Annons:
Etikettlagar
Läst 1201 ggr
tlover
2015-03-19 13:42

Stämmer "säljaren ansvarar ej för skador som..."

Ofta då man köper saker på nätet så står det ju att säljaren inte ansvarar för skador som uppstått pga postens, DHLs eller andra fraktbolags hantering. Men läser man konsumentköplagen så verkar det inte stämma.

8 § Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.

Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas.

Om öppet köp har avtalats och varan avlämnats, bär köparen risken för varan till dess den lämnas tillbaka.

Med tanke på,

6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning.

Hur är det ansvarar posten eller säljaren för varan rent juridiskt?

(Jag har läst och kopierat paragraferna här)

l'm back

Annons:
AktivaSiri
2015-03-19 13:53
#1

Köper du av ett företag är det dem du vänder dig till om varan aldrig kommer. Skadas den under frakten måste du som köpare anmäla det direkt till ombudet då du hämtar ut den.  Sen kommer säljare och transportör få tvista om vems fel det är men det ska inte drabba dig som köpare.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

tlover
2015-03-19 13:55
#2

#1 Så säljaren kan ha ansvar enligt lagen trots att dom "avsäger sig" ansvaret på hemsidan ? (även fast det kanske inte alltid påverkar köparen).

l'm back

[TanatosNyx]
2015-03-20 04:40
#3

Jag har för mig att transportföretaget är ansvarig under själva frakten. Men mottar du ett paket/skriver på papper för att kvittera ut paketet, så är det genast ditt ansvar. Därför ska man alltid neka att ta emot ett skadat paket, utan det ska returneras och man ska kräva nytt.

VildaVittra
2015-03-20 05:07
#4

#3 Det är inte sant. Vad man gör är att man ber ombudet att skriva en skadeanmälan, sedan kan du ta ut paketet som vanligt och dokumentera vad som är skadat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TanatosNyx]
2015-03-20 05:12
#5

#4 Ah, var därför jag markerade "jag har för mig".

Upp till toppen
Annons: