Annons:
Etikettövrigt
Läst 1646 ggr
Blanksteg
10/11/14, 12:05 PM

Ang. personnummer

Hej!

Hur farligt är det egentligen att ge ut sitt personnummer till andra? Hur lätt är det för andra att utnyttja det till något brottsligt?

På mitt apotek så har de ett slags bonussystem, där man får rabatt när man kommit upp i en särskild summa som man har köpt varor för. De frågar då vad man har för personnummer när man handlar och säger att man är medlem. Jag blir lite nojig varje gång och är rädd för att personen bakom mig i kön ska höra och utnyttja informationen. Sannolikheten för det är väl ganska liten, men jag blir ändå nojig. Tycker det är lite konstigt att de inte bara ber om att få se legitimationen istället, så att man slipper säga det rakt ut så att andra i kön kan höra. Men jag får väl börja ge dem mitt leg ändå…

Annons:
RobinEH
10/11/14, 12:11 PM
#1

Ditt personnummer finns tillgängligt för alla på nätet. Sidor som upplysning och ratsit har dem listade tillsammans med namn, adress, ålder m.m.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Moa-]
10/11/14, 1:07 PM
#2

Personnumret är en offentlig uppgift, så ringer du skatteverket och frågar om din grannes personnummer är de skyldiga att ge ut detta. Därför bör du ej vara orolig för detta. Som föregående talare finns det även enkelt tillgängligt på internet, så du behöver inte ens anstränga dig så mycket som med att ringa.

TjockaBerta
10/16/14, 11:04 AM
#3

TS

 jag säger aldrig mitt personnummer högt utan visar alltid legitimation. Inte så svårt.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: