Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1209 ggr
Zelmabus
2015-03-28 23:44

Brott eller ej?

Nu undrar jag en sak.

En person har fått tag på uppgifter om att jag har lite skulder till kronofogden.

Den har sen gjort ett gmail konto och mailat ut till styrelsen i en klubb jag är medlem i och skrivit detta samt skickat en bild på ett papper från kronofogden med skulderna på.

Är detta ok/lagligt att göra detta?

Annons:
Lindb
2015-03-28 23:49
#1

Om det är offentliga handlingar är det nog "lagligt". Men om personen har missbrukat sin arbetsposition för att få tag på uppgifterna är det tjänstefel. Men det är då fasen inte okej i alla fall!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Zelmabus
2015-03-28 23:58
#2

Hur vet man om det är offentliga handlingar?

Stallmima
2015-03-29 00:02
#3

Du kan gå in eller ringa Kronofogden och helt anonymt ta reda på om personer har skulder där. Det är bara tala om personnummer

Martin
2015-03-29 00:17
#4

Det skulle kunna bli tal om förtal, brottsbalken 5kap1§.

Har man kommit över uppgifterna (är det skulder hos kronofogen gäller inte kreditupplysningslagen eftersom att den handlar om betalningsanmärkningar som finns hos enskilda bolag, inte kronofogden) genom att begära kreditupplysning på en privatperson utan legitimt behov är det straffbart enligt kreditupplysningslagen.

Kronofogden.se kan man läsa att skulderna är offentliga även en viss tid tillbaka. Styrelsen skulle alltså själv kunna hämta in de här uppgifterna om de ville.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: