Annons:
Etikettmedia
Läst 1854 ggr
Huygens
2015-05-02 15:01

Freddie Gray mördad?

Freddie Gray togs in i en polisbil i Baltimore, Maryland, USA. Han bröt ryggraden under färden och dog en vecka senare 2015-04-19.

Media visar nu upp bilder på dom sex poliserna misstänkta för Greys död. Rättsärendet skiljer sej från en del andra händelser där amerikansk polis haft ihjäl personer, genom att media visar bild på alla dom 6 misstänkta poliserna ganska snart efter dödsfallet. Samtliga 6 poliser har erlagt borgen, mellan 1-2 miljoner kr, och är nu släppta. Även åtalspunkterna radas upp i artikeln.

Frågan är hur detta fall hanteras i media och vad man kan hitta rapporterat utanför dom stora nyhetsajterna?

Annons:
Niklas
2015-05-02 15:12
#1

Oj, har amerikanska poliser råd att betala en miljon i borgen. Det hade jag inte gissat.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Stallmima
2015-05-02 22:07
#2

De kanske har lånat

Martin
2015-05-03 00:15
#3

#1 Tror inte de flesta svenskar har råd att betala flera miljoner för hus och lägenheter heller, men det gör vi ändå genom lån :) Är ju inte heller otänkbart att det finns någon form av försäkring eller förening som går in och betalar för att de tycker det är ett gott syfte, precis som att det finns kriminella gäng som har "defense fund" osv.

Tror inte de flesta poliser i USA är speciellt välbetalda. Snabbgooglade och hittade att i Baltimore har man 6 månaders utbildning till polis och ingångslönen ligger på strax över $40.000 om året. (http://www.criminaljusticedegreeschools.com/criminal-justice-resources/police-departments-by-metro-area/baltimore-police-department-officer-requirements/)

Dock så är de fortfarande "trainees" när de lämnar skolan med examen och det framgår inte hur länge de är det.

Nu är jag inte insatt i ärendet mer än att jag vet att en ytligt bekant har fått fly sin lägenhet i Baltimore då upploppen rasade och hela fastigheten mer eller mindre spontanevakuerades. Nu har dock invånarna ställt sig framför polisen för att minska upploppen där upploppsmakarna i andra hand attackerat polisen men framförallt förstört närbutiker och övriga boendes bilar i närområdet. Det jag läst i artikeln ovan så är det väl ändå så att någon eller flera av poliserna har begått något fel som lett till döden, men det är bara en av poliserna som åtalas för mord. De övriga är om jag tolkar det rätt dråp och vållande till annans död/grov misshandel samt tjänstefel.

Hade vi haft lika effektiva utredare i Sverige (10 dagar från anmälan till åtal) på dylika ärende hade nog Svenska polisen inte haft lika mycket problem med outredda högar med anmälningar. Så får vi också hoppas att det är en rättssäker utredning som har gjorts.

mvh Martin

Huygens
2015-05-03 00:23
#4

Om det är frågan om banklån, brukar banken kräva en säkerhet. Det kan vara svårt att få 2 miljoner kr i banklån för borgen. om den enda säkerheten som finns är att personen är åtalad för mord.

Stallmima
2015-05-03 11:43
#5

De kanske använder sig av detta

http://www.wisegeek.com/what-are-bail-bonds.htm

Huygens
2015-05-03 21:49
#6

"…we also gave those who wished to destroy, space to do that as well."

Borgmästaren Stephanie Rawlings-Blakes ord från en presskonferens angående upploppen och förstörelsen som följt i spåren av dödsfallet på Gray.

Annons:
Martin
2015-05-05 22:48
#7

#4 Precis som i Sverige finns det säkert en helt uppsjö olika företag som lånar ut pengar mot olika ockerräntor, just för att kunna ge lån med risk.

Som #5 säger kan det vara ett sådant också som har använts, jag är för dåligt insatt för att veta hur vanligt det är. Har försökt google lite men verkar inte framgå någonstans. Det är kanske inte offentliga uppgifter.

mvh Martin

papa-bear
2015-05-09 15:28
#8

är det inte så att de sätter en summa som borgen, sen behöver de bara betala en del? har för mig att är det 100 000 i borgen betalar de 10 000. rätta mig om jag har fel, jag lär mig något nytt i så fall. 🤦‍♂️

Upp till toppen
Annons: