Annons:
Etikettlagar
Läst 2722 ggr
Mandra
2015-01-07 06:16

Begäran om att få förundersökning återupptagen?

Kommer med en fråga igen.

Undrar lite om hur man får förundersökningar återupptagna. Tydligen är det så att man ska vända sig till den åklagare eller polis som lett förundersökningen (det sistnämnda om det inte gått till åklagare).
Det gäller en förundersökning som inte gick till åklagare - utan sköttes av en förundersökningsledare hos polisen. denne la ner undersökningen utan att ta den till åklagare.
Nu ska man tydligen vända sig till denne person igen med en sån här begäran.
Jag är helt övertygad om att det kommer bli ett avslag.
Finns det något sätt att kringgå detta? Vända sig någon annanstans direkt?
Eller ska man först lämna in den dit, få avslag och sedan vända sig till högre instans?

Annons:
Martin
2015-01-09 13:12
#1

I nedläggningsbeslutet så står det hur du överklagar.

Det är till den polismyndighet eller åklagare som har lagt ner ärendet.

http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Atalsbeslutet/Atalsplikt/Om-utredningen-laggs-ner/

Vad var nerläggningsgrunden till förundersökningen och vad gäller det för brott om man nyfiket får fråga?

mvh Martin

Mandra
2015-01-09 15:54
#2

Tack för svar Martin. Tror banne mig inte det finns något nedläggningsbeslut. Man bytte brottskod bara. Om anförvanten haft nedläggningsbeslutet hade jag fått det. Jag har kopior på alla henoms papper.
Jag tror vi har talat om det här förut du och jag. Ärendet gäller en död kvinna där det råder delade meningar om dödsorsaken.

Martin
2015-01-09 20:53
#3

Att byta brottsrubricering är inte detsamma som att den är nerlagd, så du har nog rätt i antagandet att den då inte är nedlagd.

Jo, minns att du pratade om det ärendet men trodde den var avklarade men det verkar inte så då.

mvh Martin

Mandra
2015-01-09 23:22
#4

Jag vet som sagt inte om den är nedlagd. Finns inget sånt papper du talar om på det vad jag sett. Men de har definitivt slutat jobba med det hela.

Imasy
2015-01-10 00:34
#5

#4

Utan att vara insatt i några detaljer, men kan det inte vara så att de har "slutat jobba" med detta fall av den anledningen att det i dagsläget inte finns några uppgifter att arbeta med?

Jag tänkte väl att om det inte framkommer någon ny information som kan leda dem vidare i arbetet blir det ju svårt att arbeta med det också?

Mandra
2015-01-10 04:35
#6

Imasy Jag har studerat den här undersökningen i 1 års tid. Och är väl insatt i det material som finns tillgängligt.  Jag har också talat med fler anförvanter. Det är inte så att det inte finns något att jobba med. Inte heller har det framkommit något nytt egentligen. Det har funnits där HELA TIDEN - men man har helt enkelt struntat i att följa upp en hel del saker. Och det finns en hel del att följa upp, tro mig.
Hela utredningen är ett hafsverk från början till slut, men det är inte enbart polisens fel - även sjukvården har klantat sig rejält. Inte i vården av den här kvinnan (det är jag inte kompetent att yttra mig om) - men i bedömningen av hennes person.
Från början handlades det här fallet som brottskod 0000. Redan 2 timmar efter polisanmälan dyker brottskod 6004 (dödsfall utan misstanke om brott) upp första gången i utredningen i ett förhörsprotokoll. Och detta är sjukvårdens fel. De har i kvinnans journaler skrivit in att hon är alkoholmissbrukare och deprimerad. De har inga som helst belägg för det - utom ett vittnes utsago. Inga andra vittnesmål stöder detta. Så här leder journalerna polisen in på spåret "självmord".
Även obduktionsprotokollet stöder denna teori, även om obducenten inte rätt ut säger att hon begått självmord.
Men studerar man detta protokoll närmare så ser man att det hela  inte är väldigt noggrant gjort.
Likaså finns en hel del "spår" att gå på som polisen helt enkelt underlåter att undersöka - de har redan bestämt sig. Och struntar i dem helt enkelt.

Annons:
Mandra
2015-01-10 04:47
#7

Jag kan ge ett ex på en miss i obduktionsprotokollet. Kvinnan antas ha tagit livet av sig med alkohol och tabletter. Och visst, hon har stor mängd alkohol i sig. Alkoholtestet är helt ok. Sen togs ett tox-prov flera dagar efter kvinnans bortgång. Enligt detta fanns vissa substanser i kroppen i vissa mängder. Det rör sig om anti-depressivt medel (hon är inte deprimerad - märk väl - medicinen är inte hennes, vilket framgår klart och tydligt i utredningen) och substanser som finns i värkmedicin. 
Eftersom proverna togs efter döden, så säger obducenten följande: halten har varit väsentligt högre xxx antal timmar tidigare". Ja - det kan man nog säga.
Om man räknar med dessa medels halveringstid så skulle provet visa att hon intagit ca 1150 tabletter av en medicin, 225 stycken av en annan och runt 70 av en tredje.
Dvs 1445 stycken tabletter! Sure - ingen får i sig så mkt tabletter! Det går bara inte. Särskilt inte som om en av sorterna har en dödlig dos på runt 20 stycken. Om obducenten brytt sig om att verkligen räkna med halveringstiderna - hade han sett detta. Och borde han inte då blivit åtminstone lite misstänksam? Tycker jag väl kanske.

Mandra
2015-01-10 04:51
#8

Sanningen är den att drogsubstanser inte uppför sig likadant i en död kropp som i en levande. Det är tydligen ingen allmän kunskap hos obducenter överlag - men den mängd som provet visar borde ändå väckt vissa misstankar. Eller hur?

Mandra
2015-01-10 06:15
#9

Ytterligare en sak - kanske den viktigaste - är två oberoende vittnesmål som placerar en oidentifierad person på platsen kort innan kvinnan hittas livlös. Det här är något som polisen struntat totalt i att utreda. (Jag vill inte gå in på detaljer här). Men detta är också himla märkligt.

Upp till toppen
Annons: