Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 2138 ggr
vallhund
2014-07-28 03:41

EU påverkar dödstraffen i USA

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
fatcat
2014-08-02 15:53
#1

När allt kommer omkring är det ändå mildare behandling än dödsstraffen som används i Mellanöstern. USA som ska vara ett västerländskt föregångsland borde väl dock tänka om.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Thiah]
2014-08-02 17:49
#2

En klasskamrat till mig sa en gång att det enda humana sättet att  utföra dödstraff vore att säga åt fången att han är fri och medan han går ut genom grinden skjuta honom i bakhuvet, när han är en "fri man" i sinnet. 

Jag anser inte att dödstraff ska praktiseras då jag är för mänskliga rättigheter och allas lika värde. Sen kan jag ju medge att jag kanske skulle tänka annorlunda om det var min egen son som skadades/mördades.

fatcat
2014-08-03 10:27
#3

Ämnet är minst lika kontroversiellt som abortfrågan.. Personligen är jag emot all form av dödsstraff, tror inte det löser någonting. Däremot borde livstidsstraff vara längre och mer kännbart.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Maria
2014-08-03 11:15
#4

Att civiliserade samhällen överhuvudtaget har dödsstraff är helt fruktansvärt motbjudande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Martin
2014-08-03 15:56
#5

#3 Hur långa tycker du de skall vara och på vilket sätt skall de vara mer kännbara än att personerna ifråga är inlåsta?

mvh Martin

Hallonregn
2014-08-09 18:14
#6

Jag tycker Dödsstraff är bara fel…
Visst, mördare och kriminella har gjort fel, men ingen förtjänar att dö.

Dock så kanske jag skulle tänka helt annorlunda om det handlade om någon jag kände eller så. Men det gör vi alla tyvärr… :/ 
Hade det varit mitt barn (bara hypotetiskt) som blivit
mördad, hade jag nog känt stor sorg och velat att idioten hade
blivit fängslad FÖR ALLTID. Men inte dödad.

Livstid i Sverige är för kort… när man hör livstid så tänker man på för alltid.

Annons:
Martin
2014-08-09 20:47
#7

#6 Hur kort är livstid i Sverige enligt din uppfattning?

mvh Martin

fatcat
2014-08-12 13:53
#8

Anser inte att man skall få straffrabatt på grövre brottslighet som mord.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
2014-08-12 19:15
#9

fatcat; hur tänker du då? I vilka avseenden menar du? Hur skall detta formuleras juridiskt?

Martin
2014-08-12 22:15
#10

#8 Hur tänker du straffrabatt? Normalstraffet för mord är 10-18 år, enbart om det finns försvårande omständigheter skall livstid utdömas (Brb3:1).

Döms man då till 10 år har man inte fått någon rabatt, man har bara dömts till det lägre spannet. "Rabatt" finns för ungdomar, som i alla andra brott. Är det den biten du syftar på?

mvh Martin

Linnea
2014-08-21 11:48
#11

Om man begår sitt femte brott eller så så borde man få livstid oavsett om det gäller mordförsök, rån, stöld eller annat. Mindre förseelser som att ha kört för fort kunde räknas bort. Så som det är nu så kan man åka in och ut hur många gånger som helst, inte tusan slutar dom sno grejer för det. In med dom bara!

Dödsstraff är helt onödigt, bättre att ha ett riktigt skitfängelse så folk lär sig att det smartaste är att inte komma dit igen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Martin
2014-08-23 08:19
#12

#11 Varför inte bara ta livet av dem direkt så sparar vi pengar också. *ironi*

Det finns flera som slutat med som kriminella bana trots flera fängelsestraff.
Själv tror jag att fängelse är ett måste för vissa brott men man måste kombinera det med vård och behandling för att få resultat (att få personen sluta vara kriminell).

Och det här med skitfängelse… jag vill påstå att det är ganska överreklamerat med hur bra det är i fängelset. Jag tror inte folk begår brott för att komma till fängelset oavsett om det är ett skitfängelse eller "finare". Så fina fängelse har vi inte i Sverige, även om vi har god standard jämfört med en hel del andra länder.

mvh Martin

Linnea
2014-08-25 12:06
#13

#12 Varför behövs det då att dom åker in flera gånger innan dom slutar? Det borde ju räcka med en gång eller hur? Krävs det mer så får man ju säga att kriminalvården misslyckats. Varför vet inte jag, vet någon öht?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Martin
2014-08-25 13:42
#14

Jag tror att alla är olika. Vissa är inte intresserade av ett annat liv än det kriminella oavsett hur många år de har i fängelse, andra behöver ett fängelsestraff i kombination med vård (i olika former) för att lämna den kriminella banan. Det finns ju de som slutar sin kriminella även utan fängelsestraff, och det finns säkert kriminella som klarar sig utan fängelsestraff.

Det är som alkoholister, det finns de som inte klarar av att sluta medan vissa klarar att sluta när de får rätt behandling, och det kan vara olika för vilken person det är vilken som är den mest framgångsrika.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: