Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 1137 ggr
fatcat
2014-05-12 19:38

Asylbedrägerier

En högerliberal Youtubekanal har granskat och dragit slutsatsen att papperslösa (illegala invandrare) ibland står över svensk lagstiftning, detta enligt gränsvakterna själva.  

"95 % av alla asylsökande invandrare kommer enligt polisen till Sverige utan pass. Detta bedrägeri kan, enligt beräkningar, ha kostat svenska skattebetalare runt 10 000 miljarder kronor."

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Martin
2014-05-12 20:08
#1

Man får nog publicera lite bättre källor till de siffrorna om de ens skall vara trovärdiga.

Sen är det inte konstigt att många flyktingar kommer utan pass, det ligger lite i hela logiken. Antingen flyr man ett land i krig där det inte finns fungerande myndigheter som utfärdar pass, eller så kanske man tillhör en utsatt minoritet och inte skulle få ett pass om man sökte utan kanske fängslas istället.

Jag hittar inte den nu, men på flashback hittade jag för några år sedan ett inlägg med ganska vettiga källor på vad asylsökande kostar, och jag kommer inte ihåg exakt vad som ingick men det inbegrep både barn och vuxna, men om jag minns rätt  förutsatte det att ingen fick jobb och bidrag med skatt osv. Då handlade det om en kostnad på 5-6 miljarder om året om jag minns rätt kan varit lite mer eller strax under.

10.000 miljarder är alltså ganska många års asylsökande… 

Men det är ju klart, det är ju alltid lätt att dra till med en fet siffra så låter det ju bra, ända tills man börjar titta på det.

Sen, för att knyta an till ämnet bedrägeri, vet jag inte riktigt var just bedrägeriet kommer in?

mvh Martin

fatcat
2014-05-12 20:12
#2

#1 Ja väldigt höga siffror som man såklart kan stirra sig blind på (vilket du gör). Vet ej om summan stämmer. 

Det väsentliga i Youtubeklippet är dock att asylrätten står över svensk lagstiftning. Något som rättsväsendet blundar för och gränspolisen själv erkänner.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Martin
2014-05-12 20:57
#3

Såg inte ens klippet innan - uppfattade det som reklam som jag aldrig tittar på. Kanske skall man titta på klippet innan man uttalar sig.

Vad jag stirrar mig blind på eller inte är du inte person att uttala dig om. Jag är i alla fall stor nog att erkänna mitt misstag - att jag tolkar det inbäddade inlägget som reklam och då var det bara siffror att stirra på.

I övrigt brukar jag alltid källgranska det jag skall titta på och är det uppenbart felaktiga siffror - eller andra felaktigheter - brukar jag inte ägna det så mycket uppmärksamhet. Det gör jag inte nu heller. Om det är att jag är blind eller ignorarant lämnar jag åt andra att bedöma.

Däremot förstår jag nu när jag zappat i inlägget vad som åsyftas med bedrägeridelen.

mvh Martin

fatcat
2014-05-12 21:42
#4

#3 Ber om ursäkt för mitt ordval, det jättebra att du är observant! Kan hålla med om att personen eller personerna som lagt upp klippet borde redovisat eller länkat till statistiken.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Upp till toppen
Annons: