Annons:
Etikettövrigt
Läst 1087 ggr
Saffran0Spice
9/14/14, 1:50 PM

Hundattack - Avlsutat

Det finns säkert många som läst om hundattacken jag och min hund var med om i våras. Jag gjorde en tråd om detta som heter Hundattack - fick ingen hjälp

Men nu gör jag en tråd för att berätta hur det gått.
Först fick vi ingen hjälp och inget av det som sas skulle ske skedde. När jag väl fick hem en kopia av min anmälan så har polisen som skrivit anmälan lagt till saker och tagit bort i händelseförloppet vilket gjorde att händelsen ansågs ens löjlig att anmäla. Så pga påhitt av en polis så lades utredningen ner.

Detta gjorde mig förbannad och jag hörde av mig till angiven kontaktperson om detta - varpå det skrevs en ny korrekt anmälan och denna skickades till en annan polisgrupp att hantera.

Nu månader efter händelsen har jag fått ett papper på vad som skett och gjorts mot personen och hunden som anföll oss.

Polisen har pratat med dessa - som helt förnekar händelsen och menar att om de hänt så var det ingen fara då de inte mindes detta alls.
Den registrerade ägaren till hunden har informerats och både denna och den som hanterade hunden har fått en tillsägelse och man har bett dem hålla hunden kort och i bättre koppel för att undvika dessa situationer i framtiden.
De har också blivit informerade om lagen och skyldigheter gällande lagen (2007:1150) §1, §8, §11 Tillsyn över hundar och katter.

Mer än så kommer inte att göras utan man hoppas att ägaren ser till att hunden hålls på rätt sätt och man har informerat att om det sker bristande i tillsynen så kan åtgärder enligt §8 och §11 bli aktuella.

Som anmälare så är jag nöjd med utgången, mitt mål var inte att avliva en hund och straffa personer. Utan att informera om allvaret och hur viktigt det är att hålla koll på sin hund. Förhoppningsvis så kommer vi inte ha detta problemet med denna hunden igen.

Men som anmälare måste jag erkänna att jag är väldigt missnöjd med bemötandet och hanteringen av detta från början. Att polisen som tar anmälan ljuger ihop och ändrar i min anmälan så att jag fick börja om från början med detta månader efter det skett är rent skamligt!

Hoppas något gjorts åt den polis som gjorde detta och att man är noggrannare i framtiden med vilka som jobbar med vad så detta inte upprepas.

Annons:
Martin
9/15/14, 12:36 AM
#1

Skönt att det löste sig trots att det verkar varit några klåpare involverade från början. Alltid tråkigt när det blir så.

mvh Martin

Saffran0Spice
9/15/14, 12:40 PM
#2

#1 Ja verkligen, så himla onödigt utdraget det blev pga att en person inte sköter sitt arbete som den ska. Men som sagt är jag ändå nöjd med resultatet =)

Upp till toppen
Annons: