Annons:
Etikettlagar
Läst 2735 ggr
Emmetem
2014-10-17 14:49

Söker råd - nedspydd soffa.

Hej!
Jag söker råd!
Det är så att min bästa vän var ute och festade häromveckan. Därav han går in till en fest där han inte känner någon utom en enda person, och råkar spy på ena sidan av de boendes soffa. Självklart så säger han ju, dagen efter när de kontaktar honom, att han ska hjälpa till att betala för soffan. Först påstår de att soffan var värd 20.000kr, men att han ska komma lindrigt undan med 15.000kr för en ny soffa.  Han har i tankarna att istället återställa soffan genom att ta med den skadade delen på sofftvätt. Då påstår de att soffan inte går att tvätta, och dagen efter har de åkt med den ena halvan till tippen. Han blir då självklart upprörd, eftersom att hade de inte åkt med den till tippen hade han ju självklart kunna återställa soffan.

Jag menar, företag får ju vid produktfel återställa eller erbjuda en ny produkt, så både han och jag tycker att han skulle fått se om det gick att tvätta den först - och efter det betalat för en ny soffa om det var en omöjlighet. Men eftersom att det bara var en spya så kan det ju inte vara alltför svårt att få bort.

Sedan, då någon dag går så har de helt plötsligt ändrat sig till 10.000kr. Han kommer inte betala en krona förrän han ser ett ev. kvitto, för han menar att han inte borde betala mer än vad soffan var värd. Och det känns lite skumt att gå från 20.000kr till 10.000kr bara sådär. Måste tilläggas att soffägarna hade en rätt otrevlig ton trots att han erbjöd sig att köpa en ny i början.

Sedan kontaktar de möbelföretaget, utan att säga vilket företag det är, och det går tydligen inte att beställa delarna till den.

Vad tycker ni att han ska göra?
Är det bara att spotta upp 10.000kr utan vidare i fråga sättning eftersom att han ville iallafall ha möjlighet att tvätta den först, dessutom betala utan att ha sett kvitto? Eller är detta värt att kanske blanda in ytterligare en part som "domare"?  För jag menar, han har ju självklart erbjudit sig att betala då han vet vad han gjorde. Men jag tycker att 10.000kr är väldigt att ta i då han bara kunde tvättat den, men innan han hade möjlighet till det så slängde de ena halvan av soffan på tippen.

Dessutom så tycker både han och jag att det låter lite konstigt att de skulle ha 20.000kr för att köpa en ny soffa, och sedan slänger ena halvan av soffan och behåller den andra halvan. Jag tycker det verkar som om de försöker pressa honom på onödigt mycket mer pengar än vad de borde, och då jag bryr mig mycket om min vän och vet att han skulle betala för att ersätta soffan så tycker jag inte att felet ligger hos honom. Självklart var det ju hans fel från början att spy ned soffan, men jag tycker inte att de hade rätten direkt att slänga den delen han kunde tvättat och sedan pröjsa honom på 20.000kr.

Vad tycker ni?

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
VildaVittra
2014-10-17 14:56
#1

Inte en susning till chans att jag skulle gå med på att betala det. Det går alldeles utmärkt att återställa soffan genom att få den rengjord, eventuellt av professionella. Enbart fjompigt från deras sida.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
2014-10-17 15:14
#2

Han borde ringa sitt försäkringsbolag och låta dem ta hand om det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Emmetem
2014-10-17 15:18
#3

#1 Jag instämmer fullständigt med dig, men frågan är, skulle någon av parterna gå till polisen - vad skulle då hända? Skulle han få betala fullpris för soffan, eller skulle de vackert få skylla sig själva för att ha slängt den delen han kunde tvättat?

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Emmetem
2014-10-17 15:19
#4

#2 Det ska jag genast vidarebefodra, inte tänkt på det! Tack!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

VildaVittra
2014-10-17 15:34
#5

#3 Den som söker ersättning måste bevisa att den är skälig, vilket den inte är då de slängde soffan. Det han ska göra är att be ett ombud att ringa dom och säga att han bestrider kostnaden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2014-10-17 15:37
#6

Ska nämna att när jag jobbade på hotell så tog vi 2000 kr extra när det var nedspydda rum och då var ofta tapeterna nedstänkta med rödvin. Så summan de begär är så totalt orimlig att det inte är klokt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Lia
2014-10-17 15:44
#7

Som #5 Säger så måste de ju kunna bevisa det, tycker jag!

Emmetem
2014-10-17 15:55
#8

Han sitter i samtal med försäkringsbolaget just nu, det verkar rätt ljust för honom för försäkringsbolaget tycker också att dem har gjort fel!

#5 Man tycker ju verkligen att det borde vara så! Vi blev faktiskt rätt irriterade när de slängde soffan utan vidare förvarning också.

#7 Ja, definitivt!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

VildaVittra
2014-10-17 16:11
#9

#8 Det är så, det är inte bara hur det borde vara. 

Han ska stå på sig, givetvis betala skäligt för vad han gjort, men inte mer än det.

Som tänk så här. Jag hade en hundvakt en dag för en valp och min vuxna hund varpå de sprang fram och tillbaka på parketten hos hundvakten så den repades.  Skulle jag då:

A. Köpa ett nytt golv åt dom.
B. Erbjuda polering/slipning.

Jag erbjöd givetvis slipning, men det tyckte dom var överdrivet utan polerade istället. 

Varför ska man då behöva köpa en helt ny soffa för vad som faktiskt går att återställa?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Martin
2014-10-18 14:17
#10

#3 Jag kan från infon i tråden inte se att något brott begåtts så jag tror inte polisen skulle göra något. Visst, det kan vara fråga om ett olaga hot beroende på vad och hur hotfulla soffägarna har varit när de krävt honom på pengar men det framgår inte i tråden något annat än att de skulle haft en otrevlig ton.

Det här är civilrättsligt, och jag skulle också tagit kontakt med mitt försäkringsbolag och hört om de kan hjälpa till. Hade det varit din väns soffa hemma hos honom hade de lite beroende på vad för försäkring han har mest troligt ersatt det.

En vän fick en soffa tvättad för 12.000 kr när de spillt rödvin i den, till en självrisk på 1.500 kr.

mvh Martin

Emmetem
2014-10-24 11:50
#11

Nu har det äntligen verkat som om det ordnat upp sig! Vi ringde både försäkringsbolag och polis och frågade vad det var som gällde. Även dem sa att det absolut inte var rätt av dem att begära så mycket - utan att det helt och hållet var pressning för att få mer pengar. De hade inte ens kvar kvitto på soffan.

De här två soffägarna blev så arga att de åkte hem till min vän och ville hellre ta diskussionen muntligt istället. Då ringde familjen försäkringsbolaget för att se vad som gällde åter igen, och såklart så sa dem att eftersom att det var en olycka kunde de inte begära så mycket. Min vän får istället betala 1500kr i självrisk till försäkringsbolaget, så ska de se vad de kommer få ut i slutändan!

Så att gå från 20.000kr till 1.500kr i självrisk ser jag som en "seger" och att "rättvisa till slut skipades!". Tack för hjälpen allihop! Nu kan min vän njuta på Nya Zeeland utan att gå omkring och grubbla över pengapressning :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Niklas
2014-10-24 14:00
#12

Vad härligt. Många tänker inte på att det där är sånt man har försäkring för.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Moa-]
2014-10-25 10:42
#13

Dock krävs inte kvitto för att du skall kunna få ersättning för dina förstörda saker, det är bra att ha med sig. Jag undrar även vad sa polisen mer exakt? Som regel brukar de ej uttala sig kring civilrättsliga ärenden så som Martin skrev ovan.

Men skönt att det löst sig i alla fall! =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: