Annons:
Etikettvittne
Läst 1466 ggr
Anonym
Anonym
2014-12-14 23:44

Vittnesförhör och sjukdom

Jag ska på något vittnesförhör i morgon för något som hände i somras. Men jag är sjuk, och undrar nu om det går bra att ringa dem i morgon och boka om utan att det drabbar mig på något vis? Jag kan ingenting om sånt här. Det blir väl ingen böter för det heller? Alltså, jag blir så osäker… Och så kommer jag med dumma frågor. Aja, bättre att fråga än att undra! Hoppas någon har ett bra svar utan att idiotförklara mig :)

Annons:
Freke
2014-12-15 09:51
#1

Klart du kan ringa och sjukanmäla dig även där, men det kan krävas ett läkarintyg på att du är sjuk för att inte bli botfälld

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anonym
Anonym
2014-12-15 14:45
#2

#1 Tack för svar! Hon ringde mig idag och tog förhöret via telefon istället :)

Martin
2014-12-19 21:47
#3

#1 Det är såvitt jag vet ytterst sällan man döms att betala vite för att utebli från polisförhör. Jag anser själv att det är något som borde användas oftare för att korta genomströmningstiderna - det var också därför vitesmöjligheten infördes.

I domstol är det desto vanligare men inte ens där är det speciellt vanligt, i alla fall inte i den region jag har erfarenhet från.

Dessutom är jag faktiskt inte säker på att man kan åläggas vite om man uteblir från förhör - och har meddelat hinder. Har inte hittat praxis på det men har mycket svårt att se att det skulle gå att döma ut vite till den som inte kan komma pga sjukdom.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: