Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 3608 ggr
[SisselaJ]
2/16/15, 4:12 PM

Öppnad post

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag köpte en klocka via blocket förra veckan av en tjej. Vi hade endast mailkontakt och jag betalde 430 kr inklusive frakt. Jag betalde in pengarna och hon skulle skicka klockan när hon fått in summan. Sedan dess har vi inte mailat något mer.

Idag förväntade jag mig att klockan skulle komma. Och när jag tittade i brevlådan så ligger där ett kuvert. Glad blev jag men lyckan var kortvarig.

Det var ett tunt kuvert, alltså ett sådant man skickar vykort i. Jag hade förväntat mig en grön bubbelplatspåse, för det brukar man ju ändå skicka ömtåliga grejer i. När jag tog fram kuvertet ser jag att ena nedre hörnan är uppriven och ingen klocka fanns i. Det ser inte ut som slitage utan som om en person har gjort det med flit.

Jag har försökt fått tag på tjejen men har inte lyckats, har skickat mail och sms. Därför vet jag inte om detta är just det kuvertet hon använde för att skicka klockan i men det är stämplat i Rosersberg, och hon postade det från Uppsala så jag tror det är hög sannolikhet för det.

Hur går jag till väga nu? Jag är TOTALT missnöjd med fraktsättet, låg ansvaret på mig att se till att klockan blev fraktad korrekt? Enligt avtalslagen har jag ansvaret när klockan har postats, men jag anser fraktsättet vara bristfälligt.

OCH jag tror någon har känt att det var en klocka i, rivit upp kuvertet, skrynklat ihop det och slängt det i brevlådan igen. Vart ska jag vända mig då?

Tack för svar.

Annons:
VildaVittra
2/16/15, 4:16 PM
#1

Det första du ska göra är att kontakta posten, de hittade mina böcker som också förpackats illa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2/16/15, 4:19 PM
#2

Jag har för mig att Blocket har en service vilken innebär att pengarna stannar hos Blocket tills du fått varan och är nöjd.
https://trustly.com/blocket/about

Du skall klaga hos Blocket i första hand.

tlover
2/16/15, 4:19 PM
#3

Egentligen ska du kontakta polisen också då det är ett brott att öppna andras post. Däremot tvivlar jag på att något kommer att hända (vi har fått post stulen och inget hände i alla fall) men är det nått som hänt tidigare så kanske nått händer.

l'm back

VildaVittra
2/16/15, 4:21 PM
#4

#3 Fast den där skadan kan uppkomma i brevsorteringsmaskinen, så jag skulle avvakta med polisen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2/16/15, 4:23 PM
#5

#4 Ja, jag vet inte vilka skador som kan uppstå där förståss, jag tänkte mest på vad som stod i #0

l'm back

taylor__lambert
2/16/15, 4:26 PM
#6

Håller med #1, #2 & #3 prata med posten, blocket och polisen.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
[SisselaJ]
2/16/15, 4:28 PM
#7

Jag har fört över pengarna via bank och inte via blockets betalning, då kan jag inte vända mig till dem va? 

Kan jag göra något angående den dåliga förpackningen?
Jag ska kontakta posten direkt. Tack för alla svar.

Sindri
2/16/15, 4:39 PM
#8

Nej, det var synd, men tänk på det en annan gång. Klart det inte är OK att skicka en klocka i ett vanligt kuvert. Men hade ni kommit överens om något annat? Ett rek kostar närmare 100.- så då skulle du betalat för det.

Men nästa gång du handlar på Blocket så gör bara betalningar via dem. Man kan bli helt blåst annars.

Så hör med posten, det kan vara en maskin som haft sönder kuvertet.

[SisselaJ]
2/16/15, 4:40 PM
#9

Okej, ringde posten och eftersom det var skickat i ett vanligt tunt kuvert så tror de att det har gått sönder i maskinen, pressats ut helt enkelt. De kan inte göra någonting åt det.
Man blir så less… Trodde man skickade mer dyrbara saker i gröna kuvert…

Sindri
2/16/15, 4:56 PM
#10

Ett grönt kuvert kanske inte hjälper så mycket heller i en maskin.

Men visst sjutton kan posten göra något åt det. De får inte slänga saker som ramlar ur kuvert. Du måste stå på dig, se vad #1 skriver.

[SisselaJ]
2/16/15, 5:12 PM
#11

#10 Gröna kuvert är försäkrade och spårningsbara, då ska de garantera att de kommer fram.
Jag ska ringa igen och höra om de inte kan hitta klockan i någon "upphittat-låda" någon stans. som du säger kan de inte bara slänga den.

[SisselaJ]
2/16/15, 5:44 PM
#12

Jag reklamerade till posten, om de hittar min klocka kommer de kontakta mig inom 20 dagar. Men jag räknar med att klockan är förlorad. Har inte fått tag på säljaren än, men är väldigt besviken på henne.

Sindri
2/16/15, 5:57 PM
#13

Men vad stod det i annonsen om frakt? Betalade du något extra för frakten?
Du kan i alla fall höra av dig till Blocket och berätta. De kan kontakta säljaren. Det kanske är en person som säljer mycket och de kan kanske stoppa eller se till att du får tillbaka lite av pengarna om inte klockan kommer tillrätta.
Blockets ägare är ju måna om att kunder skall känna sig trygga med att handla på Blocket.

Annons:
annia1
2/16/15, 5:58 PM
#14

Nu ska jag inte säga hundra, men jag har aldrig hört att gröna kuvert är mer spårningsbara än vanliga kuvert och inte heller försäkrade. Det går att köpa hem hur många som helst och när man vill använda dom bara skriva på adressen och lägga på vilken brevlåda som helst.

För att nåt ska vara spårningsbart så måste det ha ett kollinummer och det kan man få om ber om det på posten. 
Vill man ha det försäkrat så får man skicka det rekommenderat. Och skickar man det rekommenderat så blir per automatik spårningsbart.

Så gröna vadderade kuvert är bara tjockare variant av vanliga kuvert.

.

Sindri
2/16/15, 5:59 PM
#15

Ja, spårningsbart är bara kuvert med mottagarbevis och paket.

[SisselaJ]
2/16/15, 7:23 PM
#16

#14 ja så kan det vara, jag kanske missförstod kundservice. Men oavsett så var det varken grönt eller rekommenderat 🤪

Martin
2/21/15, 10:05 AM
#17

En bra grej när man köper saker är att avtala om hur leveransen skall ske, och vem som betalar. Ju "säkrare" ju dyrare och det brukar vara köparen som betalar. Lätt att vara efterklok, men att tänka på till nästa gång!

mvh Martin

Kalli
2/21/15, 1:44 PM
#18

Måste varit en väldigt lätt klocka om det bara behöva ett vanligt frimärke.

taylor__lambert
2/21/15, 3:49 PM
#19

#18 dom har ju gjort nya frimärken som har högre summa för att man ska slippa så många frimärken.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[SisselaJ]
2/21/15, 4:47 PM
#20

#17 ja jag var dum nog att ta för givet att leverans skulle ske i grönt vadderat kuvert… Men jag har definitivt lärt mig av mina misstag!

Annons:
Inkanyezi
3/2/15, 12:08 PM
#21

Det där brevet har inga tecken på att det skulle ha gått genom en sorteringsmaskin. Det är manuellt stämplat och saknar den fluorescensmärkning av postnummer som görs på brev som ska automatsorteras. När man handstämplar, slänger man brevet på rätt ställe, så det aldrig går igenom maskinen.

Två möjligheter finns, den ena att det har öppnats i hanteringen, den andra att brevet såg ut precis så där, skrynkligt och med halvt avrivet hörn, när det skickades. Som postiljon skulle man komma ihåg ett sådant brev, så den som stämplade det manuellt i Rosersberg skulle kunna säga om det hade skadorna vid stämplingen.

[SisselaJ]
3/2/15, 12:50 PM
#22

Jasså… Ja det låter ju inte så kul, kändes skönare om det hade varit maskinens fel. Antingen har jag blivit blåst, eller så är någon annan krake en klocka rikare. Åtminstone är det anmält till posten, så mycket mer kan jag inte göra då det är hopplöst att försöka bevisa något.

Inkanyezi
3/2/15, 1:06 PM
#23

Det finns så klart möjligheten att det har skadats i en maskin på Posten, men det är mycket osannolikt, eftersom det är handstämplat och du vad jag förstår inte fick det i ett ytterkuvert, vilket är den vanliga rutinen när ett brev skadas på Posten.

När jag sorterade gjorde vi så när någonting var mysko, eller när hanteringen hade skadat ett brev. Man skrev av adressen för hand på ett kuvert och stoppade ner försändelsen, inklusive eventuella saker man visste hade ramlat ur, och lade med ett brev som förklarade att man hade hittat det skadat i sorteringen. 

Så att ett brev kommer fram i det ursprungliga kuvertet skadat är ovanligt, då rutinen är att lägga det i ett ytterkuvert om det kommer så till brevbäringen, eller på annan plats där det hanteras manuellt, och det kuvert du har avbildat är manuellt sorterat, eftersom det har en manuell poststämpel. Maskinerna stämplar i övekanten och med rättvänd stämpel. Den stämpel du har där är en handstämpel, så det brevet är hanterat manuellt.

Om det först hade knövlats till i en maskin och sedan hanterats manuellt, borde det ha funnits ett ytterkuvert och en förklaring.

[SisselaJ]
3/2/15, 2:10 PM
#24

Det är intressant det du skriver, jag vet i princip ingenting om hur posten arbetar. Och det hela är väldigt konstigt, jag tycker att hela grejen att dela ut ett trasigt kuvert utan något meddelande alls är dålig stil. Som du säger borde de veta om det var trasigt innan de tog hand om det.

Det är en obehaglig känsla att veta att någon varit och rotat i ens post, om det nu är så…

TjockaBerta
3/6/15, 12:23 PM
#25

Men frimärket är ju bara ett vanligt brevmärke för brev upp till 20 g. Ingen postar väl en klocka så underfrankerat.

>>>Malum domesticum<<<

Inkanyezi
3/6/15, 1:13 PM
#26

En klocka kan väga mindre än 20 g, det beror ju på, men jag skulle inte lägga den i ett vanligt kuvert utan något skydd mot att halka omkring fritt.

Jag har vid några tillfällen i sorteringen lagt skadade brev i ytterkuvert och skickat med en lapp där det står att det ankom skadat. Jag skulle troligen ha gjort så med det här brevet,

Wony
3/10/15, 9:44 PM
#27

#25 De har ändrat, så ett frimärke gäller för upp till 50 gram numera.

Annons:
Upp till toppen
Annons: