Annons:
Etikettövrigt
Läst 1772 ggr
Skorpion76
2014-11-29 14:15

Dansa på krogen

När min kontaktperson och jag träffades igår berättade hon att hon hade hört en lös diskussion om att den som dansar på en krog där det inte finns dansgolv blir bötfälld för det. Stämmer det? När jag hörde det blev jag så chokad att jag inte visste vilken fot jag skulle stå på.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Maria
2014-11-29 14:25
#1

Jag har svårt för att tänka mig att man kan få böter för det😉

Däremot kanske man blir tillsagd eller kanske t.om bli ombedd att lämna stället om det anses som störande för andra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fialialej
2014-11-29 14:33
#2

Det stämmer faktiskt att man måste söka tillstånd för dans.

http://www.polisen.se/Service/Tillstand/Offentlig-tillstallning/

Om man som jag, brukar arrangera mindre musikevenemang inomhus krävs inget tillstånd FÖRUTSATT att man inte förväntar sig att folk ska dansa. Då måste man helt plötsligt ha tillstånd. ;)

Sen har jag svårt att tro att någon skulle åka dit på att nån dansar lite i en bar, utan det handlar väl om diskotek osv, med tanke på brandrisker, olyckor osv.

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
2014-11-29 14:38
#3

Här kan man läsa en bättre förklaring av danstillståndets innebörd i en motion som skickats in om danstillståndets avskaffande.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Avskaffande-av-danstillstand_GZ02Ju297/?text=true

"Det krävs enligt ordningslagen särskilt tillstånd för att arrangera offentlig danstillställning. Konsekvenserna av bestämmelsen känns minst sagt otidsenliga och innebär, i praktiken, att en bar- eller pubägare enligt lag måste ingripa om gästerna börjar dansa. Får dansen fortsätta riskerar ägaren böter eller till och med fängelse.

(…)

 För danstillställningar fordras dock tillstånd även om tillställningen inte äger rum på offentlig plats."

"På natten är alla katter svarta"

Skorpion76
2014-11-29 14:40
#4

Både min kontaktperson och jag tyckte att det lät mycket märkligt. Vi tyckte att det finns andra värre saker som man kan anmäla någon för.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Fialialej
2014-11-29 14:43
#5

Ja det är skitlöjligt

"På natten är alla katter svarta"

Maria
2014-11-29 14:57
#6

#3 Men det är ju pubägaren som i så fall åker på böter, inte de som dansar och det är ju en himla skillnad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Fialialej
2014-11-29 15:04
#7

Ja det är ju skillnad om man tänker på det sättet. Men i teorin är det även så att om du och dina kompisar får för er att spontandansa i grupp på stan utan tillstånd är det ni som åker på böter eftersom ni är arrangörer till tillställningen.

Jag har förresten varit med om att personer blivit omhändertagna av polisen för störande av allmän ordning för att de dansade på en camping. Vansinnigt ju.

"På natten är alla katter svarta"

Maria
2014-11-29 15:08
#8

#7 Det kanske var enormt störande för de andra som campade.

Likaväl som många ringer "störningsjouren" när folk spelar hög musik eller ha högljudda fester i sin lägenhet.

Hänsyn är det väl som gäller i första hand och sedan så är ju alltid kommunikation att föredra framför anmälningar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fialialej
2014-11-29 15:14
#9

#8 näe, de hänvisade till att det saknades danstillstånd och att det kunde leda till upplopp. Det här var två personer som glatt dansade på väg till bajamaja på en festivalcamping. Kan inte tänka mig att det störde någon, och gjorde det det så var det isåfall enligt min mening den störde som var på fel plats.

Den troliga anledningen till omhändertagandet var nog att de ifrågasatte att de inte fick dansa. men vem hade inte gjort det liksom.

I det här fallet är handlar det nog om poliser som tar sitt jobb på lite stort allvar, men likväl finns det lagar som de kunde stödja sig mot som säger att vanligt folk inte får dansa på allmän plats utan tillstånd.

"På natten är alla katter svarta"

Skorpion76
2014-11-29 16:26
#10

Det är tur att jag inte går ut på krogen längre. Jag skulle inte klara ab att sitta stilla om jag hör en medryckande låt som jag verkligen gillar!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Martin
2014-11-30 21:27
#11

Det gäller som sagt inte de som dansar som kan få böter, utan det är puben som behöver danstillstånd.

De som spontandansar kan aldrig råka ut för böter för att inte ha tillstånd för dans. Det är näringsstället som måste ha danstillståndet. Det är som om en 17-åring dricker alkohol på en pub eller restaurang. Det blir inga böter för 17-åringen men för den som serverat kan det bli böter.

Eftersom att det varken är förbjudet att dansa utomhus eller på en camping är det inte dansen dina vänner blev omhändertagna för utan det är nog enligt polislagens 13§, störande av allmänna ordningen. Huruvida de störde eller vad som var huvudanledningen vet jag inte för jag var inte där.

Huvudanledningen med ett danstillstånd är att eftersom det erfarenhetsmässigt medför (kan medföra) visst stök så brukar man på ställen som har danstillstånd behöva lite fler ordningsvakter. Det är en kostnadsfråga och därför kan det vara praktiskt för ett ställe att inte ha danstillstånd och därmed kunna ha färre ordningsvakter. Det är min erfarenhet av krogbranschen i alla fall.

mvh Martin

Skorpion76
2014-12-01 07:16
#12

Tack för din information!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Imasy
2014-12-01 09:16
#13

Detta har jag stött på själv i arbetet, men jag har en fundering kring denna regel. Vad räknas som dans? En korrekt bugg? Räknas det som dans om man "fuldansar"? Vem avgör vad som är dans?

Annons:
Skorpion76
2014-12-01 14:34
#14

Jag kan komma igång rejält när jag dansar och skulle antagligen bara bli irriterad om någon försökte säga till mig. Jag är uppväxt med att min pappa förstörde för mig när jag dansade inner på mitt flickrum som liten.  Då stod jag mest och svajade och kom ner väldigt djupt. Det såg fult ut och det vore bättre om jag lärde mig riktig shake som såg snygg ut.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Martin
2014-12-01 20:17
#15

#13 Jag har inte hittat definitionen på dans i varken ordningslagen eller annan lag heller och allmänt anses väl en dans kunna utgöras av ganska olika former av rörelser, dvs säkert det du menar som "fuldans" (inte helt säker på vad du menar med det).

Det är inte heller otillåtet med spontandans. Det är att arrangera danstillställning utan tillstånd som inte är ok. Det är också skillnad. Jag är ganska säker på att i stort sett varje nöjesställe som har musik varje kväll har någon som gör något som skulle kunna tolkas som dansrörelse. Men det är inte otillåtet. Det är att kontinuerligt ha gäster som dansar - eller gäster som dansar en längre stund. De rättsfall som finns handlar om 300-500 gäster. Jag vet att man dragit in alkoholtillstånd på färre dansande än så (obs, det är inte polisen som gör det utan kommunens alkoholhandläggare) och det skall inte förväxlas med ordningslagens 2 kap 4§.

Dvs bara för att man döms för brott mot ordningslagen behöver inte alkoholtillståndet dras, och om saker missköts på ett nöjesställe med alkoholtillstånd kan det dras in utan att det är någon som döms för brott. Att gäster dansar utan danstillstånd är en av flera saker som kan misskötas och som ensamt inte lär vara grund för att dra ett tillstånd om inte det finns någon övernitisk tillsynsman (det finns tre "bestraffningar" att ta till mot den som har alkoholtillstånd där indraget tillstånd är det tredje och "tyngsta"). Var gränsen går om man bara dansar utan tillstånd vet jag inte, om det blir erinran, varning eller indraget tillstånd. Men utifrån min erfarenhet krävs det ganska mycket för indraget tillstånd, så bara dans lär inte räcka.

mvh Martin

Skorpion76
2014-12-02 07:10
#16

#15 Din förklaring lät väldigt bra tycker jag.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Upp till toppen
Annons: