Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 2563 ggr
[Carpinus]
2015-02-14 08:48

När brott lönar sig

Det är närmast praxis i Sverige att polisens eller åklagarmyndighetens förundersökningsledare kan besluta att lägga ner förundersökningen mot gärningsmän som nått upp till taket för straff för en förseelse, t.ex. att man snattat så många gånger att man är uppe i maximalt straff. Därmed kan det vara fritt fram att fortsätta snatta, eftersom man inte riskerar påbackning. Är påföljden för den brottsliga handlingen böter och man saknar tillgångar är dessutom chansen  stor att man i praktiken klarar sig helt utan laglig påföljd för brottet. Om detta kan man läsa på gp.se idag.

Annons:
[VSK]
2015-02-14 09:01
#1

Som sagt, så skulle lagen behöva ses över, och det rejält.

Stallmima
2015-02-14 15:02
#2

Snart skulle exemplet i framtidsfilmen från 80-talet (Flykten från New York) kunna användas på tungt kriminella, det skulle rensa ut återfallsbrottslingar som fullständigt skiter i vilket som händer

Martin
2015-02-21 10:10
#3

Ett brott där man till slut brukar få (ungefär en månads fängelse) om man inte betalar böter är grov olovlig körning. Annars håller jag med om det som står i gp utifrån min erfarenhet.

En annan sak jag skrivit om vid ett tidigare tillfälle är att i princip är man straffimmun från att ett åtal lämnats in till rättegången hållits (och det kan ta många månader och ibland ett år eller drygt ett år), för det som händer under tiden om det är likartad brottslighet ger inte ytterligare straff (men om man dömts till 2 månaders fängelse och det effektuerats inom 1-2 månader så kunde man dömts till nytt straff för brott man begått där efter).

Jag har också varit med om att en person som åtalades för 6 bilinbrott dagarna efter åtalet hade lämnats in begick 7 nya bilinbrott (dna-spår, inte tagen på bar gärning). Där beslutade åklagaren om åtalsunderlåtelse vilket innebär att de 7 nya bilinbrotten inte ingick i åtalet och därmed var det upp till bilägarna/försäkringsbolagen att väcka civilrättsligt skadeståndsanspråk då det inte togs upp i rätten.

mvh Martin

karl040
2015-02-28 17:49
#4

Med all respekt är anekdoter just anekdoter. För det första tar det inte sällan polisen över ett år att utreda t.ex. en drograttfylla. Eftersom man omöjligen kan döma någon som ska ställas inför skranket säg den 15/3 för vad han gör den 10/3 om nu polisen inte avslutat förundersökningen och överlämnat den till åklagaren för åtal är det väl helt naturligt att man gör som man faktiskt gör redan idag; låter det sig göras åtalar man honom för båda brotten samtidigt en månad senare (den typ av skurkar du beskriver brukar nämligen inte dyka upp frivilligt ändå, och då skjuts ju förhandlingen upp, alternativt döms han för att sedan åtalas en gång till.
Sverige är ett av ganska få länder där man överhuvudtaget slentrianmässigt får dra upp tidigare brottslighet eftersom chansen för att en tidigare dömd ska bli friad är typ noll.

Varför vi skulle importera u-ländernas straffvärderingsprinciper där man utdömer så stränga straff för brott som inte i sig är särskilt grova är för mig svårbegripligt: vad alla adessa länder har gemensamt är ju att de är betydligt våldsammare och otryggare än Sverige. Sanningen är att en av få saker som vi vet är att strängare straff - inte minst mot tjuvar och andra icke-våldsamma småbovar, inte skapat någon trygghet i ett enda land hittills.

Att personen i ditt exempel fick åtalsunderlåtelse beror förmodligen på att lagen föreskriver det inte räcker med att någon befunnnit sig på en brottsplats för att döma honom för brott. Det …

Martin
2015-02-28 22:05
#5

Tror du missade min kärnpunkt i inlägget.

Det är helt naturligt att man döms för flera brott (om man är misstänkt för flera) i samma rättegång. Det jag skrev var att straffen borde effektueras snabbare. "Handling och konsekvens" brukar man ju säga att det är ju så att det oftast blir bättre för t.ex. förstagångsförbrytare om det kommer en konsekvens i anslutning till brottet än annars. För just drograttfyllor osv kanske det inte spelar någon roll då de ofta redan är fast i ett missbruk (men även där är det ju så att är man nybliven missbrukare är det ju bra om det kommer möjlighet till vård så fort som möjligt).

Jag har inte skrivit något om hårdare straff alltså, bara att straffen bör verkställas snabbare.

Jag tycker också att man bör åtalas för de brott man misstänks för. Det i sig behöver inte innebära hårdare straff, i mitt exempel ovan hade det t.ex. inte blivit ett hårdare straff men för målsägarna hade det blivit andra följder.

Och visst är det så, bara för att man är på en brottsplats så är man inte skyldig men DNA värderas högt och är träffarna inne i bilen/lägenheten osv så brukar man dömas för det. Har man varit i/på 7 bilar på samma ställe är det mer sannolikt att man döms än att man frias.

Nu spelar det ingen roll, för det är ju inte för att det kanske inte var gärningsmannen som det blev åtalsunderlåtelse som du säkert vet, för då hade man ju fått skriva av misstanken. Åtalsunderlåtelse kräver ju att det inte finns någon tvekan om skulden och i princip krävs ett erkännande, eller som i detta fallet att man står under åtal för många brott och då åtalsunderlåter man de lindrigaste som ändå inte skulle påverka ett straff.

En drograttfylla kan som snabbast utredas på ungefär 4 veckor, men oftast 6-7. Det är den tiden det tar för analysen att bli klar. Det tar aldrig ett år att utreda en drograttfylla, däremot kan det gå över ett år innan utredningen är klar. Den ligger vilande helt enkelt, eller så får man inte fatt på den misstänkte och tack och lov har vi vissa formkrav innan man kan åtala.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: