Annons:
Etikettövrigt
Läst 3720 ggr
Saffran0Spice
2014-07-15 12:34

Vem ringer man?

Vem ska man ringa om varken hyresbolag, polis eller vaktbolag vill hjälpa till med ordningen i ett hyreshusområde?

Det gäller både nedskräpning, oväsen, hot och otrygg tillvaro.

Annons:
AktivaSiri
2014-07-15 12:37
#1

Om du är medlem i hyresnämnden så kan du prata med dem om att hyresvärden inte hjälper till. För det är hyresvärdens ansvar till stor del. Men för att polisanmäla hot etc. så är det ju såklart polisen, 11414 så hjälper de till med det direkt.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Saffran0Spice
2014-07-15 12:44
#2

#1 Ok tack!
Ja hoten är väl inte direkt riktade mot någon, utan det är området i sig som blivit ''hotfullt'' och otrevligt att vistas i. Ex får man kolla ut genom fönstren varje gång innan man går ut med hunden för att se så att läget är ok =/

Freke
2014-07-15 18:46
#3

#1 Hyresnämden? Du menar hyresgästföreningen, eller?

#0, #1 Det är likväl polisens skyldighet att få medborgare att känna sig trygga..
Och om hotfullheten är verklig så måste dom, om det är i ditt huvud, så kanske du bör berabeta dina rädslor

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Saffran0Spice
2014-07-15 19:15
#4

#3 Folk som går med aggressiva hundar lösa, super och kastar saker från fönster och balkonger, skriker och gapar på främlingar och går i gäng är inte vad jag skulle kalla ''i mitt huvud''

Mycket onödig kommentar när man inte vet vad det gäller - inte heller frågar om vad hotbilden är eller varför det uppfattas hotfullt att gå ut.
Hade detta varit i mitt huvud hade jag antagligen inte skrivit på Brott.Ifokus utan på ex Psykologi.Ifokus

Freke
2014-07-15 19:27
#5

Ja eftersom du inte skrivit vad i och hur det är.. Så?!

Men är det så som du skriver så är det polisen som ska agera, finns det lösa aggresiva hundar, så är det polisen som ska göra något åt det, eftersom det trots allt är strikt hundägaransvar i sverige och hundar får inte vara lösa vare sig i natur eller bostadsområden om de inte är tillförlitliga.
Att folk super är i och för sig inget lagbrott i sig själv.
att det kastas saker kan falla under ett gäng olika tillbud..

Onödiig vet jag väl inte, men att inte ge all fakta om man ställer en fråga, då kan man få svar som det som gavs i #3

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Saffran0Spice
2014-07-15 19:31
#6

#5 har man inte all fakta man behöver så kan man ju fråga.

Har pratat med polisen flera gånger och får bara svaret att detta är ett problemområde och att det är bara att ''gilla läget'' eller flytta. Flytta kan jag inte och att gilla läget är inte direkt lätt. Med andra ord har polisen förklarat för mig att de inte tänker göra nått så länge det inte är akutläge..

Annons:
Besserwissern
2014-07-15 22:43
#7

Vad hade du tänkt dig att Polisen ska göra då?  Är det dina grannar så föreslår jag att du pratar med dem om problemet.

AktivaSiri
2014-07-15 22:48
#8

Ja, jag menade hyresgästnämnden.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Saffran0Spice
2014-07-15 22:51
#9

#7 Det vet jag inte, jag är inte polis så jag vet inte vad de kan göra åt saken 😉
Men att de inte vill hjälpa till alls tycker jag är konstigt och väldigt dåligt. Jag och andra borde kunna få känna oss trygga nog att gå utanför dörren.

AktivaSiri
2014-07-15 23:02
#10

Om polisen ska göra något måste det finnas en polisanmälan i botten. Sedan beror det ju på hur anmälan bedöms och om det finns ett brott, på hur polisen går vidare.

Har du gjort någon polisanmälan?

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Besserwissern
2014-07-15 23:36
#11

#9

De vill nog hjälpa till om de kan, men sannolikt saknar de lagstöd för att kunna agera utifrån din beskrivning. Men säger de att det är ett problemområde så är nog en god idé att flytta. För även om dessa stökputtar flyttar eller hamnar bakom lås och bom så brukar dylika områden dra till sig nya förmågor med samma levnadssätt.

Maria
2014-07-16 08:53
#12

En annan väg att gå är att tillsammans med grannar starta någon form av grannsamverkan och eventuellt "nattvandra" tillsammans för att på så sätt öka tryggheten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Saffran0Spice
2014-07-16 09:05
#13

#11 Har ingen som helst möjlighet att flytta, så det är inte ett alternativ.

Annons:
Saffran0Spice
2014-07-17 07:42
#14

Har idag mailat VDn för mitt hyresbolag om problemen.

Kom ut nu på morgonen och trappuppgången var en katastrofzon - jag fick bära ut min hund då det ligger glas överallt!
Tvättstugan var lika illa, så av mina 4h tvätt-tid har jag fått ägna närmare 45min åt att städa för att ens kunna tvätta -.-'

VildaVittra
2014-07-17 13:22
#15

Lyssnar inte polis osv så är det till en journalist man vänder sig. Eller jag kanske skulle ta kommunen innan det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Martin
2014-07-18 20:44
#16

Polisen kan göra massor utan att det finns en anmälan. I vissa fall kan de t.ex. komma till ett möte med hyresgästföreningar och diskutera brottsförebyggande åtgärder osv. Det är inte deras huvudarbetsuppgift och de kan givetvis inte springa runt till alla (även om det är synd).

Sen är det ganska förenklat att säga att det är polisens skyldighet att göra ett område tryggt. Har själv deltagit i trygghetsvandringar med både unga och gamla och saker som gatubelysning, nerklippta buskage, öppna ytor, goda kommunikationsmedel har varit saker som kommit högt upp på de listorna. Och det är inte direkt polisens bord. Ett tryggt samhälle byggs av flera aktörer där såklart myndigheterna som t.ex. polisen är en aktör, men även där räddningstjänst (för att berätta om faran med att leka med eld vilket medför mycket bränder med mer eller mindre uppsåt) kan bidra med en del, och gatukontor och motsvarande kan bidra med en del. Grannsamverkan och andra liknande goda initiativ är andra delar i att bygga trygga samhällen. Bara för att nämna några exempel.

Allt beror såklart på vad som orsakar otryggheten och i detta fallet vet jag inte vad det är som orsakar otryggheten.

mvh Martin

indra-bus
2014-07-19 10:36
#17

Urs vad jobbigt. Hur har de gått?

Skräpa ner får man inte de är 1000 kr i böter på. Men svårt o bevisa.  Var de en krossad ruta i gången? Då är de skadegörelse. 

Hur är hundarna aggressiva har skadat något djur eller människa vad gör de när de är lösa? Var sitter de o dricker? Man får ju inte dricka alkohol på allmän plats. Vad skriker de åt folk?  För att polis skall kunna göra något måste ju ett brott begås o bevisas, Man måste ju veta vem som gjort vad. Om du är med i hyresgäst föreningen så kontakta dem tycker jag de kan ju inte direkt hjälpa dig men de vet ju hur man går till väga i sådana här fall. Om inte gå med de är på din sida. Ja är med i en katt grupp på fb där en tjej har de som du eller ännu värre. I torsdags fick hon hennes sambo o katter fly lägenheten då de stod ett gäng på 50 pers utanför deras lägenhet o skrek att de skulle ta sitt pick o pack o dra. De var livrädda men fick ingen hjälp av polis. De måste ju vara hemskt att behöva vara rädd där man bor. Förtästen du har inga grannar du kan gå i hopp med? Skickar styrke kramar till dig.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Saffran0Spice
2014-07-19 11:59
#18

#17 Var de en krossad ruta i gången?
-Brukar vara det om porten är låst och stängd, därför så brukar några låta dörren vara öppen istället. Vilket gör att det är en jävla massa spring och tjafs i trapphuset, eller så får vi ha krossat glas att gå på.

Hur är hundarna aggressiva har skadat något djur eller människa vad gör de när de är lösa? 
- Det har varit attacker, och några små hundar har bitit ihjäl skatungar och skadat en katt. Det blev anmält men inget gjordes i brist på bevis.

Var sitter de o dricker? 
- Överallt, i fönstren, på gården, i trapphuset…

Vad skriker de åt folk?
- Vet inte, de som skriker gör det på serbiska/arabiska/turkiska. De som skriker på svenska skriker antingen att de andra ska hålla käften eller så skriker de rasistisk propaganda.

Förresten du har inga grannar du kan gå i hopp med?
- Mina bra grannar är antingen sjuka, pensionärer eller alkoholister/narkomaner, så ingen vill eller vågar göra nått.

Hur har det gått?
- Fick samma svar som alltid ''Vi sätter upp lappar om det''  Och '' Om du har problem med dem så får du lösa det själv'' -.-'

indra-bus
2014-07-19 15:12
#19

Ja men jösses, jag lider med dig. Jo lappar hjälper säkert. Hyres värden borde ju vräka dem som inte sköter sig. Kan väl inte vara så svårt att få nya hyres gäster när de är sådan bostads brist?

Här gnäller grannarna på mig för att jag springer mycket i gången, jag går ut o in med mina djur har mycke sällan besök. Sen har de gnällt på att jag skräpat ner i gången. Då de varit några barn här o tappat några maskros blad i gången som de hade med sig till kaninen o marsvinen en gång.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Maria
2014-07-19 15:17
#20

#19 Det är väldigt svårt att vräka hyresgäster. Det enda som leder till direkt vräkning är obetald hyra.

Jag tror att det är andra vägar man får gå.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Saffran0Spice
2014-07-19 15:20
#21

#19 endast en hyresgäst har blivit vräkt, denna hotade att sparka in ansiktet på hyresvärden. Då gjorde de nått -.-

Besserwissern
2014-07-19 16:37
#22

Dina "bra" grannar benämner du som alkoholister och narkomaner. 😮

Det lägger faktiskt nivån på problemet. Jag hade tveklöst lagt all energi på att söka mig annat boende om jag vore du. Jag är medveten om att du säger dig sakna möjlighet till att flytta, men utifrån det du skriver så har du nog att välja på att gilla läget eller flytta. Dylika problem är inget som löses över en natt, det brukar krävas ganska stora insatser under lång tid för att få problemområden att åtminstone bli acceptabla.

Din hyresvärd har dock en poäng med att du får lösa problemen själv. Det smäller avsevärt högre att du själv konfronterar stökputtarna verbalt än att hyresvärden ska sätta upp en lapp som de sannolikt skiter i att läsa. Eller inte ens kan läsa.

Men detta är ju konsekvensen av massinvandringen!

indra-bus
2014-07-19 16:44
#23

Va? Man kan väl bli vräkt om man stör grannar? Ja läste i hyresgäst förengsinens  tidning om fler som blivit vräkta för de. En hade ropat på hjälp 2 gr för hon blivit misshandlad av pojkvännen. Ett par som hade haft fest 2 gr. Någon som ställt sopor i trapphuset några gånger o inte städat i tvätt stugan i gång för hennes son hade ramlat på dagis o brutit armen så hon hade åkt till sjukhuset som tex. Ring dem så får du en jurist de finns en hyres lag o den måste hyres värden följa.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Saffran0Spice
2014-07-19 16:45
#24

#22 Ja, de finns de som är bra - bara för att man är alkoholist eller narkoman så behöver man inte vara en dålig granne. Den bästa av grannarna här är just en alkoholist 😉

Det är inte bara att flytta, det råder bostadsbrist - jag ska vara glad som har en bostad alls. Men jag har kollat runt och det finns ingen möjlighet att flytta, har varken ekonomin till en flytt, ev 3 mån uppsägningshyror eller en dyrare hyra (de som finns här omkring blir bara dyrare än det jag har nu).
Annars hade jag antagligen kunnat få vilken lägenhet jag vill då jag har ''rent mjöl i påsen'' och inga anmärkningar eller skulder. Men pengar är en bristvara och räcker precis till att existera här.

När det kommer till konfrontation så har jag gjort detta, det slutade med att ja nästan fick dörren insparkad och mindre trevliga saker i min brevlåda…
Och då de har slutat nu så tänker jag inte dra igång en sådan ruljans igen, det var därför jag vände mig till hyresvärd och polis överhuvudtaget.

Martin
2014-07-20 11:13
#25

#23 Ja, man kan bli vräkt för att man stör grannar. Men det är inte självklart, och det är inte helt enkelt att vräka folk för "småsaker". De sakerna du nämner känns inte som de enda faktorerna i de fallen men det kan jag såklart inte uttala mig om eftersom att jag inte sitter på all fakta.

#22 Vad har massinvandring med alkoholism, narkomaner och stökiga hyresgäster att göra?

mvh Martin

Besserwissern
2014-07-20 14:26
#26

De stökiga hyresgästerna skrek på serbiska/arabiska/turkiska. Fylltrattarna och pundarna var ju tydligen de bra grannarna så…

Sedan är det ju bara löjligt att vara så PK, invandringen har ställt till oerhörda problem som vi inte behövde tampas med tidigare. Blunda inte för det! Det är ingen hemlighet att invandrartäta områden är de största problemområdena. Det är bara larvigt att låtsas om att invandringen inte har med problemet att göra.

Maria
2014-07-20 14:55
#27

Jag tror inte alls det har med invandrare att göra att vissa områden har mer problem. Det handlar snarare om utanförskap oavsett dess invånare.

Det fanns områden när jag var yngre som var problemområden också och då handlade det om missbruk och arbetslöshet och människor som på olika sätt hamnat snett i samhället. Där bodde ett fåtal, om ens några invandrare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
indra-bus
2014-07-20 15:01
#28

# 26 Ja har inte haft problem med invandrar grannar tvärt om har de varit hjälpsamma. Men där i mot med svenska. Så sluta skyll allt på invandringen.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Saffran0Spice
2014-07-20 15:08
#29

#26 vart skrev jag att alla ''fylltrattar och pundare'' var reko?
Finns bra grannsämjan bland dessa - men det handlar om typ 1 eller 2, definitivt inte alla…

Vi har invandrare här, och ja de är stökiga, men det är samma sak där - det handlar inte om ALLA. Och speciellt inte om att de är invandrare.

Det kvittar om man är invandrare, pundare, alkis eller annat. Jag stör min inte pga av deras ursprung, jag stör mig på att de beter sig som de gör och att området blivit som det blivit - sen om de personerna som orsakar detta kommer från månen eller arktis och dricker terpentin i sin ensamhet skiter väl jag i då de inte är det som är problemet -.-'

M A N I N A N
2014-07-20 19:19
#30

Hej! Jobbigt läge:( Det låter som att du måste bort därifrån och att du ändå borde sätta upp någon form av (långsiktigt) mål när det gäller att flytta därifrån. Jag gissar att du kommer att bli galen av att bo kvar där. Att på egen hand ta kontakt med grannar och be dem lugna sig och "uppfostra" dem till att bli skötsamma personer skulle jag avråda från eftersom du isf riskerar att råka riktigt illa ut. Ligg lågt, gilla läget så länge du bor kvar, men gör upp en plan för hur du ska ta dig därifrån. Skulle du kunna tänka dig att flytta till en annan stad med mindre bostadsbrist? Söka lägenhet med inflyttningsdag några månader fram i tiden så du slipper dubbla hyror. Köpa hus? Beroende på hyra och var man kan tänka sig att bo och på vilket hus man vill ha kan man få ner boendekostnaden. Jobba i Norge och spara pengar? Veckopendla dit och låna ut vovven till någon du känner? Man kanske kan ta med hunden dit? På något sätt måste du bort från det område du bor nu. Man måste trivas och vara trygg där man bor. Fundera på vad du skulle vilja göra. Be andra om råd om du inte kommer på något. Lycka till :)

Besserwissern
2014-07-20 20:54
#31

#29

Och vart skrev jag att alla fylltrattar och pundare är reko?

Inte har jag skrivit att ALLA invandrare är stökputtar heller.

Fast faktum kvarstår - invandrarna är överrepresenterade i stök-och-bök-områden. Sedan kanske det är viktigare för vissa här att blunda för den verkligheten i någon sorts PK-anda för att det "inte är okej" att tycka så.

Ursprunget kvittar kanske för dig, men hur många från månen eller arktis orsakar problem i ditt område?

Och det kanske inte var så där jättesmart att "ta fram en karta, blunda, och sätta fingret på en plats" och sedan bara flytta dit. 

http://ensamhet.ifokus.se/discussions/53933603ce12c44ebc0035ba-6-ar-av-betongvagg?discussions-3

Saffran0Spice
2014-07-20 20:58
#32

#31 Det vet jag inte - för som jag skrev så bryr jag mig inte om deras ursprung.

Martin
2014-07-20 21:56
#33

#26 Blunda inte för att även svenskar har problem med alkohol (som du själv skrivit borde förbjudas) och narkotika. Det blir inte bättre för att vi sopar de problemen under mattan.

Jag är också av uppfattningen att invandringen på det sätt den (inte) fungerar idag bidrar till en del problem, främst tror jag beroende på bland annat utanförskap och andra saker. Men de flesta av de invandrare - även med problem - (och det är ganska många) jag har träffat är varken alkoholister eller narkomaner.

Men för att vara tydlig; Alkoholism och narkotikaberoende finns såklart även bland invandrare. Det finns bland världens alla folkslag och nationaliteter skulle jag vilja påstå.

mvh Martin

Saffran0Spice
2014-07-20 22:05
#34

#31 Och ursäkta mig - men vad har du och dina invandrarpolitiska åsikter med min flytt att göra?

Det har varit bra här och de problem jag tagit upp har kommit under de senaste 8 månaderna. Du vet inte varför jag flyttade mer än det som står i den länken, så vad du vet mer om min flytt och mitt val är alltså nästintill ingenting!

Jag tycker du ska ta ditt invandrarpolitiska skitsnack och ta det i en tråd där det är relevant och inte i en tråd där invandrarpolitiken inte har med problemen att göra överhuvudtaget.

Annons:
Besserwissern
2014-07-20 22:36
#35

#33

Jag blundar naturligtvis inte för Svenskar med alkohol och narkotikaberoende.  Det är ett minst lika stort problem. Jag har aldrig påstått annat. Jag anser ju att det borde förbjudas. Narkotika är redan förbjudet, och jag tycker alkohol och tobak också borde förbjudas.

Självfallet finns det invandrare som är skötsamma och jag har aldrig påstått annat heller. 

#34

Jag har inte ett smack med din flytt att göra. Men du skriver, och beklagar dig, på ett forum och då anser jag som forumist ha min fulla rätt att kommentera dina inlägg också.  Utifrån vad du skrivit i den andra tråden om flytten så känns den allt annat än genomtänkt. Du hade inte ens sett lgh innan, använde karta för att hitta till Ica. Lite research innan så hade du kanske fått reda på att bylingen och sannolikt övriga bybor ser området som ett problemområde.  Agerandet som sådant att bara peka på en karta medför ju sina risker. Men eftersom inte invandringspolitiken har med tråden att göra så är det väl inget problem med de där som skriker på serbiska/arabiska/turkiska. 

Nåväl, hoppas det löser sig!

indra-bus
2014-07-20 22:37
#36

# 31 GE DIG!!!  Nu håller de på att hoppa ut en massa fula ord.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

VildaVittra
2014-07-20 22:47
#37

#35Men eftersom inte invandringspolitiken har med tråden att göra så är det väl inget problem med de där som skriker på serbiska/arabiska/turkiska. "

TS kanske inte är lika nyfiken som du och då känner hon inte behovet av att veta vad dom skriker. Normala människor nöjer sig med att veta att de skriker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2014-07-20 22:47
#38

#34 Du har ingen som helst rätt att hoppa på mig angående min flytt, att kommentera är en annan sak.

Och tydligen läser du inte ordentligt heller - dessa problem har kommit de sista månaderna. Jag flyttade hit för ca 3 år sedan!
Och ja är väl medveten om vilka risker det medför att göra en flytt som jag gjorde - det var väl för f*n jag och inte du som gjorde flytten eller??
Har du inget annat svar som kan hjälpa mig med det jag söker än att ge din invandrarfientliga åsikt så ge f*n i att skriva alls.

Och jo det är ett problem att de skriker, för åter igen har du uppenbarligen inte läst ordentligt.
Jag svarade på frågan

''Vad skriker de åt folk? 
- Vet inte, de som skriker gör det på serbiska/arabiska/turkiska. De som skriker på svenska skriker antingen att de andra ska hålla käften eller så skriker de rasistisk propaganda.''

Dvs jag vet inte vad de skriker då det är på ett annat språk - och jag skrev de tre för att det är de tre språken de skriker på och jag kan inte dem, det har inget att göra med att de är invandrare!

indra-bus
2014-07-20 23:05
#39

Anledningen att jag frågade vad de skriker var att om de var att de kunde kanske innehålla någon form av hot som man kan anmäla. #31 Fy vilkewt attans lågt på hopp grrrrrrrrrr Biter mig i tungan

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

M A N I N A N
2014-07-20 23:10
#40

SUCK… Trist när trådar urartar. Modigt av dig, Saffran0Spice, att bara flytta som du gjorde! Du kan göra det igen :) Det kommer en dag när du inte orkar med dina grannar längre, och då gör du om samma sak igen, eller en variant :)

Saffran0Spice
2014-07-21 09:08
#41

#40 Tack, grejen är den att jag trivs med lägenheten och bygden. Det är egentligen bara området där jag bor som håller på att spåra ut.
Flytta kan jag inte nu, men man kan säkert lösa det i framtiden (vill helst bo i hus på landet), men som det ser ut nu så vill jag inte flytta. Varför ska de som inte gör något fel (olagligt i detta fall) flytta sig när polisen borde sköta sitt jobb =(

#39 Tack indra-bus, skönt att du och andra iallafall inte kommer med patetiska slag under magen och håller er till trådens ämne ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: