Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1731 ggr
fatcat
2014-08-03 10:37

Antisemitism i Malmö

Enligt Aftonbladet ska en Rabbin (judisk mästare) blivit attackerad i Malmö när han och en vän var på hemfärd från synagogan under lördagskvällen den 2/8. 

   - Okända män körde bredvid honom i en bil, skrek glåpord och kastade en flaska.

Synagogan i Malmö har under veckan dessutom utsatts för skadegörelse då någon krossat fönster på byggnaden.

Ja, vad säger man? Förutom att det är djupt tragiskt? Medans krig pågår i Gazaremsan så sprids antisemitismen i Sverige med rasande fart. Stefan Löfven postade för inte så längesedan ett Facebookinlägg som vittnar om just detta hat.  Svenskar har tyvärr en ganska bestämd åsikt om judar och landet Israel.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Martin
2014-08-03 15:52
#1

Tyvärr inget nytt i Malmö, det hatet har funnits här ganska länge och de är ganska utsatta med upprepad skadegörelse och hot. Svårt att göra något åt det dock när det går så snabbt och man inte kan identifiera gärningsmännen.

mvh Martin

redstaryena
2014-08-04 11:28
#2

Klart det är tragiskt. Ang Israel , så har de inte rätt till en enda kvadratmeter och har inte där att göra överhuvudtaget. Inte på det sätt som det har fått gå till på i alla fall. Det är inget annat än apartheid som fått pågå där under hela tiden, medans världen tittar på

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
2014-08-04 22:24
#3

Dessutom är antisemitism inte samma som att man är motståndare av apartheidstaten Israel. För då är ganska många judar antisemitistiska mot sig själva dagligen. Och det är inget pågående krig där nere. Ockupation heter det!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

fatcat
2014-08-12 14:09
#4

#3 Ockupation? De gränskontrollerar Gazaremsan tillsammans med Egypten. Israel vill inte vara inne med soldater om det inte är mer än nödvändigt vilket utveckling påvisat. Inte följt medieflödet?

Om terrororganisationen Hamas med extremister i spetsen vill rädda palestinierna eller ens bryr sig om fred så skulle de väl inte bomba Israel,  ett land med en militärmakt som är betydligt större och starkare. Palestinska civilbefolkningen har ju inget försvar, Hamas beskjuter Israel och offrar därmed oskyldiga människor.

Att ens ta ställning i en sådan omfattande konflikt är naivt. Jag är varken för eller emot Israel. Är dock förstående om dessa åsikter är något du bara svalt utan att blinka, vänsterpopulism finns det gott om i samhället.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

redstaryena
2014-08-28 13:31
#5

Att jag "bara svalt" åsikter är ju lite kul att du påstår , när du själv tycks gjort detta. Jag har sett med egna ögon hur inte bara palestinier, utan alla icke judar blir behandlade . Detta var fruktansvärt. Detta var år 2006. Det är ingen skillnad på då och nu eller för 40 år sen. Har du varit där? http://youtu.be/etXAm-OylQQ

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

fatcat
2014-09-02 18:10
#6

Varför kommer du då med rena faktafel som att Israel ockuperar Gazaremsan? Min farmor var zigenare och flydde tyskarna under kriget, vet inte om jag ska behöva rabbla upp så mycket mer. Träffat  judar som känner sig väldigt mer otrygga i samhället till skillnad från de palestinier jag råkat bekanta mig med. Få människor i Sverige för deras talan mot antisemitismen, något du i dina kommentarer spär på.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
fatcat
2014-09-02 18:13
#7

Att det nu finns en sådan majoritetsnorm här i Sverige mot Israeler och judar är beklagligt. Önskar att folk avstod från att ta parti för endast en sida.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

redstaryena
2014-09-02 21:10
#8

Nu vet inte jag om du driver med mig…hm.. Annars vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Men jag  får försöka föreställa mig att du är ett litet barn  nu.. 

Så här är det (än en ggn)  : Antisemitism är inte samma sak som att man är emot staten Israel. Jag tycker liksom du att det är beklagligt när människor, oavsett religon, sexuell läggning eller nationalitet, inte känner sig trygga. Har inte statistik på hur antisemitismen såg ut för ngr år sen jämfört med nu, men eftersom du resonerar och faktiskt tror på att jag per automatik är emot judar för att jag är emot apartheid politik, ja då förstår jag att du tycker att det ökat.   Men faktum är,  att DET ÄR en ockupations-makt ! 

Ockupation =

  1. militärt besätter annan stats territorium 
  2. att besättande är mer än helt tillfälligt, 
  3. att den ockuperande staten övertar alla eller delar av den ockuperade statens funktioner som laglig myndighet.  Detta är hur staten Israel kom till..genom ockupation!  Vill be dig att klicka på denna länk : http://youtu.be/etXAm-OylQQ. Kan du inte snälla titta på detta!?     När du gjort det, tror jag att du fått förklarat för dig på ett mycket bättre sätt än jag kan göra ang vad som fått pågå där nere och som gör det än i dag.   Du får hemskt gärna försöka bevisa mig motsatsen, Om du har övertygande fakta på att allt jag sett med egna ögon bara var en illusion,, ja det kanske var flera miljoner skådespelare som bara konspirerade ihop ett helt samhälle i förfall!? Militären som spottade på små barn, allt lidande, förnedrande behandling och alla checkpoints, ja även det var spel för gallerian kanske…? Kan du komma med något som indikerar på detta, vill jag att du gör det.Jätte gärna!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
2014-09-04 10:01
#9

Israeliterna begår samma brott och behandlar ett annat folk på samma sätt som judarna själv blev behandlade under andra världskriget . Det är synd och skam att världen tillåter detta än en gång.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Upp till toppen
Annons: