Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1315 ggr
jela96
1/11/15, 3:16 PM

Lägenhet!

Hej!

Grejen är den att en tjej skrev till mig om att hon skulle hyra ut sin lägenhet och berättade att jag senare kunde ta över hyreskontraktet. Vi skrev andrahans avtal på ett blankt papper eftersom hon glömt de riktiga papperna i sin nya lägenhet.

Hon har ända från starten sagt att det inte finns ett kösystem alls, hon fick lägenheten på samma sätt och att jag kommer få ta över lägenheten bara hon pratat med hyresvärden.

Nu har jag flyttat in och då smsar hon och säger att de tydligen har ett kösystem och att jag inte får ta över lägenheten. Jag har alltså blivit lurad.

Men får man verkligen göra såhär? Rent lagligt sätt?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Honestyisdead
1/11/15, 3:24 PM
#1

Du skulle pratat med hyresvärden.hon kan inte utfärda ett sådant kontrakt utan hyresvärden ska godkänna dig.

Nu är det ord mot ord tyvärr.

jela96
1/11/15, 3:28 PM
#2

1# Jo skulle nog gjort det, allt blev bara så stressigt.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

jela96
1/11/15, 4:22 PM
#3

Antar att vittnen inte funkar heller? Har 5 personer som hört vad hon sagt.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Honestyisdead
1/11/15, 4:42 PM
#4

Funkar för vad? Inget giltigt kontrakt finnes. Vad ska du anmäla och till vem?

Maria
1/11/15, 7:41 PM
#5

Hon har tyvärr ingenting att säga till om vem som ska ta över kontraktet på lägenheten.

För att få göra det måste man ha varit sammanboende länge på adressen. Vi hade en lägenhet där vi bott i 18 månader och då vi skulle flytta så fick vår son ta över kontraktet men det var inte alldeles enkelt för de tyckte först att vi bott för kort tid. Jag kontaktade hyresgästföreningen och till slut så fick han ta över kontraktet och vi flyttade ut. Det var tack vare att vi bott samman i alla år.

En andrahandshyresgäst har oftast ingen förtur men för säkerhets skull kan du ju alltid höra med hyresgästföreningen.

Har ni inte gemensamt med hyresvärden skrivit ett andrahandskontrakt? Det har vi gjort när vi hyrt i andra hand men fortfarande så har vi inte haft någon förtur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Martin
1/11/15, 10:50 PM
#6

Muntliga avtal gäller och i de skulle dina vittnen kunna vara till din fördel. MEN, och det är ett stort men. Den part du hänvisar till har inte rätt att utge/ingå förstahandskontrakt och därför är hennes löfte helt värdelösa.
Har man hyrt en lägenhet i andrahand i två års tid har man ett visst besittningsskydd, däremot är det inte detsamma som att man har rätt att ta över ett förstahandskontrakt. Det skall man ha i åtanke.

mvh Martin

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
1/20/15, 12:44 PM
#7

Från det du skrivit kan jag inte tänka mig att ditt andrahandskontrakt ens är giltigt om det bara är uppgjort mellan dig och tjejen som har förstahandskontraktet. De flesta hyresvärdar accepterar inte andrahandsuthyrningar som inte godkänts via dem.

Upp till toppen
Annons: