Annons:
Etikettlagar
Läst 2426 ggr
Emblems
4/23/14, 12:12 PM

Prövotid körkort, regler?

Hej! Jag har körkort för vanlig personbil B och är under prövotiden. Om jag kör ett hästsläp ämnat för utökad B-behörighet eller till och med där E-kort för tungt släp krävs. Vad händer med mitt körkort om jag blir stoppad med för tungt släp under min prövotid?

Annons:
[Moa-]
4/23/14, 7:32 PM
#1

Samma sak som om du inte hade prövotid.

Enda skillnaden men prövotid är att om du förlorar körkortet måste du ta om det från grunden, oavsett under hur lång tid det annars skulle vara indraget.

Martin
4/23/14, 9:27 PM
#2

Som Moa säger, det är ingen skillnad mot om du inte hade haft prövotid.

Dock kan jag inte rekommendera att göra det ändå, eftersom att den som gör det gör sig skyldig till grov olovlig körning (blir lite osäker på det går som olovlig körning eller grov olovlig körning, men tror att du i och med har körkortet om än inte för den behörigheten döms för grov) och därmed riskerar återkallat körkort (utöver böter, även om fängelse finns i straffskalan är det inte speciellt vanligt att man som förstagångsförbrytare vid olovlig körning). Det är dock Transportstyrelsen som avgör det.

Sen finns det massa andra bra anledningar att låta bli också, men de är ganska självklara (som att det finns en anledning till varför man skall vara godkänd för viss behörighet) så att man inte riskerar andra folks liv (och sitt eget för all del).

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: