Annons:
Etikettbrottsoffer
Läst 1254 ggr
hannalh
2014-06-10 15:09

Polisen ville inte hjälpa till.

När jag, min pappa och brorsa var på skidsemester i Frankrike så blev vi rånade, vi blev av med pappas mobil, hans plånbok och min iPad (men hittade den sen i receptionen för att den var stöldmärkt) Senare på morgonen så gick pappa till polisen där. Men dom bara dissade och sa att dem inte kunde hjälpa oss. 

De här tjuvarna hade varit i hela staden och rånat vid varje hotell, och polisen gör inget åt det. Men detta hände 2012. Jag undrar vad ni tycker om det.

Annons:
Maria
2014-06-10 15:12
#1

Blev ni rånade eller bestulna?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Murvel]
2014-06-10 15:13
#2

#1 TS kanske inte vet skillnaden, så du kan ju förklara :)

Maria
2014-06-10 15:23
#3

Det låter ju snarare som det varit en liga som stulit på hotell.

Att bli rånad är ju att man blir handgripligen fråntagen sina ägodelar under hot eller våld.

I vilket fall som helst var det ju trist bemötande.

Stöld blir ju snarare en försäkringsfråga och polisen jobbade med all säkerhet för att få tag i denna "liga"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Martin
2014-06-10 17:43
#4

#3 Jag ser stöld som en polisiär fråga i första hand, däremot blir det såklart indirekt en försäkringsfråga också då försäkringsbolaget eventuellt får ersätta det stulna godset. Men utan en polisanmälan så får man nog inte ut mycket på en försäkring, så jag ser det nog i första hand som en polisiär sak.

mvh Martin

Maria
2014-06-10 18:08
#5

#4 Jo, du har alldeles rätt.

Jag tänkte snarare att polisen med all säkerhet jobbade med dessa stölder men att TS snarare skulle få bäst hjälp av försäkringsbolaget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fatcat
2014-06-10 18:19
#6

Jättevanligt i Frankrike och såklart övriga världen med. Polisen bör ju hjälpa till, det är deras uppgift men samtidigt har de inte alltid resurser för att lösa mindre brott som stölder.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
hannalh
2014-06-10 20:05
#7

Det enda konstiga är ju att detta var ju det som hände mest i staden. Man kunde inte låsa hotellrummet inifrån. Så då var det ju hur enkelt som helst att komma in

Martin
2014-06-11 10:07
#8

Det var inte en sådan typ av lås som öppnas när man trycker ner handtaget innifrån då? Den typen är inte helt ovanliga på hotell och då måste man ju testa utifrån för att veta om det är låst eller inte.

mvh Martin

PrincessMelpomene
2014-06-17 22:52
#9

Tänkte också nämna det #8 nämner. Det vanligast är att det är öppet inifrån (om man ska gå ut osv) men att det är låst utifrån (om utomstående ska komma in). Då krävs ett vist lås, sådana har till exempel städerskor för att kunna komma in och städa hotellrummet. Annars kommer inga utomstående in i rummet, om man inte har nyckel dvs. 

Sedan har nästintill alla hotellet kassaskåp. Om det då inte är ett vandrarhem. Men alla de hotell jag varit på har alltid ett kassaskåp. Mest för att det inte ska bli en sådan diskussion om att exempelvis personalen (städerskorna) skulle ha stulit något i ens rum. Och på kassaskåpen väljer man själv lösenord varje gång, så ingen kan detta. Dessa brukar stå i garderober och dylikt.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

[Moa-]
2014-06-18 11:01
#10

Vad är det du anser att polisen skulle ha hjälpt er med? Jag antar att en anmälan upprättades.

hannalh
2014-06-19 08:54
#11

#10 Jag menade att dom skulle hitta dom här killarna och sätta dom i fängelse, vi var inte dom enda som blivit rånade där. Min syster jobbade på ett hotell där och dom hade blivit rånade flera gånger av samma personer.

Maria
2014-06-19 08:56
#12

#11 Fortfarande är jag osäker på om du menar bestulna eller rånade?

Det är en viss skillnad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
2014-06-19 09:16
#13

hannalh; jag håller med Maria om att du troligen uttrycker dig fel, rånad innebär att någon med våld tvingade av sakerna från er, bestulna innebär att någon varit inne på ert hotellrum när ni inte var där (exempelvis). Vilket är det som skett?

Vid en stöld anser jag att polisen troligen agerat korrekt. Jag förstår fortfarande inte vad du vill att du ska se att de gör? (En stor del av polisens arbete syns inte utåt, spaning och kartläggning exempelvis, sedan måste även polisen ibland vara medveten om sina egna begränsningar.) Vid ett rån så bör givetvis en större utredning inledas med mer omfattande förhör av er som offer exempelvis. Polisen har dock inte obegränsade resurser, utan måste prioritera genom att lägga större resurser på så kallade artbrott, där grövre brott ingår (exempelvis rån) samt brott mot stat då det är ett brott mot hela systemet. Därmed inte sagt att inte andra brott är viktiga och bör ha sin plats i systemet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: