Annons:
Etikettlagar
Läst 1226 ggr
taylor__lambert
2/12/15, 3:20 PM

Brott mot upphovsrätten eller inte?

(Kopierade från mitt andra inlägg från annan sajt då jag måste ha svar på detta snarast) Vet inte vart jag ska posta denna, men eftersom denna sajt handlar mycket om lagar så tänkte jag testa. Annars kan någon gärna hänvisa mig till en bättre plats.

Jag har videos som är filmade antingen av mig med/eller av min enhet (ipad) dessa innehåller min hund och en annan persons hund. Personen och jag var vänner förr (snart två år sedan) och jag hade då rätt att posta detta på FB utan att det var några problem och de har legat på FB sen dess, nu däremot så gjorde jag en repost (då man nu kan ladda ned sina egna videos på FB och spara dom för återanvändning) och då vart det ett jä**a liv på den människan för att dennes hund råkade vara med i videon som jag filmat med min iPad plus det att det är min hund som är med i videon och inte enbart dennes.

Har jag rättigheter att posta dessa, eller hur ligger det till? Själv tror jag väl att jag har rättighet för det är jag som filmat på min iPad och det är min hund som också är med i videon.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Fridaaaa
2/12/15, 3:23 PM
#1

Du har rätt att posta videosarna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VampireGirlElvira
2/12/15, 3:24 PM
#2

Följer.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

[Murvel]
2/12/15, 3:30 PM
#3

Det är fotografen som har rätt till bilderna, inte motivet. Som generell regel. Så länge du inte ska använda det i marknadsföring eller bilden uppkommit på fel sätt (typ att fota någon i duschen). 

Du delar dock upphovsrätt med facebook om du la upp videon där, men att personens hund är med spelar ingen roll för upphovsrätt så länge det inte var den hundens ägare som filmade. Vems kamera/ipad spelar ingen roll utan bara VEM som tog bilden. Om en fotograf lånar en kamera så är det fortfarande hens upphovsrätt på bilden, inte kameraägarens.

taylor__lambert
2/12/15, 3:36 PM
#4

Tack för snabba svar! Hoppades på att denna sajt skulle vara lite mer aktiv :) Alltid bra att vara på säkra sidan tänker jag så man inte gör något fel :)

#3 om det skulle vara en person som inte syns utan hörs, är det samma som gäller då?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Murvel]
2/12/15, 7:20 PM
#5

#4 Japp du har rätt att filma/fånga ljud så länge du själv är med i konversationen (om man spelar in ljud från en konversation man inte är med i så är det buggning = olagligt) Sedan kan man ju fundera på om det bör spridas eller ej (är det något väldigt privat som sker?), men som sagt, upphovsrätten är filmarens/fotografens :)

taylor__lambert
2/12/15, 7:24 PM
#6

Bra att veta, tack så jätte mycket :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Martin
2/21/15, 10:32 AM
#7

Sen kan man alltid fundera på om man skall lägga upp saker som någon annan inte vill, bara för att man får. Jag har själv tagit bort foto från en sida där en person bad mig om det, trots att jag var i min fulla rätt att lägga ut fotot.

Nu tror jag inte heller det är någon fara i de videos du nämner här, men bara för att man har rättighet till något är det inte självklart att man får publicera det utan att det är ett brott. Det beror på vad som finns på foto/film.

mvh Martin

Fridaaaa
2/21/15, 10:34 AM
#8

#7 Fast kan ju vara annat på bilden/videon man vill visa upp av olika anledningar också. Film är ju svårt att få bort personer med :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2/21/15, 11:50 AM
#9

#7 mjo. Handlar tyvärr om vem som äger rättigheterna.  Och det gör den som filmar/fotar.

Martin
2/22/15, 9:04 PM
#10

#8 Japp, det är det ju. Och då får man fundera på om man antingen vill maska dem så att man inte kan identifera dem eller så får man fundera på vad som är viktigast om någon önskar att det inte skall visas: Deras önskan eller egna önskan om att visa för att det finns annat också på filmen.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: