Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 2628 ggr
[Carpinus]
3/25/15, 9:20 AM

Öppen gata - vår nya folkdomstol?

I augusti 2013 uttalade polisprofessor Persson åsikten att "Det händer ungefär en gång per år att en person blir mördad på öppen gata och är ett ovanligt brott."  I så fall är det nog inte så längre. Här är några händelser den senaste veckan…

"En man i 25–30-årsåldern sköts till döds på måndagskvällen i bostadsområdet Smedby i Upplands Väsbys södra utkant. Flera personer sågs springa från platsen. Två personer anhölls under natten misstänkta för dådet."
http://www.dn.se/sthlm/man-skjuten-till-dods-i-upplands-vasby-tva-anhallna/

"Den 19-årige man som sköts på en gata i Vårby i Huddinge söder om Stockholm natten till tisdagen har avlidit på sjukhus. – Ingen misstänkt är gripen, säger Albin Näverberg, presstalesperson för polisen. Mannen kördes av en vän till Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. Han avled på tisdagskvällen."
http://www.dn.se/sthlm/skjuten-i-varby-har-avlidit/

"Det var strax efter klockan 22 igår kväll som skottlossning utbröt vid en allé mellan Delsjögatan och Stensjögatan. På platsen hittade polisen några minuter en skottskadad man i 20-årsåldern. Han fördes i ambulans till sjukhus där han senare avled. Samtidigt slog polisens kpistbeväpnade insatsstyrka till mot en lägenhet i närheten där tre personer greps."
http://www.sydsvenskan.se/malmo/dodsskjutning-pa-bellevuegarden/

Annons:
Humbugg
3/25/15, 12:32 PM
#1

Saken är den att det är inte vem som helst som blir skjuten på öppen gata, det är i praktiken alltid en kriminell uppgörelse. Däremot vill gärna både media och vanliga medborgare få det till att vemsomhelst kan bli nedskjuten lite närsomhelst när man är ute vilket är struntprat.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

[Carpinus]
3/25/15, 2:04 PM
#2

#1 Att kriminella avrättar varandra kan väl de flesta av oss leva med, men det finns nog de med mig som inte vill se utomstående komma till skada genom rikoschetter, vådaskott och skott avlossade utan eftertanke. Eller dödas för att de har sett något, vilket är vad ovannämnde Leif G W Persson tror drabbade den ostraffade killen som befann sig utanför restaurangen på Vårväderstorget.

Ett exempel från GT 140414: "Senast i fredags inträffade en skottlossning på Dimvädersgatan. En förbipasserande man som var ute med hunden skadades i samband med skottlossningen.

– Det är väldigt allvarligt. Det är ju någonting som vi har oroat oss för väldigt länge, sa Ulla Brehm, polisens presstalesman, till GT i helgen."

Med tanke på att det är fler automatvapen i omlopp är tidigare så ökar det sannolikheten för att skott och rikoschetter kan ta oberäknade vägar.

Humbugg
3/25/15, 11:39 PM
#3

Det är baksidan man får leva med i ett växande samhälle där fixeringen ligger vid att alla ska bo i storstäder.

För om man skulle följa rikspolisstyrelsens egen linje att kraftig begränsa lagliga skjutvapen skulle det ske lika många dödsskjutningar som idag, för vapnen som används är insmugglade och olagliga och kommer fortsätta strömma in.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

[Carpinus]
3/26/15, 6:14 AM
#4

#3 Nej, det är ingen "baksida man får leva med",  storstäderna är nödvändiga för hela landet och dödsskjutningar har skett över hela landet. Skulle man rent hypotetiskt avskaffa storstäderna skulle givetvis kriminaliteten anpassa sig till det också.

Det är inte lagliga vapen som skall begränsas i första hand utan man måste få kontroll över den illegala vapeninförseln. Hur många dödsskjutningar tror du har skett med legala vapen?

Turbo10
3/26/15, 6:12 PM
#5

Kontroll över illegala vapen kommer aldrig att inträffa. Den som tror det är dagens skämt. Jag själv bor i ett område där jag ser vapen och hör vapen dagligen. hur många nätter har jag inte vaknat av detonationer. Bilar brinner, knarklangarna jobbar hårt, polisen lyser med sin frånvaro, ideella organisationer kämpar hårt mot brottsligheten, unga män som hänger utomhus hela nätterna och rullar sina rökverk(vad dom röker har jag ingen koll på). Har inte varit där och luktat.

Det gör så ont i mej att se dessa unga personer utan någon framtid.

När jag var ung så var mina bästa kompisar knarkare, rånare och mördare. Det var underbara människor och dom sa alltid att jag var deras lillasyster.

Själv har jag inte en enda prick i polisregistret och tyvärr så finns inte någon av dessa personer kvar i livet. Dom dog alla i 40-årsåldern.

"Underbara människor", ja för mej  och många andra var dom det.

Nu är jag gammal och inte lika tolerant.

Jag svär väldigt fula ord över dagens brottslingar.

Mina tankar och känslor åker berg och dalbana nu för tiden.

Martin
4/4/15, 10:24 PM
#6

Det finns flera exempel på oskyldiga personer som mördats på öppen gata, i en butik eller på andra ställen. Det är inte vanligt, och vanligast när någon blir skottskadad eller skjuten till döds är att denna är kriminell - om det inte är en person som skjuts i ett svartsjukedrama.

Men det händer, och det kommer att hända igen. Den som inte är öppen för det blundar för sanningen lika mycket som de som säger att det är stor risk för en ostraffad person att skjutas.

mvh Martin

Annons:
Humbugg
4/6/15, 11:58 PM
#7

#4: Brottsligheten går inte att få bort, men man kan förminska dess betydelse och göra den mindre allvarlig genom att inte ha storstäder. Men ska man envisas med detta får man också acceptera att brottsligheten fokuseras vid just städerna, så är det i USA och så är det i Sverige. Det säger sig själv att ju fler människor man samlar på ett och samma ställe desto mer bråk och konflikter orsakar det.

Men att tro att storstäder går att skydda helt och hållet genom att "ta kontroll" över den illegala vapenhandeln är absurd.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

[Carpinus]
4/7/15, 8:40 AM
#8

#7 Det är med förlov sagt en ganska flummig tanke att avskaffa storstäderna för att minska brottsligheten.

Upp till toppen
Annons: