Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 1411 ggr
[KB46ghx]
2015-03-27 01:08

Får jag slå honom?

Jag tänker såhär. Är en kille som är så jävla äcklig och sliskig på min skola som bara kommer fram till mig och slår mig på röven och tar mig på brösten. Är det då okej att ge honom en knytnäve i ansiktet eller en spark på kuken? Vart går gränserna? Vill så gärna slå till den där jäveln. Kom inte med typ "våld löser inget" det är inte det jag vill ha svar på. Bara, får jag slå honom utan att han kan anmäla mig? Är 15

Annons:
[KB46ghx]
2015-03-27 01:09
#1

Föresten. Kommer inte slå honom om han inte antastat

Sugar Mist
2015-03-27 01:14
#2

Självförsvar.

-

AnneN
2015-03-27 01:16
#3

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Stallmima
2015-03-27 01:59
#4

Anmäl för sexuella trakasserier, se till att aldrig vara ensam. Det kan vara bra med vittnen om det händer igen.  Prata gärna med någon lärare eller annan vuxen på skolan. Detta skall inte hända och det är de vuxna på din skola som måste agera utifrån din berättelse

RomDoll07
2015-03-27 02:05
#5

Sånt ska du så klart inte behöva acceptera och faktiskt kan nog en smäll vara det enda som får omogna killar i den åldern att fatta nånting.

Jag själv sparkade en gång en kille på smalbenet för att han följde efter mig på skolan och sa mitt namn oavbrutet (irriterande som fan). Det var dock för mer än 10 år sedan och på den tiden höll man tur nog inte på och anmälde folk till höger och vänster så för mig var det inget problem. Kan tillägga att han slutade direkt :P

Martin
2015-03-29 00:30
#6

I min värld är det "ok" då han gått över gränsen, han förtjänar det. Nu var det nog inte om det var ok eller inte du ville veta, utan om det var lagligt.

Du har rätt att använda våld för att stoppa pågående angrepp eller brottslig handling, men våldet får inte vara uppenbart oförsvarligt. Ett knytnävsslag i ansiktet på någon utgör alltid fara för allvarlig skada och det bör du nog undvika för att vara på säkra sidan, även om du säkert i 99 fall av 100 kommer undan med det då det oftast inte leder till någon större skada. Om du inte hävdar att du trodde du skulle bli våldtagen eller att angriparen skulle använda mer våld. Mycket kommer att handla om hur du presenterar det hela, och såklart på utomstående vittnen.

Tyvärr är det så med de här bitarna att när det händer går allt mycket snabbt och man hinner sällan fundera igenom konsekvenserna. I rätten har de som har att döma god tid på sig att väga olika alternativ som att gå från platsen, slå på armar istället för i ansikte osv och då kan det tyvärr gå lite hur som helst.

mvh Martin

Annons:
fatcat
2015-03-30 08:14
#7

Jag instämmer med Martin..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Wellcraft
2015-03-31 13:39
#8

Ja du får slå honom, han utsätter dig för sexuella trakasserier och du använder självförsvar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Maria
2015-03-31 16:24
#9

Jag tycker aldrig att det är försvarbart att slå någon annan. Inte att trakassera någon heller.

Det är ju knappast självförsvar om man går in i förväg på ett forum och frågar om det är OK att slå. Det känns ganska planerat.

Det vore ju bättre om frågan handlade om hur man ska få honom att sluta och vad man kan göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Martin
2015-03-31 21:06
#10

#8 Det beror helt på hur man slår. Man kan slå på ett sätt så att man själv råkar ut för ett hårdare straff än han. Man får inte alltid använda (hur mycket) självförsvar som helst. Tänk dig för innan du ger någon råd om du inte är helt säker på var gränserna går.

#9 Håller helt med och att det är gjort en polisanmälan precis som någon annan skrev ovan hoppas jag.  Jag förutsätter det inte för jag vet att det kan vara en svår process att gå igenom och inte självklar för alla. Men jag hoppas att ts tar till sig av vänner, familj och det stöd som man ges inför rättegångar och anmäler honom om det inte är gjort.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: