Annons:
Etikettövrigt
Läst 2862 ggr
loveyadooze
2014-04-23 14:06

Mina kompisar röker

Hej! Jag är en tjej på 11 år. Mina två andra 11 åriga kompisar röker. Vad sk ajag göra?

ÄLSKAR DIG DOOZE

Annons:
Tequilaboj
2014-04-23 14:15
#1

Du bör inte göra samma sak som dina vänner. Säg till dem att rökning (i ung ålder) var "inne" för 10-20 år sedan.

[Murvel]
2014-04-23 18:18
#2

Så synd. Rökning är inte ens "coolt" längre. Du kan inte göra så mycket annat än att inte börja röka själv, och hoppas att de slutar snart.

Imasy
2014-04-24 15:23
#3

Med tanke på att det är åldersgräns på cigg för att just barn inte ska kunna röka, undrar jag vart dina vänner får sina cigaretter ifrån?

Martin
2014-04-24 19:38
#4

#13 Det finns i alla fall i mina hemtrakter ganska många mindre nogräknade säljare… 11-åringar är väl inte så vanligt som köpare förvisso men att de säljer till 14-16 åringar händer ju dagligen.

Finns säkert en del barn som tar några cigg från sina föräldrar också.

mvh Martin

RobinEH
2014-04-26 01:31
#5

Rökning är coolt tills att man får KOL. När man väl fått KOL består livet av 🥵😓🥵😓🥵😓🥵😓…😴<-- X_X

Vad du skall göra är att inte röka. Dina kompisar kan du inte styra över. Men du kan ju fråga om de verkligen vill kvävas ihjäl.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fatcat
2014-04-26 17:12
#6

Nej bättre röka vattenpipa eller nått sånt. Cigaretter är bara mesigt och gammalt. (Ironi)

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
SegerSims
2014-05-04 14:24
#7

Att vara den som INTE röker är coolt, att vara den som röker är ju bara hur korkat som helst. Se dig själv som den coola och vettiga av er 🙂

linn8
2014-05-08 15:58
#8

Kanske prata med deras föräldrar? Eller dina föräldrar/någon lärare?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Skorpion76
2014-05-08 18:22
#9

En klok lärare opå min skolan sa när jag gick på högstadiet at det bästa sättet att sluta röka är att aldruig börja. Det stäm,mer sääkert, men när jag läser di inlägg kan jag inte låta vli att uppröras över din låga ålder. Det är inte konstigt om undomar i tonåren räöker, men du och dina kompisar är bara 11 år! Ni har inte ens blivit tonåringar!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

RobinEH
2014-05-10 13:53
#10

#9

Då gjorde din lärare ett logikfel. Att aldrig börja röka är nämligen det svåraste sättet att sluta röka. För har man aldrig börjat så blir det omöjligt att sluta.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fulifuli
2014-05-14 10:48
#11

#10 hahaha, va bra sagt 😃

Själv har jag aldrig förstått det här med att rökning är "coolt" vilket många av mina kompisar körde med under högstadiet. Hur kan cancer, KOL, äcklig rök och nedskräpning (m.m) vara coolt? Men alla har olika uppfattningar kanske. 

#0 Tråkigt att kompisarna röker, speciellt i så tidigt ålder. Jag har tyvärr inga bra tips att ge hur man ska få dem att sluta eftersom det är upp till dem själva. Hur mycket man än pratar med dem och folk i deras närhet så måste de själva inse och ta beslutet att ge upp rökning och återgå till ett mera hälsosamt liv.

PrincessMelpomene
2014-05-14 10:52
#12

#6 faast. Vattenpipor är jätte dåligt för hälsan. WHO gjorde en undersökning år 2005, då användningen av vattenpipor startade och det visade att den rök man andades in under den 1 h session av rökning (som det oftast är) är 100-150 gånger giftigare än den rök man andas in genom vanliga cigaretter. Dock försvarar folk som använder sig av vattenpipor med ursäkter att det endas är vatten. Men att vara sekundär inandare kan också påverka dina lungor lika starkt och därför bör man INTE använda sig av vattenpipor. Så man kan säga att det är en myt att vattenpipor ska vara säkrare, mer hälsosammar och bätter. 

När det gäller cigaretter kan det vara svårt att sluta men dem jag pratat med som lyckats brukar säga att det enklaste sättet är att avstå en dag i taget. Man behöver inte slänga allt man har hemma och sluta direkt utan man vaknar på morgonen och säger till sig själv att "idag ska jag inte röka alls" och sedan gör man samma nästa dag osv.

Kan själv ogilla rökare, har väldigt känsligt luktsinne och röklukten får mig bara illamående. Kan inte tycka att rökning skulle göra någon COOLARE. Som någon tidigare nämnde anser jag det coolare att avstå och stå för nått man tror på.

Lycka till

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Skorpion76
2014-05-14 13:19
#13

#11 Håller med dej!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Anonym
Anonym
2014-05-19 22:08
#14

Jag började röka när jag var 11. Då var det jättecoolt. Jag var först i klassen med att börja (eller åtminstone med att göra det öppet), och inte långt därefter rökte åtta stycken. Idag är jag 44 och har början till KOL. Det är inte helt utvecklat än, och syresättningen av blodet är fortfarande bra. Men jag är storkonsument av astmamedicin, och jag blir fort andfådd. Att gå i trappor är en plåga. Att börja röka är det enskilt dummaste jag någonsin gjort.

fatcat
2014-05-19 22:52
#15

#12 Har visserligen rökt vattenpipa och cigaretter många gånger i livet vilket jag inte riktigt kan förstå idag! Så mycket ohälsosam rök som förpestar lungorna! Hur kan man ens tycka att det är gott med cancerframkallande smuts i lungorna? Nej sluta med beroendeframkallande substanser och inse vad det egentligen är för något!

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Malin688
2014-05-20 15:09
#16

Jag börja röka när jag va 13, nu 11 år senare försöker jag att sluta. Hittills är det 3 veckor rökfritt. Försök att få dom att inse allvaret, hur dumt och farligt det är! Och hur svårt det är att sluta när du väl är fast i skiten..

Blandad kompott är en bra kompott :)

fatcat
2014-05-20 16:10
#17

När jag rökte utomhus en dag (för cirka 4 år sedan) så kom en äldre man och bad mig bokstavligen att sluta med skiten, han hade precis opererat lungan på grund av cancer. Fick mig inse att man faktiskt har möjlighet att påverka livet, här idag! Viktigt att vara konsekvent.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Tequilaboj
2014-05-23 02:15
#18

Hur går det med dina kompisar, röker de fortfarande? Du då? Hoppas för din skull att du är stark nog att säga nej, annars sluta! Dina vänner (och du) är för unga för sånt, tror många (mogna) äldre skakar på huvudet och tänker "Där är de som kommer misslyckas i livet, sorgligt och töntigt", enligt min erfarenhet.

PMa om du vill snacka! :)

Upp till toppen
Annons: