Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 804 ggr
[Carpinus]
4/1/15, 3:20 PM

Otrohet, ett skäl för dödsstraff?

Dödsstraff är en i sig omdiskuterad och av många avskydd bestraffningsform, och FN arbetar för dess avskaffande. Men faktum är att FN har regler för tillämpning av dödsstraff, och Amnesty uppmärksammar nu länder som avrättar personer för exempelvis moralbrott, något som är i strid med FN:s regler.  Här är några exempel från förra året: 

  • Otrohet (Förenade Arabemiraten)
  • Hädelse (Pakistan)
  • Förolämpande av profeten Muhammed (Iran)
  • Häxeri och trolldom (Saudiarabien)

http://www.dn.se/nyheter/varlden/amnesty-dodsdomda-avrattas-for-haxeri/

Annons:
Maria
4/1/15, 3:25 PM
#1

Det låter som att FN godkänner dödsstraff bara så där men det står faktiskt:

 FN arbetar för att avskaffa dödsstraffet, men organisationens ekonomiska och sociala råd ECOSOC har ändå skarpa regler för dess användning. Det ska definitivt inte användas vid moralbrott som otrohet, hädelse och trolldom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
4/1/15, 3:33 PM
#2

#1 Tyder man formuleringen "faktum är att FN har regler för tillämpning av dödsstraff" som ett påstående i stil med att "FN godkänner dödsstraff bara så där" så har man nog väldigt kritiska glasögon på sig!

Det står ju dessutom klart utskrivet att avrättning för moralbrott är i strid med FN:s regler. Tidningstexten är bara ett något omständligare sätt att uttrycka samma sak.

Maria
4/1/15, 4:02 PM
#3

#2 Det var precis det jag försökte skriva så att ingen skulle läsa med kritiska glasögon.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
4/1/15, 4:04 PM
#4

#3 Okej. 😎

Maria
4/1/15, 4:11 PM
#5

Personligen tycker jag dödsstraff är helt regelvidrigt oavsett vad det är för brott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
4/1/15, 4:20 PM
#6

#5 Det var inte oväntat, och det är du inte ensam om att tycka, men FN har nog andra faktorer att ta hänsyn till. Själv tycker jag att det finns grader i helvetet och ser en viss skillnad i straffkonsekvensen mellan massmord och otrohet.

(Jag var på väg att skriva att jag inte tror att häxor finns , men då kanske de på "Häxor i Fokus" blir purkna…)

Annons:
Maria
4/1/15, 4:22 PM
#7

Visst är det skillnad mellan massmord och otrohet men inte ens massmord berättigar dödsstraff tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: