Annons:
Etikettböcker-tv-radio
Läst 2886 ggr
Imasy
2015-05-05 11:35

Svenska fall för FBI

Någon som sett den nya serien på TV4? Vd tycker ni om den?

Annons:
annia1
2015-05-05 22:44
#1

Det har ju bara varit två program hittills. Och jag såg första, förra veckan och bara sista minuterna på det som gick igår. 

Första programmet, den som var misstänkt för det mordet hade alibi för tidpunkten så blev ju inget åtal då. Men i programmet så fick dom fram att alibit inte höll.  Nu bor den misstänkte utomlands, men om han återkommer till sverige så kanske han kommer bli åtalad.

Programmet igår som jag bara såg sista minuterna av. Det lilla jag uppfattade så var det nå teknisk bevisning som inte har blivit undersökt. Men jag är osäker på om det berodde på att åklagare inte vill göra undersökningen eller om vi inte har tekniken som behövs för att få bra resultat. Har spelat in det så jag ska se det vid ett senare tillfälle.

Men det lilla jag sett så får dom resultat och det är ju bra.

.

Imasy
2015-05-05 22:47
#2

Jag ser det på tv4 play, kanske förra veckans avsnitt finns tillgängligt fortfarande?

annia1
2015-05-05 23:04
#3

Ja, går jag in på tv4 play så verkar det finnas kvar.

.

annia1
2015-05-06 02:17
#4

Jag har nu sett andra programmet. Men jag förstår inte varför dom tog upp detta för detta är ju i praktiken löst. Mannen dömdes i tingsrätten och friades i hovrätten. Och allt tyder ju på att han kommer bli dömd i framtiden bara vi får tekniken så det går att analysera den spermafläck som fanns på hennes byxor. För dom hade ju hittat en fläck, men den är för liten för att kunna analyseras med dagens teknik.

När jag hörde talas om programmet så trodde jag att dom bara skulle ta upp olösta fall och kanske få fram nya grejer. Och i första programmet så fick dom ju fram nytt i och med att dom spräckte alibit.  Men det här andra var nåt annat.

Så får väl se vad kommande programmen innehåller. Är det som första är det ju jättebra, men är det som andra så ser jag ingen större poäng med det hela. Utan då är det mer att påminna människor om fallen och kanske då att nåt vittnet hör av sig med nya uppgifter.

.

Imasy
2015-05-06 09:13
#5

Ja detta med Malin fattar jag heller inte varför man tog upp, just detta med spermafläcken. Det var ju med i något liknande program (kanske var det veckans brott eller efterlyst) för länge sedan, och man sa ju samma sak då, när tekniken finns finner man även hennes mördare, vilket troligen är densamma som blivit friad.

annia1
2015-05-06 20:35
#6

Det har varit med i båda programmen. I efterlyst har det varit med flera gånger då det är så gammalt. Så jag förstår inte alls varför det var med när det är redan färdigt så att säga.
Hade vi fortfarande haft preskriptionstid på mord så hade jag kunnat förstå att dom tar upp det för att trigga igång vittnen, men nu behövs det ju inte utan bara vänta på tekniken ska utvecklas så det går att testa. För jag tror inte åklagare tar upp det igen oavsett vad som kommer fram förrän spermafläcken är analyserad. För som det är idag så i lagens ögon är mannen frikänd och då ska det väl till en hel del för att ta upp det igen.

Så vi får hoppas att de andra programmen är mer som det första avsnittet.

.

Annons:
Sagolikt
2015-05-13 16:34
#7

Jag är kluven. Trots det kan jag i måndags kväll ha utbrustit "Hockeyn förstör mitt liv" när det gick upp för mig att programmet utgått till förmån för VM.

Det har varit spännande att se lära sig mer om och se deras arbete med fallen, men jag tycker inte riktigt om att de letar rätt på inblandade och ska göra konfrontationer. Jag gillar inte det i andra tv-program heller, t ex Trolljägarna och Stalkers. Det blir liksom ingen bra tv när en påstridig person från tv överraskar en annan och pratar på om allt fel den har gjort. Personerna hamnar ju bara i försvar och det tycker jag bara är jobbigt att se. I Svenska fall för FBI blir det lite extra konstigt med en polis, som inte jobbar som polis, som sköter konfrontationerna. Den delen hade jag klarat mig alldeles utmärkt utan.

Jag tycker att det är lite skumt hur de kommer fram till en person som de tror är skyldig och berättar om honom (det har hittills varit män), t ex att det var offrets sambo och att han nu bor med deras gemensamma barn i ett visst land. Det kan ju inte vara så svårt att lista ut vem det är. I det andra avsnittet menade de att den som tidigare friats kommer att fällas om tekniken utvecklas en smula till. De här personerna är ju inte dömda i rätten, men blir det genom tv. Det gillar jag inte riktigt, men okej, jag är nyfiken och programmet tilltalar något i mig.

annia1
2015-05-14 00:22
#8

Sagolikt börja med din andra del. I första programmet att den mannen aldrig blev åtalad berodde nog i huvudsak på att han hade alibi. Hade han inte haft det så är det mycket troligt att han blivit åtalad för som jag kommer ihåg så var han misstänkt från början. I programmet så spräckte dom alibit.

Sen när det gäller malin i förra. Den mannen dömdes i tingsrätten och han hade sannolikt blivit dömd även i hovrätten om dom hade sett till hela bilden. Så visst enligt lagen är han frikänd eftersom det är hovrättens dom, men han är sannolikt skyldig. Och om du tittar på det programmet igen. Så när dom visar rekonstruktionen (tror det var då) så säger dom också att han medgett vissa saker i förhören. Och för mig är det lite konstigt att man medverkar i en rekonstruktion om man inte har nåt med det att göra. Så när det gäller andra avsnittet när det gäller malin så tyder allt på att det är rätt man.

När det gäller konfrontationerna. Dom har nog alla tillstånd dom behöver från polisen för att agera på det sättet och det gäller alla den sorters program. Skulle nog bli ett jädra liv annars. Sen i det här svenska FBI så medverkar ju även poliser, bara titta på förra (var det väl) där medverkade den utredande polisen. 

Ibland som tex i stalkers så kan en sån konfrontation vara enda sättet att få slut på det hela. Lika i trolljägarna. Och syftet med de båda programmen är ju att få slut på trakasserierna som människor blir utsatta för.

.

Upp till toppen
Annons: