Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 3432 ggr
Skorpion76
2014-03-23 16:30

Om att säga tack... eller inte!

Alla människor är ju lika mycket värda eller hur var det nu egentligen? Det låter ju så vackert när man säger det, men det skulle verkligen vara tragiskt ifall det bara är tomma ord? Vackra ord kostar ingenting. Det förklarar också faktiskt varför jag är så starkt emot att säga tack och förlåt till häger och vänster.

Jo, jag vet att det tillhör god fostran att göra det och må det vara förklaringen till varför föräldrarna är så noga med att barnen ska lära sig dessa ord att de till och med står och övervakar så att barnen verkligen säger dem på rätt sätt och rätt ställe, men här finns även ett mycket stort och viktigt men och nu ska jag försöka förklara varför. Lika viktigt som det är att säga själva orden i sig är det att också visa att man verkligen menar det. Tvärtemot vad man kanske skulle kunna tro betyder inte det att man måste ge en kram när man tackar, utan att man inte tackar bara för tackandets skull.

Det finns de som till exempel tar kakor eller godis som står framme även om de inte har blivit bjudna på det, men eftersom de säger ”tack” tycker de inte att man kan anklaga dem för att stjäla.

Det kanske inte verkar som något att hänga upp sig på, men jag kan inte med det. Det är så fruktansvärt fräckt och det absolut värsta är att det är vuxna människor som gör så. Om ett barn hade gjort samma sak hade man sagt åt det direkt att man faktiskt inte gör så. Barn ska ju lära sig veta hut, vet du väl.

Det är jättelätt att säga åt ett barn att inte göra si och inte så, men vad säger man till de vuxna som inte tycks veta bättre trots att de mycket väl faktiskt borde göra det? Det om något kan verkligen skapa osämja och göra att man undviker den personen i fortsättningen och för dem som inte vet något berättar man hela storyn om vad som hände och så sprider sig en massa rykten på så sätt.Rykten som egentligen uppstår helt i onödan, för faktum är att de hade inte alls behövt finnas om inte den personen hade varit så fruktansvärt fräck.

Om jag blir tillsagd att tacka och om mina föräldrar verkligen står och övervakar det hela för att vara helt säkra på att jag lyder uppmaningen känner jag att jag tackar bara för tackandets skull och det känns också som om jag gör det bara för att få det överstökat snarare än att tacka för att jag verkligen menar det.

När det gäller att säga förlåt är det viktigt att inte bara slänga ur sig ordet i sig självt, utan man måste också kunna visa att det inte händer igen och verkligen jobba på det. ”Förlåt” är också precis som ”tack” missbrukas av personer som ber om ursäkt gång på gång utan att faktiskt jobba vidare på att se till att det inte händer igen och att de verkligen menar det.

De kanske sviker sina vänner gång på gång och tror att det räcker med att säga förlåt för att allt verkligen ska vara bra igen. En gång går det att acceptera det och två gånger är det väl heller inte så farligt, men om samma sak händer även en tredje gång börjar man förstå att något inte riktigt stämmer.

Tyvärr går det inte att se på andra människor vilka som är de riktiga svikarna och vilka som är seriösa. Oftast märker man det istället först när det är alldeles för sent att göra något åt det och då känns det ännu jobbigare, för det leder oftast till att man inte vågar lita på någon igen.

Misstag kan alla göra. Det kan vi inte komma ifrån och oftast brukar det vara så att man lär sig något av dem, men sedan finns det de som faktiskt inte lär sig av sina misstag utan istället gör om samma fel gång på gång och det är dem man lär sig att man inte ska lita på. Om man har blivit riktigt sviken är det oerhört svårt att våga lita på någon igen.

Det leder också till att det är svårt att hitta nya vänner eftersom man blir mer misstänksam och vaksam efter en sån händelse, men trots det kan man ändå inte känna sig helt trygg och säker på att det inte händer igen. De som är skickliga på att lura andra är fruktansvärt kvicka och rätt som det är har man blivit lurad utan att ens veta ordet av.

Jag skulle bra gärna vilja veta vad man vinner på att hela tiden lura andra för att antingen få sin vilja igenom eller få tag på något man vill ha. Vad vinner man på att stjäla det från någon annan? Inser man inte att det verkligen är en säker grogrund för hat? Nej, vissa verkar inte göra det och det blir värst för dem själva.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Maria
2014-03-23 16:36
#1

Jag blir ganska förvirrad av ditt inlägg.

Visserligen platsar stöld härinne på brott men kakor/godis som står framdukade på ett bord????

Det här med "tack" får jag heller inte ihop riktigt med brott.

Menar du att det lägger grunden för brottsligt beteende?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2014-03-23 16:47
#2

Nej, det är intw brottsligt. Jag gck mer på rubriken "Etik och moral". Det är inte brpttsligt, men det är absolut oetiskt!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-03-23 16:51
#3

Jag kan inte se att det skulle vara oetiskt att ta en kaka från ett bord.😃

Ouppfostrat kanske men det beror ju alldeles på situationen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2014-03-23 16:58
#4

Jusst ddärför borde det finnas en grupp för vardagsetik!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-03-23 16:59
#5

Tror du verkligen någon vill diskutera sådana triviala saker😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Malin688
2014-03-24 19:15
#6

#4 Skorpion76, läs igenom dina inlägg innan du postar dom, och lägg in dom i rätt forum snälla.. Väldigt förvirrande!

Blandad kompott är en bra kompott :)

Annons:
Skorpion76
2014-03-24 19:32
#7

#6 ad ska jag göra me dem det inte finns något forum för då?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-03-24 19:37
#8

#7 Då kanske du får låta bli att starta en diskussion.

Hör det liksom inte till ämnet eller intresset på sajten så kan det bli svårt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Malin688
2014-03-24 19:37
#9

Finns säkert forum gällande sunt förnuft ska du se. Brott tillhör det inte.. Enligt mig.

Blandad kompott är en bra kompott :)

Skorpion76
2014-03-24 19:51
#10

#9 Visa mig det forumet då!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Denna kommentar har tagits bort.
Skorpion76
2014-03-24 19:59
#12

Eftersom du skrev att det inte passade in här är du så god och visar mig var jag skulle kunna posta det istället!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-03-24 20:01
#13

#12 Nu har du precis själv givit ett bra exempel på dålig vardagsetik😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Skorpion76
2014-03-24 20:37
#15

#14 Jag tänker inte skita ner mig! Jag tycker bara synd om dig som inte kan aceptera att andra människor har andra åsikter än vad du förväntar dig.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Denna kommentar har tagits bort.
[Rumpstek]
2014-03-26 10:41
#17

Varför står kakorna på bordet om det inte är meningen att man ska äta av dem? Du kanske ska ställa undan kakorna helt enkelt.

Skorpion76
2014-03-26 13:29
#18

Jo, det är förstås meningen att man ska bjuda av dem , men det är så fräckt att bara ta utan at någon har sagt varsågod. Så jag jaf blivit fostrad i alla fall!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Rumpstek]
2014-03-26 13:34
#19

#18 Du menar att man helt tyst ställer ut ett gäng kakor på bordet? Det låter som ett väldigt konstigt beteende.

Skorpion76
2014-03-26 16:47
#20

Nej, men att man börjar ta innan någon har sagt varsågod.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[Rumpstek]
2014-03-26 19:42
#21

#20 Man kan iofs se det som varsågod när man ställt fram kakorna.

Skorpion76
2014-03-27 07:30
#22

#20 Den som tar kakor utan at någon har sagt varsågod kallas snyltgäst, har jag fått lära mig.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Rumpstek]
2014-03-27 07:33
#23

#22 Då kanske du lärt dig fel, eller missuppfattat något. Står kakorna framdukade på bordet, och kaffe kokas, så uppfattas det som ett varsågod.

Det är en helt annan sak om personen går och tar kakor i skåpen.

Skorpion76
2014-03-27 07:37
#24

#22 Likadant tillhör det god sed att inte äta tills godiset eller kakorna tar slut. Det har jag också fåt lära mig och om man inte kan leva upp till det könner de som bjuder sig förolämpade.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Rumpstek]
2014-03-27 07:46
#25

#24 Hur vet du att de gör det? Det låter som du har fått lära dig en massa regler, men inte riktigt kan praktisera dem i verkligheten.

Lamina
2014-03-27 09:39
#26

Så vad du vill säga är att man inte ska säga "meningslösa" tack, men att man måste fråga om man får ta kakor? Trots att det är uppenbart att kakorna är framdukade? Det känns ju ännu mera meningslöst…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Thiah]
2014-03-27 12:27
#27

Sätter jag fram kakor/godis/chips eller nått annat framför mina gäster  är det ett självklart varsegod.  Vill jag inte att mina gäster ska äta av något så ställer jag bort det innan de kommer. Jag blir närmast glad över att de vågar ta för sig av det jag ställt fram eller haft framställt då de kom.

Annons:
pringles
2014-03-27 19:54
#28

#22 Men du säger väl åt "snyltgästerna" när dom stjäl dina kakor innan du sagt varsågod?

Skorpion76
2014-03-28 06:28
#29

Det sociala spelet är verkligen krångligt och speciellt om man som jag har olika handikapp. Som liten fick jag ofta uppleva att min pappa var arg på mig för att jag inte följde det sociala beteendet och allt som hörde till, men det är faktiskt svårt att lära sig någonting när man inte har tydliga instruktioner på hur det egentligen ska fungera. 

Inom området vett och etikett finns det mängder med regler på saker som absolut inte är tillåtna eftersom det verkar störande i en större grupp eller ett större sammanhang, men jag har även upptäckt att det finns saker som borde vara etikettsbrott. 

Vad jag egentligen vill säga med detta är att det till exempel inte är tillåtet att släppa sig därför att det oftast luktar illa. Du som läser detta har säkert hört den här frågan:
- Vem är det egentligen som har släppt sig?
Man ska även kunna äta snyggt med kniv och gaffel. 
Det hör även till att man inte rapar så att andra kan höra det. 
Det är heller inte tillåtet att hålla kvar blicken för länge i ansiktet på någon, men hur ska vi göra då som inte klarar av att leva upp till allt det här? Det är väldigt viktigt att känna till att den som har någon form av autism har svårt för just det här. Den som har någon form av autism har bland annat svårt för:

1. Ironi och elaka skämt
2. Oönskad beröring
3. Dubbla budskap
4. Plötsliga förändringar
5. Speciella intressen
6. Drar sig ofta undan
7. Har svårt för den sociala biten

Nu ska jag försöka att förklara alla dessa olika punkter i tur och ordning.

1. Som autistisk tar man oftast saker och ting väldigt bokstavligt och väldigt mycket humor är väldigt kryptisk. Det är inte alla som förstår sig på den och den del humor gör till och med ut på att motparten ska bli sårad. Det är väldigt märkligt med tanke på att det faktiskt anses vara ett etikettbrott att skratta när någon slår sig eller gör sig illa.

Det har jag själv gjort flertalet gånger och fått möta väldigt mycket ilska på grund av det. Det verkar helt enkelt inte tillhöra vett och etikett att man inte gör sig rolig på andras bekostnad och det är något som verkligen får mig att känna att jag inte orkar tänka på vad som tillhör vet och etikett eller inte.

Dessutom är det ofta så att iom man verkligen ber personen att sluta blir han eller hon än mer road av att man faktiskt blir arg och säger ifrån. Är inte det et etikettsbrott om något? 

2. Auistiska personer har svårt för oönskad beröring, men i så fall undrar jag vem som inte har det. Det sägs aty personer med Aspergers Syndrom har en känsligare hud, vilket gör att de upplever att en kram akan göra fysiskt ont, et gör ont att klippa hår eller naglar. De upplever också att visa kläder siom sitter år skaver eller svider. Jag har själv inga sådana problem. Jag tycker inte att en kram gör fysiskt ont, men att däremot få en kram av fel person, på fel sätt och vid fel tillfälle känns jättekonstigt. Dessutom blir jag ställd om jag får ui uppmaning att ge en kram exempelvis som tack för en gåva jag har fått. 

3. Autistiska personer har svårt med dubbla budskap och det innebär att det är väldigt viktigt att alltd vara konsekvent, men säg den person som inte blir ställd när han eller hon råkar ut för att en person säger en sak men i grund och botten menar en helt annan. Det är också ett etikettsbrott eller borde i alla fall vara det att lova en sak som man sedan inte håller. Tänk dig om jag skulle lova att följa med dig ut på stan och sedan går jag till en annan och lovar samma sak och sedan går vi ut istället. 

4. De har svårt för plötsliga förändringar, men då undrar jag igen vem som inte har det? Om du ställs inför det faktum att någonting har förändrats vill du naturligtvis veta orsaken och för en prson som har tal och språk kan kanske fråga varför, men en person som har autism oh saknar språk kan inte det. D'ärför är det inte konstigt att de grips av panik. 

5. De har väldigt ofta speciella intressen. Med det menas att de kanske har ett eller två intressen som de kan absolut allting om. Dessutom upptar inresset all tid och personen riskerar att försvinna in i en egen fantasivärld och inte klara av att umgås med andra personer som man ju ska göra i normala fall. Det är till exempel väldigt populärt att samla på saker. 

6. De drar sig ofta undan och jag vet inte hur det är för andra personer, men jag kan tänka mig att de gör det till slut därför att de ger upp. Om man får tillräckligt mycket negativ respons när man söker kontakt med anra människor så ger man upp till slut. Det är egentligen ganska naturligt, skulle jag säga. 

7. Peersoner med någon form av autism har svårt för den sociala biten och det är egentligen inte så särskilt konstigt med tanke på att det inte finns några instruktioner. I alla andra situationer finns det instruktionr av olika slag och så länge de finns kan du alltid gå tillbaka och se efter vad du gjorde för fel, mn det sociala sampelet fungerar inte så.

Där finns inga instruktioner oh det kan inte heller finnas några efterom alla situationer är olika, men det är ändå viktigt att komma ihåg att det är förklaringen till varför det inte fungerar.

När det gäller det där att hålla kvar blicken för länge är det verkligen ett problem för mig. Annledningen till det är att jag har ett synfel på synsinnet i hjärnan siom kallas för nystagmus.

Det innebär att jag dels inte kan hålla ögonen stilla och dells att det tar en längre stund för min hjärna att räkna ut vad ögonen egentlign ser. Därför innebär det här att jag verkligen får problem och inte vet vart jag ska titta någonstans.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Rumpstek]
2014-03-28 07:33
#30

Du behöver ju inte ta och kopiera långa inlägg och lägga ut dem lite här och lite där.

Maria
2014-03-28 09:19
#31

#29 Hela frågan blir annorlunda när det handlar om människor med autistiska drag.

Tydligheten får en helt annan dimension. Det hade kanske varit lättare att diskutera i tråden om du hade börjat med denna förklaring.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

GråttNyttHår
2014-03-28 12:53
#32

#29 man är inte sin diagnos, vilket du verkar tro. Jag skulle föreslå att om du vill lära dig det sociala så leta på internet om det finns hjälp att få. Bara för att det är typiskt en diagnos betyder inte det att det är omöjligt att lära sig.

Den enda som kan ändra dig är du.

Skorpion76
2014-03-28 13:42
#33

Det är faktiskt inte så lätt att lära sig något när man inte får ydliga instruktioner om hur man ska göra och när jah växte upp var det els ingen som visste att jag hade astypisk autism och dels inte ns vad auism ar för någonting. Det innebär att det inte räcker med att kräva att någon ska lära sig något, utan man måste också visa på en möjlig ägledning. Det var min pappa väldigt dålig på och de var nästan ingen som kunde det när jag växte upp. Ungar som var jobbiga skulle veta hut. 
När bbarnen gjorde fel skällde man på de,röt åt dem och gav dem tiunga och allvarliga förmaningar samt kontrollerade att de verkligen lydde uppmaningen. Om de inte gjorde det skulle e straffas för att straffet slulle lära dem att veta bättre.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

GråttNyttHår
2014-03-28 14:32
#34

#33 och du läste inte vad jag skrev. Hitta någon som orkar lära dig via nätet om du vill bli bättre. Fast man blir ju inte bättre på det sociala om man ugglar framför datorn.

Den enda som kan ändra dig är du.

Annons:
fatcat
2014-03-28 19:25
#35

Exakt, man förbättrar inte det sociala samspelet genom att sitta o gnälla framför datorskärmen. Ut och träna på vissa ordfraser. Exempelvis börjar diskussioner med grannar eller okänt folk genom att komma på ursäkter till att få dom prata. 

Du kan hälsa på en vacker kvinna och fråga vad klockan är. Sen nämner du nånting om vädret eller att hon är jättesöt som hjälpte dig (var uppmärksam på reaktioner). Alla människor vill nog inte inleda diskussioner med vilka som helst.

Är hon glad och svarar så övergå till plan B. Berätta lite om dig själv (vem du är och vad du sysslar med). Fråga sedan om hon bor i närheten eller vill ta kaffe någon dag.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2014-03-28 19:27
#36

Tänk också på utseendet! Tjejer är väldigt måna om utseenden och går nästan bara efter ytligheter.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Rumpstek]
2014-03-29 07:29
#37

#35 Eller en vacker man. Det kanske är lättare för ts.

Skorpion76
2014-03-29 08:07
#38

Inte då! Jag är bi om du inte visste det, men i vilket fall som helst känner jag mig väldigt besviken eftersom den här tråden inte alls fick den utveckling som jag hade tänkt mig. Jag hade hoppats på att få mer förståelse för en el saker som man tvingas till i det sociala samspelet, men istället började det med tjafs att det här inte passade in under brott eftersom det inte har med brott att göra.

Det köper jag, men som jag skrev längre upp gick jag helt och hållet på rubriken. Det är fruktansvärt fräckt att bara ta för sig utan att bli bjuden och det vet vem som helst med ett sunt förnuft, men trpts detta finns det ändå vuxna som bryter emot dessa regler av ren fräckhet och det är därför jag känner at jag vill tänka efter båe en, två och renav tre gånger innan jag säger tack. Oftast är det de vicxna med sämst eget omdöme som är fräckast och som dessutom kröver att andra i deras omgivning ska uppföra sig.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Rumpstek]
2014-03-29 08:12
#39

#38 Som sagt, att ställa fram en tallrik med kakor ses i många fall som att det är ett tyst varsågod, men behöver då inte vänta på att någon säger varsågod. Det är inte ett dugg fräckt, det är väl snarare fräckt av dig att ställa fram kakor och inte låta folk ta av dem.

Skorpion76
2014-03-29 08:19
#40

Jag har fåtlära mig att det är fräckt att göra som jag skrev och om man på ett hpnfullt sätt dessutom säger tack innebär det att man tyst svär sig fri från att ha tagit något utan lov.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Rumpstek]
2014-03-29 08:26
#41

#40 Du har fått lära dig fel.

Annons:
Maria
2014-03-29 08:28
#42

#40 Då kanske du med denna tråden får se att du får tänka om.

Du kanske har lärt dig fel? Alla människor tänker och tycker olika.

Du får ta denna tråden som en ny lärdom😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2014-03-29 11:56
#43

Kanske är det fler som har råkat ut föär samma sak, men om inte vågar träda fram. OM det sätt jag har fåostrats på är så fullständigt fel som ni påstår skulle jag väldigt gärna vilja veta vad som är rätt då. Jag fäörstår inte hur någon kan påstå att det är fel på den fpstran jag har fått om ingen kan tala om hur det ska vara istället.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-03-29 12:13
#44

#43 Svårigheten är väl att det inte finns något solklart svar. Det finns inget rätt eller fel.

Det beror ju alldeles på situationen och kanske vilka människor som är där.

Skulle någon ta en kaka innan någon sagt "varsågod" så är det inte hela världen….Det är knappast något att bry sig om.

Nu har du ju beskrivit dina funktionshinder och då hamnar allt i en annan dager för jag gissar att du vill veta exakt men det går inte…

Det är bra att kunna "vett och etikett" men det är inga regelrätta regler utan snarare tips.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2014-03-29 13:33
#45

Det fonns många saker som tillhär vett och etikett och som beskriver vad man bör eller inte bör göra, men det finns saker som jag tycker borde tillhöra vett och etikett, men som inte gör det. Nej, jag hävdar inte att jag vill veta exakt, men jag hade faktiskt hoppats på att få mer medhåll.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-03-29 13:41
#46

#45 Men det visar ju att du på något sätt vill ha ett svar på en omöjlig fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2014-03-29 14:11
#47

Uppenbrligen är jaf den enda på detta fprum som ha upplevt det som kränkande och jag vägrar tro att jag är ensam om det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-03-29 14:44
#48

En snabb räkning så är det 9 olika skribenter i denna tråden och det är ju inte så många.

Du kan knappast kalla att "ta kakor innan varsågod" för kränkande.

I dina ögon ouppfostrat men i många andras ögon helt OK.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Skorpion76
2014-03-29 14:55
#49

Nej, kr'nkande kanske det inte är, men et är en typ av etikettbrott i vilket fall som hellst och något som jag hävdar att alla mer eller mindre får lära sig att man inte bryter emot. Om man bryter emot det är det motbjudande.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-03-29 14:58
#50

Nej, det är inte motbjudande.

Du kanske skulle försöka ta till dig det som andra skriver och funderar kring även om det strider mot vad du har lärt dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

GråttNyttHår
2014-03-29 15:12
#51

Jag brukar ställa fram kakor och säga varsågoda i samband med detta. Och då slipper jag ju dessa saker som att tro att mina gäster är ohyfsade. Och det kanske är fler som gör så och därför så upplever endast du ts att folk är ohövliga.

Den enda som kan ändra dig är du.

Skorpion76
2014-03-29 15:46
#52

Jag brukar som regelt ite bjuda hem folk och du gör alldeles rött som du beskriver. Det är så man ska göra, men vad jag är ute efter är n'r folk verkar tänka att:
- Det är nog ingen som märker att jag tar en bit till. Om flera tänker så försvinner det till slut. När man blir bjudn kanske man får ta en eller kanske två kakor och sean räcker det. Det är småätandet som man får lära sig är motbjudandet att ta hela tiden tills det tar slut. Det är motbjudande, men som alla vet ginns det folk som verkligrn har problem med detta och inte kan styra det. Det är när någon går och småäter och säger tack i tron att den inte har tagot något olovandes som jag inte kan med på grund av att jag själv har fått lära mig att jag måste låta bli det.
Särskilt jobbigt är det om den som går och småäer är en vuxen person som inte kan styra snmåätandet och inte kan låta bli och för at det ser så gott ut.  Småätandet kan ha många orsaker och i mitt fall har det berot på att jag sitter medi ett sällskap som ignorwrar mig och inte släpper in mig i konversationen. Då får jag skäll för att jag småäter, men fprtfarande tänkr ingen så långt att om de faktiskt vill at jag ska sitta med får de också se till att jag får delta i konversationen på lika villkor som dem!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-03-29 15:58
#53

Jag ger upp….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

GråttNyttHår
2014-03-29 16:21
#54

#52 och allt du skriver handlar bara om ditt handikapp och om alla omöjligheten. Bli gladare och börja se livet från en annan sida. Detta är petitesser.

Den enda som kan ändra dig är du.

[Rumpstek]
2014-03-29 18:34
#55

Du har inte funderat på att få någon hjälp för det här?

Annons:
Skorpion76
2014-03-29 18:37
#56

Nej!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Rumpstek]
2014-03-29 18:39
#57

#56 Varför inte?

Honestyisdead
2014-03-30 10:09
#58

29 Det är som jag påpekade i en annan tråd en hel del felaktigheter i dina påståenden.  Kanske inte det bästa då att kopiera det rakt av och dessutom glömma skriva att det gäller DIG och inte autism just.

För övrigt finns det flera sajter där sånt här passar bättre. Du har skrivit på dom förr. Relationer,  livskvalitet mm.

För att svara på din fråga så hade jag inte reagerat alls om någon tog en kaka om jag ställt fram dom på bordet. Till skillnad från dig hade jag sett det som ohyfsat att ställa fram kakor om man inte vill att folk ska ta. Man säger ju i så fall var så god vid framställningen.  Man väntar inte på att en gäst ska behöva fråga.

Skorpion76
2014-03-30 10:37
#59

Jag har ställt frågan även här och i denna trpden passar den mycket bättre! http://filosofi.ifokus.se/discussions/533663bb8e0e7475c3000721-om-att-saga-tack-eller-inte-2?discussions-1
Därför skulle den här tråden kunna låsas nu!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

pringles
2014-03-30 14:44
#60

Det här "problemet" måste ju vara enkelt åtgärdat genom att helt enkelt inte ställa fram de kakor eller godis som du vill ha kvar. Det du inte är beredd på att bjuda av låter du bli att ställa fram. Men det som är framdukat får gästerna äta så mycket de vill av för mig.

Skorpion76
2014-03-30 15:30
#61

Det här handlar nte om att jag har bjuit, men när jag har varit bortbjuden har jag blivit stenhårt förmanad och kontrollerad för att inte småäta oavsett hur gott det ser ut. Det tillhör god sed att inte göra det och vad jag har fått höra att de som har bjudit undrar varför jag inte kan uppföra mig. Det innebär att det är mina föräldrar som har tyckt att de måste förklara att jag äter tills det tar slut.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-03-30 16:05
#62

#61 Nu ändrar du frågeställningen igen.

Att äta något tills det tar slut kan ju kännas en aningen "åpet" som vi säger i Göteborg.

Att ta en kaka från ett framdukat bord till att äta tills det tar slut är en enorm skillnad.

Inser du det?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Rumpstek]
2014-03-30 16:11
#63

#61 Vad du menar är alltså att du inte förstår att du inte ska äta upp alla kakorna själv.

Skorpion76
2014-03-30 16:25
#64

#62 Jag har haft samma frågesällning hela tiden, men det verkar inte som om jag har varot riktigt tydlig med hur jag menar. Det skulle jag säkrt förstå, men det tråkiga är aatt om det händer får jag skäll för at jag äter tills det tar slut istället för att någon inser att de måste se till att jag får delta i konversationen på lika villkor. 

Eftersom jag är handikappad verkar släkten tro att jag inte är tillräckligt intelligent oh därför bör man helst undvika att prsta med mig. <<Om det ställs frågpr om mig eller om mitt handikpp svarar mina föräldrar  mitt ställe och detta försvaras med att det är fullt normalt. Det är bara jag som upplever dwt som kränkande.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-03-30 16:47
#65

#64 Återigen så ger du ytterligare ny information som gör att jag och jag gissar även andra i tråden får helt nya perspektiv på vad du skriver.

Du har ett handikapp vilket gör att du förmodligen har uppfostrats på ett kanske annorlunda sätt med strängare regler för att du ska förstå sammanhanget.

Om det är rätt eller fel är en annan diskussion.

Att du länsar ett kakfat kan givetvis ha med ditt handikapp att göra men att du äter upp alla kakor för att ingen pratar med dig känns mer som en protest. Rätta mig om jag har fel.

Att dina föräldrar svarar i ditt ställe är synd då du absolut kan prata för dig själv vilket man märker i olika trådar härinne😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2014-03-30 17:12
#66

#64 Det är en protest. Det har du alldeles rätt i. En protest emot att jag inte fr delta i konversationen på lika villkor, men det verkar inte mina föräldrar fattaeller så vill de inte förstå eftersom ett gott uppförande är viktigare än att upptävcka människan. Åtminston är det så för pappa och hans syskon.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Imasy
2014-03-30 23:22
#67

Om det fikas med nära vänner utan speciell anledning behövs det aldrig ett "varsegod" innan man hugger in på fikat, varken från min eller mina vänners sida.

Är det t.ex. kalas, oavsett vilken relation man har till varandra, tycker jag man väntar och låter födelsedagsbarnet ta först, säga varsegod eller liknande.

Fikas det med bekanta, okända etc skulle jag aldrig ta för mig om det inte uttalats att det är ok.

Kommer jag hem till en kompis och det t.ex. står en chokladask på bordet tycker jag man kan fråga innan man tar en, då det kanske inte är lika tydligt att den är lovligt byte.

Sedan tycker jag att man kan tacka för fikat etc av ren hövlighet, oavsett om man är bästa vänner eller inte.

Skorpion76
2014-03-31 06:41
#68

Det jag syftar på är främst släktkalas och liknande. Det är då jag har upplevet det som jag beskriver.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

VästkustFia
2014-03-31 12:33
#69

Släktkalas kan ju vara lite speciella… En del av mina släktingar tar inte för sig av kakor/godis trots att man sagt varsågod utan väntar tills man skickar runt fatet. Alltså även om det bara sitter 4-5 personer vid ett litet bord så alla lätt når det ändåGlad

Annons:
Skorpion76
2014-03-31 13:46
#70

#69 Precis! Det är det jag menar och då anses det som ett etikettsbrott att ta innan fatet har gått runt!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Rumpstek]
2014-03-31 14:36
#71

#70 Nej, det gör det inte.

VästkustFia
2014-03-31 18:32
#72

#70 och 71 Ingen skulle säga något högt men jag tror framför allt de skulle tycka det var en slarvig värd(inna) som inte såg till att skicka runt eller hålla fram faten! Så just i det här fallet hänger det mest på den som bjuder, men min tanke är att nog alla släkter har sina speciella oskrivna regler när de har kalas. Och att dessa inte självklart gäller i andra sammanhang. I en släkt är ju många uppfostrade på samma sätt, plus att man ofta ställer lite andra krav på människorna man haft omkring sig hela livet. Det sociala spelet är knepigt ibland…

Denna kommentar har tagits bort.
VästkustFia
2014-03-31 20:09
#74

#73 Det var därför den kommentaren slank ur mig på slutet, för att jag satt och tänkte på vad du o andra skrivit om snåriga sociala spel tidigare i tråden.

[Rumpstek]
2014-04-01 07:30
#75

#72 Men då är det inte något som gäller alltid, och för alla. Jag känner inte igen det att man måste truga folk till att äta, det gör varken min släkt eller mina vänner.

Skorpion76
2014-04-01 13:59
#76

#74 #75 Nej, det gäller inte alla. Det har jag inte minst lagt märke till i den här tråden, men jag tvivlar på att jag är nsam om att ha blivit fpstrad på det sättet som jag har blivit oaavsett vad jaf har för handikapp eller inte. Om man har blivit fostrad så blir man ställd när folk bara tar uan att fråga. 

Vissa människor går till och med så långt att de kräver att man ska säga saker på ett visst sätt och där tycker jag att det går över gränsen till att bli larvigt. Vissa människor är till exempel jättenoga med att kräva att man ställer frågan:
- Kan jag be att få?
I praktikn innebär det att du hlt enkelt inte får det du önskar om du inte ställer frågan på det sättwt. En ingift faster krävde att jag skulle svara "ja tack" eller "nej tack" om jag ville ha någonting. Om jag inte gjorde det fick jag inte det som efterfrågades.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
pringles
2014-04-02 14:55
#77

Jag skulle tycka det var jobbigt om kakfatet skulle skickas runt till var och en och att man då ska ta för sig. Bättre att ställa fatet mitt på bordet och låta var och en ta det den vill. Och når man inte får man väl be någon att skicka fatet.

Jag kanske inte brukar fika när jag hälsar på folk. Och då blir det väldigt uppenbart om jag får fatet skickat till mig och jag inget vill ha. Nej låt var och en ta så mycket eller lite (eller inget alls) de vill bara.

Skorpion76
2014-04-02 15:36
#78

Hur som heöst är det oftast så att ett barn som inte klarar av att leva upp till släkens koder om ett ordentligt uppförande får mer och mer skäll för det. Det hsr jag själv arit ute för och det är absolut inte roligt. Dels att få skäll för att man inte gör rätt och dels at upptäcka att man hamnar utanför gemenskapen. Om ni bara visste hur många gånger jag har haft en riktigt god lust at säga till mina gamla släktingar att de kan ha sit kalas bakom en stöngd dörr. Utanför den hänger de en skylt med texen: Endast för väluppfosrade! 
Sedan kan de sitta där inne själva till de har ångrat sig. Nu är många av dem döda, men nog håller ni väl med om att när det inte fungerar och den ena responsen man får är skäll och negativism tröttnar man till slut. Därför törs jag hävda att det inte bara är autismen som gör at jag har hamnat utanför.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Emo
2014-04-02 18:39
#79

Det är ju uppenbart av svaren i denna tråd att det är så olika i olika sällskap, så det är omöjligt att veta hur man ska göra i de olika fallen.

Jag försökte lära våra barn när de var små och ställde sig undrande till hur det var i andra hem att man får ta seden dit man kommer. De regler som gäller i ett hem gäller inte i ett annat.

Det är kanske bäst att avvakta en stund och se hur andra gör i varje specifikt fall.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

bamse6311
2014-04-10 06:51
#80

#79 Emo

Tummen upp Tummen uppoch naturligtvis så får man ta seden dit man kommer.

Tycker att många här i tråden har hävdat att TS har fel men är det på här sättet vad gäller kakor hos TS så är det TS som bestämmer vad som är RÄTT i det hemmet, det kan ingen annan bestämma åt TS.

Personligen så har jag alltid en skål med lösgodis stående på soffbordet. Om någon kompis/vän ringer på dörren och kommer in en stund så tycker jag inte att denna automatiskt skall börja ta godis utan att jag har bjudit.

Bästa hälsningar,
Bertil

Skorpion76
2014-04-10 07:11
#81

#79 Nej, det är så jag också har fått lära mig!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Cahira
2014-04-25 05:12
#82

Om du har besök som du vet med dig brukar ta innan ett varsågod och det är såhär viktigt för dig så dukar du inte fram chipsen eller kakorna förrän sist. Du sätter ut kaffekoppar eller liknande och andra prylar först så de kan sätta sig om de vill vid bordet. När du vill säga varsågod tar du fram kakorna och säger "Varsågoda" och börjar hälla upp kaffet.

Fixat och klart.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Skorpion76
2014-04-25 07:37
#83

#82 Det handlar inte om när jag har bjudit, utan om vad jag har blivit utsatt för när jag har varit bortbjuden. Vad de som bjuder egentligen tycker vet jag inte eftersom det inte har ifrågasatts och de har heller inte fått chansen att säga sitt.

Som jag har nämnt i en annan tråd med samma ämnw är både min pappa och hans syskon fixerade vid ett perfekt uppförande trots att de mycket v'äl borde veta att ingen är perfekt. Ett perfekt uppförande är enligt em mycket viktigare än att se till personen och individen! Att jag har ett hanikapp som gör att jag inte klarar av att läsa av sociala koder verkar spela mindre roll trots att de faktislt vet att så är fallet. Jag kan inte uppföra mig och alltså är jag inte välkommen i den sociala gemenskapen. 

Sedan är det också viktigt att komma ihåg att mit betende inte enbart beror på mitt handikapp. En del av det kanske gör det, men jag känner även att jag har tröttnat på att inte bli sedd och accepterad för den jag är! Om pappa och hans syskon tycker att ett perfelt uppförande är så viktigt ka n de faktiskt ha sina egna kalas med stängd dörr och utanför hänger de en skyylt med texten: Endast för väluppfostrade! Sedan kan de sitta där inne tills de har ångrat sig!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Cahira
2014-04-25 08:12
#84

#83 Du kan tacka nej till inbjudan om det är sådan press på dig. Bara för att man blir bjuden behöver inte betyda att man måste tacka ja. :) 

Du har rätten att välja vilka du umgås med och du borde umgås med folk som får dig att må bra. Familj eller ej.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Skorpion76
2014-04-25 14:37
#85

#84 Som vuxen kan man tacka nej, men det kan man tyvärr inte göra som barn!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Cahira
2014-04-25 19:42
#86

#85 Nej det kan man inte, men den tiden är ju förbi för din del eller hur? Som vuxen kan man ta ansvar för egna handlingar, följa sin egna väg och bestämma själv vilka lärdomar som barn man vill hålla fast vid eller inte. 

Jag till exempel skulle sova kl 9, det är inget jag gör nu som vuxen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Skorpion76
2014-04-26 06:34
#87

#86 Självklart, men det är säkert skillnad eftersom du är fullt frisk. Som handikappad tar sig föräldrarna ofta rätten att indirekt omyndigförklara en oavsett hur gammal man än är!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Cahira
2014-04-26 07:07
#88

#87 Alla föräldrar gör det. Och jag är inte fullt frisk.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Skorpion76
2014-04-26 07:13
#89

Det är mycket märkligt eftersom de borde vara vuxna nog att förstå bättre.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Cahira
2014-04-26 07:15
#90

#89 Man kommer alltid vara deras lilla unge, så är det bara. Och mycket beror också på hur mycket ansvar man tar och hur man beter sig. Om man visar att man klarar av ansvar och kan stå på egna ben så kommer de släppa på tyglarna till sist.

Diagnos eller ej. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Skorpion76
2014-04-26 07:22
#91

Jag tycker faktiskt att om de tar sig rätten att svara i mitt ställe kan de tacka också. Skitbra, för då slipper jag anstränga mig!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Cahira
2014-04-26 07:27
#92

#91 Du kan bara ta ansvar för dig själv, vad andra gör är upp till dom. Även om andra lägger ord i munnen på dig så har dom inte tagit ditt ord ifrån dig, du har fortfarande ditt ord kvar och kan välja själv om du får dom sagda eller ej.

Om du tycker din familj behandlar dig orättvist så säg det då.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Skorpion76
2014-04-26 11:02
#93

#92 Det har jag gjort och det har blivit bättre, men fortfarande finns det mycket att jobba med. Väljer de att svara i mitt ställe får de stå sitt kast.  Jag är skittrött på att tacka för något bara för att jag blir tillsagd att göra det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

VästkustFia
2014-04-28 11:19
#94

#93 Bra att du börjat sätta ner foten och visa hur du vill ha det.

Det känns som det är dags för dig att dra en vänlig men bestämd gräns gentemot föräldrar och släktingar. Sånt är tufft - de är ju vana vid att behandla dig på ett visst sätt och att du mer eller mindre funnit dig i det - men när de förstår att du menar allvar tror jag de kommer att förstå och respektera dig på ett annat sätt.

Skorpion76
2014-04-28 15:26
#95

Ja, det har jag börjat att göra, men dt är inte lätt att få dem att förstå det! Eftersom de flesta av pappas gamla slärktingar är döda blir det förstås inga släktkalas på det där gamla sättet längre, men minnet av vad jag fick uppleva när vi åkte dit har etsat sig fast i huvudt på mig.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Arthedain85
2014-05-07 20:18
#96

Jag är också autistisk och har blivit uppfostrad med samma regler som du av min farmor och farfar (dom bodde grannar med oss under min uppväxt). Fick skäll m.m. när man inte följde dessa regler som ingen hade nämnt utan man tydligen skulle förstå per automatik :P Tror det är gamla traditioner. Men jag har valt att inte låta dom bli en del av den jag är idag. Finns ingen anledning för mig att leva efter deras regler…

Skorpion76
2014-05-08 07:26
#97

#96 Vad skönt at höra från någon som förstår!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: