade och jag sa "Det satt en människa i den bilen".

Jag tog kontakt med en av chaufförerna på bolaget som olycksbilen tillhörde och berättade vad han gjort och sagt, det tog hus i helvete.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Carpinus]
2015-05-14 22:54
#3

En annan aspekt på det allmänna fotograferandet vid "nyhetshändelser" med tillhörande publicering är att det kan göra vittnesutsagor värdelösa, eftersom vittnen kan ha sett bilder på misstänkta eller brottsplatser på nätet innan polisförhör och rättegångar.  SR P4 Halland skriver så här om bilder på en person sedd i samband med sexuellt ofredande mot kvinnor i Varberg:

"I den senaste polisanmälan finns en bild tagen på gärningsmannen, fotot visar mannen bakifrån och har delats många gånger på Facebook. Det gör att många skapar egna misstankar och det i sig försvårar för oss. En bild har kommit ut till dem som har blivit drabbade och det gör att vi inte kan göra en fotokonfrontation som är hållbar eftersom målsägande redan blivit färgad av bilden på internet, säger Jan Nicklasson, kommissarie hos Varbergspolisen."---

[Carpinus]
2015-05-25 12:18
#4

"En halvnaken kvinna fick hjärtmassage mitt på Södra torget i Borås. Medan hon svävade mellan liv och död stördes ambulanspersonalen av en man som filmade händelsen. Det fick polisen Patric Forsgren att ilskna till.

– Jag tyckte det var bristande respekt och medmänsklighet, säger han."

GT

[Carpinus]
2015-07-09 11:28
#5

_"Polisen letar efter en amatörfotograf som tog bilder på en båtolycka istället för att hjälpa människor i sjönöd.
- Den här personen har definitivt brutit mot lagen, konstaterar kommissarie Lena Thor."---

"Det finns inga som helst misstankar om oaktsamhet från de två inblandade båtägarnas sida.
- Däremot efterlyser vi den individ som med mobilkamera tagit bilder av händelsen i sitt akutskede. Enligt vår uppfattning handlar det om en befälhavare på annan båt som försummat sina skyldigheter att hjälpa nödställda, förklarar Lena Thor."---

"I sjölagens kapitel 6, paragraf 6, står det bland annat:
"Anträffar befälhavaren någon i sjönöd är han skyldig att lämna all hjälp som är möjlig och behövlig för att rädda den nödställde, om det kan ske utan allvarlig fara för det egna fartyget eller de ombordvarande".
Den som bryter mot riskerar fängelse, maximalt i två år.
Polisen har signalementsuppgifter från vittnen avseende utseende på personer som fotograferade och vilken typ av båt han befann sig i. Bilderna publiceras senare i kvällstidningen Aftonbladet."_

GP

[Carpinus]
2015-08-07 07:25
#6

Dags igen…

Vid ett drunkningstillbud i Göteborg i helgen måste badvärdar i stället för att medverka i eftersök avdelas för att flytta på filmande och fotograferande badgäster på bryggan för att bereda plats för räddningstjänsten.

"När räddningspersonalen kommer springande kommer de knappt ut på bryggan. När de väl får upp pojken får de skrika åt folk att backa undan. Sen när de börjar hjärt- och lungräddning på pojken så går folk fram och filmar och fotar det också. Hur tänker de?"

_GP
_

Annons:
Carmarino
2018-06-09 14:12
#7

De liberala debattörerna Rasmus Karlsson och Cornelia Kramer tycker att "Oacceptabelt beteende vid olyckor måste bli straffbart.”

Det behövs en offentlig debatt om vad som är acceptabelt beteende för den som blir åskådare till en olycka. Som vi ser det måste visst agerande bli straffbart.

Givetvis bör alla som är på plats göra vad de kan för att underlätta räddningsarbetet redan innan räddningspersonalen har anlänt. Det är inte etiskt försvarbart att filma olyckor om inte filmen i fråga kan användas som bevismaterial i domstol.

När dokumentation av ett händelseförlopp inte kan bidra till en bättre rättslig prövning eller till bättre vård bör det vara straffbart att filma en olycka. Att motsätta sig polisens order måste dessutom få tydligare påföljder än idag när ”ohörsamhet mot ordningsmakten” kan ge böter eller fängelse i upp till sex månader.

Personer som nämnvärt försvårar ett räddningsarbete bör kunna dömas för vållande till annans död eller vållande till grov kroppsskada ifall olycksoffret skulle avlida eller få bestående men av sin olycka.

https://www.sydsvenskan.se/2018-06-09/oacceptabelt-beteende-vid-olyckor-maste-bli-straffbart


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: