Annons:
Etikettvittne
Läst 2638 ggr
NoEnd
2015-03-11 13:48

Kallelse till tingsrätten - semester?

Hej!

Har inte en aning om detta är rätt forum för denna frågan, men jag hoppas det! Det är så att jag idag fick en kallelse till Tingsrätten som vittne till en misshandel. Detta hände på krogen i vintras då en av mina vänner hamnade i slagsmål och sedan valde att anmäla det. Även två andra kompisar till mig är vittne till detta. Jag har suttit i telefon förhör för ungefär en månad sen, och fick som sagt kallelsen idag. 

MEN jag har en inbokad resa det datumet, en studentresa som redan är helt betald och som har bokat sen i Januari. Det står på kallelsepapprena att semester inte är en giltig orsak, därför är jag väldigt förvirrad nu. Måste jag alltså gå, trots att det finns fler vittnen som kan gå? Jag får inte tillbaka pengarna för studentresan och är verkligen inte sugen på att avboka den heller. Ska ringa tingsrätten imorgon och berätta läget, men ville höra om någon här har liknande erfarenheter eller bara kunskap kring det?

Tack på förhand!

Annons:
Staffan
2015-03-11 14:04
#1

Bra fråga, hoppas någon kan hjälpa dig med ett svar… :)

Honestyisdead
2015-03-13 13:05
#2

Såvitt jag vet är det inte en giltig orsak. Jag vet dock inte om du kan få ersättning för i alla fall en del av det du förlorar.

Imasy
2015-03-13 21:36
#3

Jag ska också in och vittna, och fick antagligen samma papper som du fick gällande infon. Om jag nte minns helt fel kunde man begära ersättning för utebliven inkomst etc om man måste ta ledigt från jobb osv, men det blir ju annorlunda om det är en förbetald resa man bokat för längesedan.

Du får gärna dela med dig av svaret du fick från dem.

Martin
2015-03-14 08:40
#4

Det brukar aldrig vara problem. Jag själv vittnade nyligen i en rättegång via telefon från Teneriffa.

Krävs det att du skall inställa dig kan du ju påminna dem om att du har rätt för utgifter för utlägg och det kan ju bli rätt dyrt lite beroende på var du är någonstans.

Av erfarenhet både från nu senast men även tidigare brukar det aldrig vara något problem. Det kan såklart finnas ärende där det blir problem, men det brukar lösa sig. Ring tingsrätten och berätta hur det ligger till, så ringer de åklagaren och återkommer sedan. Som sagt, oftast inget problem.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: