Annons:
Etikettmedia
Läst 4382 ggr
[Thiah]
2014-03-20 10:14

Lärare lyfte ut stökig elev

http://www.expressen.se/kvallsposten/lararen-lyfte-ut-stokig-elev--kommun-stamd/ Idag klockan 11 ska dom bestämmas. Hur ser ni på detta? Jag tycker att det är självklart att lärare måste få avisa en elev som sitter och stör andra elever samt har sönder skolans bänkar som efter åtsägning inte slutar.

Annons:
Calcifer
2014-03-20 10:18
#1

Avvisa ja, men fysiskt… alltså, det är ju det som är så svårt. För vart går annars gränsen? Vart exakt ska man sätta den för att det ska vara rimligt? Får man lyfta och dra i barnen så blir det enklare att argumentera för att det ju faktiskt borde vara lite okej att kanske ge dem en dask också, och är det tillåtet så är det inget vidare hopp till värre och snart står vi där med elevernas händer på bänkarna och läraren som drämmer till allt de kan med pekpinnen.

Nej, jag säger inte att det läraren gjorde är lika illa som det var tidigare i skolan, men så fort man tillåter fysisk tillrättavisning så blir det svårt att dra gränserna för det går så mycket enklare att gömma sig bakom "det var bara en tillrättavisning".


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

rebeccajansson
2014-03-20 10:26
#2

Hände en liknande incident på mitt högstadie där en tjej var stöddig mot läraren o vägrade gå ut trots att läraren sade åt henne att hon inte fick vistas i klassrummet eftersom hon betedde sig illa. Det slöt med att läraren lyfte ut henne med stolen. Dagen efter jobbade han inte kvar. Tycker att eftersom lärarna inte får röra eleverna så borde dem få ringa till barnens föräldrar så får dem själva åka till skolan o hämta sina barn från lektionerna. Inte mer än rätt….

TjockaBerta
2014-03-20 10:28
#3

Jag tycker föräldrarna gör fel som stämmer. De borde uppmana barnet att respektera lärarna och följa skolans regler. Min son hade nog fått be om ursäkt också.

>>>Malum domesticum<<<

LinaLj
2014-03-20 10:29
#4

#1 Men vad ska då lärare göra om eleven vägrar lämna klassrummet? Låta eleven fortsätta störa resten av klassen som då ska få sämre undervisning?

Jag är inte för att man ska använda fysisk uppfostring men ibland är det nödvändigt att ta tag i en elev och visa ut dem ur ett klassrum. Det kan göras utan att orsaka eleven skada. Det är också för mig en enorm skillnad på att visa en elev ut ur klassrummet och att tillåta fysiskt bestraffning.

Men jag ser det ur synvinkel från någon som under hela sin skolgång har fått stå ut med att bli störd i mina studier av andra elever och av att lärarna är bakbundna. Jag mådde oerhört dåligt av det och blev enormt understimulerad i skolan vilket gjorde att jag blev skoltrött och det var nära att jag knappt började på gymnasiet.

Calcifer
2014-03-20 10:33
#5

#4 Jag besitter varken kunskap eller resurser för att söka reda på en bättre metod. Har aldrig påstått att eleven ska få förstöra. Jag tror dock att en lösning bör arbetas med på en tidigare nivå, då att situationen inte uppstår.

Det enda jag understryker är att det svårt att göra skillnad på fysiskt och fysiskt i väldigt många situationer. Tillåts det ena, blir det svårare att hindra det andra. Säg att det är lagligt att smiska dina barn, men inte att slå dem. Då behövs en extremt övertydlig lagtext som inte går att vända och vrida på, och till och med då är det inte bergssäkert. Finns nog tyvärr många som skulle gå långt över gränsen men ändå kalla det för "smisk" för att det ska anses som okej och lagligt.

Naturligtvis ska inte elever få förstöra för andra, och jag säger inte att läraren i fallet gjort något fel som så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gasoline
2014-03-20 10:36
#6

Vad ska en lärare göra, egentligen? Rodnad behöver inte heller tyda på övervåld, det kan lika gärna tyda på motstånd. Ska eleverna få uppföra sig hur som helst, egentligen?

Annons:
Blodfot
2014-03-20 10:38
#7

jag tycker det är rätt att avisa elev om det skulle betyda att de andra kan jobba.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Lexie82
2014-03-20 10:40
#8

Håller med #2

Om en elev stör och vägrar lämna klassrummet bör skolan ringa föräldrarna och kräva att de hämtar sina barn. Om föräldrarna tvingas åka ifrån sina jobb så tvingas de även se att det finns ett problem och ta tag i det. Det är inte enbart skolans jobb att uppfostra våra barn, och personligen skulle jag bli förbannad om jag inte blev informerad om mitt barn betedde sig illa.

Sen kan man ju också fundera över VARFÖR barnet betedde sig så där. Vad ligger bakom, och hur löser man det på sikt?

Min son har ADHD och har vid många tillfällen fått lov att lämna klassrummet. Oftast för hans egen skull då han haft svårt att koncentrera sig. Han fick sin adhd-diagnos när han var 5-6 år, nu är han 14 år och inte en enda gång har han blivit utskickad för att han betett sig uppkäftigt. Men skulle han göra det så skulle jag föredra att själv komma dit och ta hand om det än att en lärare med bristande tålamod gör honom illa.

Honestyisdead
2014-03-20 10:42
#9

Tycker läraren gjorde rätt. En elev som totalt saknar respekt ska avhysas. Krävs det fysisk kontakt för det så gör det. 

Det är fruktansvärt hur många elever kan göra vad tusan dom vill numer.

LinaLj
2014-03-20 10:49
#10

#5 Tyvärr är ju just det problemet. Alla säger vad lärare inte får göra men ingen berättar vad de ska göra. Vilket leder till att lärare inte gör något vilket leder till kaos. Sedan undrar vi varför utbildningen i Sverige försämras.

Lärare får inte avvisa stökiga elever, de får inte gör något åt mobiler som stör, de får inte beslagta mat som äts under lektionen, tidningar som elever sitter och läser osv.

Tänk själva hur produktiva vi skulle vara på jobbet om kollegan sitter och skrålar för full hals, nästa kollega lyssnar på musik på mobilen med hög volym, kollegan som ska hjälpa dig sitter och läser expressen och en kollega har tagit lunch kl 9 på förmiddagen. 

Arbetsmiljöverket skulle få slag.

Gasoline
2014-03-20 10:56
#11

#8 ja, det låter som en bra idé. Men . . . vad gör man med de elever som har föräldrar som inte bryr sig eller om kanske inte kan lämna arbetet/inte är anträffbara under arbetstid? De flesta bryr sig nog och kan lämna arbetet, men alla barn har inte sådana föräldrar.

LinaLj
2014-03-20 10:58
#12

#11 Säkerhetsvakt? Jag vet inte men då tar man ju bort lärarna ur ekvationen.

Calcifer
2014-03-20 11:01
#13

#10 Ja det är vanskligt hur lite utbildning lärare får just kring detta, och även t:ex mobbing och dylikt. Det är i så fall där det måste börja också.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Gasoline
2014-03-20 11:19
#14

#12 ja, jag tycker att det är en bra idé, men tyvärr inte alltid genomförbar. Jag hoppas iallafall att det går så bra som möjligt för läraren. Jag har full förståelse för dennes handling och ser inte hur läraren kunnat handla annorlunda mer än att ignorera problemet? Men misstänker att läraren förmodligen fått ovett för det med. . .

Besserwissern
2014-03-20 19:54
#15

Vilket jävla daddasamhälle vi lever i. När jag gick i plugget åkte man ut med huvet  före om man inte kunde sköta sig, och man visste att det var konsekvensen av ens egna usla beteende. Ingen tänkte ens tanken på att anmäla lärarna - de gör vad de ska!

Skulle man komma hem och säga att läraren handgripligen kastat ut en ur klassrummet? Nä, tror inte det, det skulle ju bli dubbel bestraffning. Vad är det med dagens samhälle? Hur kan föräldrarna till ungen tycka att de har rätt anmäla läraren som faktiskt tycks göra föräldrarnas jobb?

JontaK
2014-03-20 21:56
#16

#15 Trots att jag är tidig 80-talist och därmed gick i grundskola i hyfsat "modern tid" håller jag med om det du skriver. Om vi betedde oss illa blev vi ombedda att lämna klassrummet, lydde vi inte då blev vi helt enkelt utkörda. En fysisk avhysning har ju inget med bestraffning att göra, det är snarare en nödvändighet för att skapa arbetsro åt resterande klass.

På den tiden jag gick i skolan, som inte är så många år sedan, hade lärarna möjlighet att vara auktoritetspersoner. Självklart fanns elever som generellt struntade i vad lärarna sa men de lärare som kunde ryta till fick alltid uppmärksamhet och oftast sin vilja igenom.

I dagens skola blir väl barnen traumatiserade om lärarna höjer rösten, sen ska det gnällas och uppenbarligen till och med stämmas. Föräldrarnas roll i det hela är enormt viktig tycker jag, då lärarna själva verkar vara så begränsade i sitt tillåtna agerande är det i mångt och mycket föräldrarnas uppgift att lära barnen att lärare är auktoriteter som man faktiskt ska lyda under skoltid.

[Mustangcab]
2014-03-20 22:02
#17

Om en elev stör hela klassen så har läraren all rätt att bära ut denne om den inte går själv. Eleven ifråga visar ingen respekt mot sina klasskamrater eller mot läraren. Vore jag detta barns förälder skulle jag har ett allvarligt samtal med det barnet.

Imasy
2014-03-21 21:31
#18

Jag blir så förvånad varje gång jag läser sådant där. Jag (och övriga klasskamrater) hade aldrig i livet våga bete sig sådär som man läser om i tidningarna.

Och betedde man sig illa blev man utvisad till rektorn och då gick man snällt dit utan knussel.

En enda gång var det en lärare som höjde rösten utan att någon ens hade gjort något. Det var vår kemilärare som drämde näven i katedern och röt i att i hans salar var det han som bestämde och ingen gjorde något utan tillåtelse.

Nu gjorde han detta enbart i syfte så ingen skulle sätta eld eller andra skadliga saker, och jag vart knappast traumatiserad ;)

Är också född på 80-talet och än anser jag mig inte vara lastgammal 😃

vallhund
2014-03-22 01:30
#19

#10 Arbetsmiljölagarna omfattar barn i skola/förskola, så det går bra att låta ett skyddsombud anmäla, samt i vissa fall avbryta/stänga verksamheten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gasoline
2014-03-22 07:18
#20

#18 kan inget annat än att hålla med, och jag är född 90. Jag förstår inte varför allt ska anmälas hit och dit, folk verkar inte kunna acceptera att sina handlingar får konsekvenser eller för den delen lösa sina problem utan polis. Jag tycker att lärarens handling känns ganska naturlig med tanke på situationen (om jag förstått det hela rätt) och pojken/föräldrarna tyckte inte om konsekvenserna av dåligt beteende i skolan. Det är lite som slagsmål, ger man någon en smäll kan man inte förvänta sig något annat än motstånd, men då är det den som slog första slaget som det är synd om och det är den som anmäler. Känns ganska skevt.

Annons:
Emo
2014-03-24 10:12
#21

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

TjockaBerta
2014-03-24 10:52
#22

#21

Skrämmande. Och vilka kostnader för samhället med alla dessa rättegångar i hovrätten och i tingsrätten.

>>>Malum domesticum<<<

Gasoline
2014-03-24 10:59
#23

#21 tack för länken, skönt att han friades. Men lite lustigt är det, i den första artikeln uppfattar jag det som att han tagit pojken i armen och fört ut honom. Men i den senaste artikeln verkar det som pojken legat på golvet (vad han nu gjorde där?) och han ordagrant lyft ut honom. Hur som, skönt att han blev friad.

[Thiah]
2014-03-24 11:03
#24

Det kan väl ännu överklagas? Jag hoppas det i så fall blir friande även där.

Imasy
2014-03-24 12:57
#25

Kom på ett flertal till händelser, dock hände dessa på skolbussarna, så det är väl inte lärarnas "fel" där.

Men det fanns en grupp på bussen som ofta roade sig med att busplinga. Ett flertal gånger har chaufförerna ledsnat ur, stannat bussen och hållt ett tal om att den som plingar där ingen ska av, får vackert stiga av där nästa gång, vare sig denne ska av där eller ej.

Hela busslasten har fått en utskällning/undervisning om hur snabbt en buss blir övertänd och därför ska ingen någonsin sprätta iväg tändstickor på bussen.

Likaså att man skjuter inte med sådana där kolsyrepistoler eller vad det heter.

Det har varit chaufförer som har förklarat på ett pedagogiskt sätt och sådana som varit fly förbannade.

Men vad skulle vi säga hemma? "Vi fick skäll på bussen idag för att vi höll på att sätta eld på den" ?. Det faller ju lite på sin rimlighet ibland.

Endezeichen
2014-03-24 14:38
#26

Vad pinsamt att sitta och ha sönder en bänk, bli utdragen och sedan: på toppen av allt: säga till föräldrarna som i sin tur anmäler läraren som gjort sitt uppdrag att avlägsna en elev som ändå uppenbarligen inte vill närvara på lektion (då de hade prov dessutom!), alternativt inte vill göra något. Guuud. Vad jag vet tog ju inte läraren till aga: förutom möjligtvis den punkten eleven hamnade på golvet. Men frågan är om eleven lade sig där själv i protest eller om han vägrade ställa sig upp och lämna stolen (varpå läraren drog ut honom?), jag vet inte…

Emo
2014-03-24 14:49
#27

Det hände för några år sedan, så det kunde vara intressant att få veta vad det blev av honom med sådana föräldrar. Kan det tänkas finnas upplysning på Flashback.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Thiah]
2014-03-24 16:13
#28

#27 ah.. på Flashback kan allt finnas.

Gasoline
2014-03-24 18:22
#29

#26 👍

#27 Jadu, lite spännande skulle det ju vara att veta hur pojken ser på händelsen i dagsläget och vad det blivit för person utav denna. 

#28 Ja, flashback är läskigt, man kan verkligen hitta allt 🤐 Googlade ett namn på en kille som jag hade delat tält med och som var intresserad av mig (det var några år sedan när jag var singel) och fick upp att han var mordmisstänkt och massor med sådant som faktiskt inte visade sig stämma. 😮 Skrämmande! Sådant kan ju förstöra folks liv!

Gasoline
2014-03-24 18:22
#30

Förlåt att det vart OT, jag bara ryktes med…

Emo
2014-03-24 18:57
#31

#29 Man måste vara källkritisk, men jag tycker ändå att Flashback har många bra och seriösa medlemmar, som kommer med intressant och ofta korrekt information.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Gasoline
2014-03-24 19:26
#32

#31 Ja, men det är det ju tyvärr inte många som är, källkritiska alltså. 

Jag är en av dom, även om jag tar det mesta med en nypa salt..

Skorpion76
2014-03-29 14:18
#33

Självklart kan jag färstå frustrationen som läraren måste ha känt. Om hans agerande är rätt ller inte kan diskuteras, men vad ska man göra när någon upprepar samma beteende gång på gång trpts att man har sagt till? Personer som har Tourettes Syndrom brukar som regel skickas ut från klassrummet för att ticsa av sig och särskilt om de har berbala tics som att de skriker, svär och säger obscena ord.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Imasy
2014-03-29 23:34
#34

#33

Fast en med Tourettes eller tics har väl oftast en diagnos fastställd och något som man får ha överseende med. Dessas beteende går väl inte att jämföra med någon som är uppkäftig/störande i allmänhet?

Annons:
Skorpion76
2014-03-30 07:16
#35

#33 Svårt att säga. Eleven som betedde sig störande kan ha haft en diagnos som ingen visste om. I min skola gick et också en kille som var jättestökig och det ptatades om att han hade ADHD eller någonting sådant. Han svor, slogs och retades ständigt med mig för att jag är CP och då ska vi koma ihåg att han och de andra barnen som hakade på troe att CP betyder att man är korkad.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Skorpion76
2014-03-30 07:22
#36

Min pappa tog tag i en liten kille och slängde iäg honom en gång när vi var på seggelsemester. Vi befann oss i en gästhamn och är ska man trycka in en kod när man ska in på toa eller in och duscha sig. Det är en fyrsiffrig kod, men den här killen förstörde det genom att trycka i en siffra till. Pappa sa till honom, men han bara fprtsatte och gtill slut tog han tag i och slängde iväg den lille. Han hamnade i en soptunna och efter en stund skramlade det till i soptunnan. Sedan var den lile försvunnen!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Thiah]
2014-03-30 08:18
#37

Ja tror inte denna kille hade någon diagnos om inte uppkäftig är en sådan. Han åkte ut för att han förstörde för resten av klassen och det tycker jag är rätt. Beter sig min son på det sättet hade han tvingats be läraren om ursäkt. Hade skämts ögonen ur mig…

Skorpion76
2014-03-30 08:48
#38

#37 Det är alldeles riktigt, men yvörr ska man komma ihåg att det brukar finnas minst en sådan i varje klass!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-03-30 09:39
#39

#36 Men det är ju INTE OK att slänga iväg ett barn i en soptunna oavsett hur mycket barnet "bråkar" eller inte.

Bråkiga ungar behöver inte per automatik ha någon diagnos.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2014-03-30 10:33
#40

Nej, det är säkert inte tillåtet, men han blev frustrerad är pojken inte lydde!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Moa-]
2014-03-30 10:35
#41

Sekunderar i vanlig ordning (som det börjar verka) Marias inlägg.

När bytte du nicket förresten?

Annons:
[Thiah]
2014-03-30 10:49
#42

Ja det där med soptunnan iddes jag inte ens kommentera, så urbota dumt. 

Sen att det finns minst en med diagnos i varje klass vet jag inte riktigt om jag håller med om. Tror att vi är för snabba nuförtiden på att sätta en diagnos bara för att barnen inte passar in i de mallar som vuxna satt. Var själv ett barn som hade svårt att sitta still och koncentrera mig men inte sjutton störde jag någon annan för det.

Maria
2014-03-30 11:00
#43

#41 Ganska nyss. Man vill att sajtvärdar i möjligaste mån ska har sitt eget namn som nick men heter man världens vanligaste namn så är det inte helt enkelt😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
2014-03-30 11:14
#44

Maria; det har de ju dock argumenterat väldigt länge, du hade ju med råge hunnit "bli" ditt nick… =P

Skorpion76
2014-03-30 12:19
#45

#42 Ja, om pojkens föräldrar hade sert et skulle pappa ha kunnat bli åtalad för det där!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Moa-]
2014-03-30 12:23
#46

Skorpion76; finns inget krav på att några föräldrar skall ha sett något för det, endast att det kom till polismyndighetens kännedom och en anmälan upprättats. 

Märkligt att en vuxen inte kan hantera problem på andra sätt.

Skorpion76
2014-03-30 12:38
#47

#46 Jag har själv varit med om han har skrit åt mig så att jag har blivit ledsen och gråtit och en gång tryckte han till och med ner mig. Orsaken var att jag hade sjungit om min idol som jag hade d¨när jag sprang ut från en barngrupp inom kykan. När vi kom hem ville jag gå in på mitt rum, men han hindrade mig. Han skrek åpt mig att jag skulle göra läxorna och tog tag i mig. Eftersom jag har dplig balans ramlade jag naturligtvis och själv påstår han att han tog emot mig i fallet. Det berättade han senare när vi gick till psykologen för att prata om det här. 

ag gillar att dansa till musik och gjorde det väldigt mycket som liten, men det såg han ockas till att förstöra. Bland annat genom at i rent raseri gå in i mitt rum och dra för gardinerna så att ingenting skulle synas ut och när jag hade hållit på för länge enligt honom bankae han i väggen så att jag skulle bli skrämd av ljudet.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Gasoline
2014-03-30 12:52
#48

Jag kan dock tycka att man inte kan gömma sig bakom en diagnos. Även om man har en diagnos så kan man uppföra sig och det blir inte per automatik ok att slåss och vara otrevlig bara för det.

Annons:
Skorpion76
2014-03-30 15:22
#49

#48 Det tycker inte jag heller, men et har konstaterats att många av dem som sitter inne har antingen ADHD, AS eller en kombination av dem.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Rumpstek]
2014-03-30 16:17
#50

#36 Det förklarar iofs lite mer varför du har konstiga preferensramar.

[vigge_]
2014-04-14 19:54
#51

Hände en liknande incident i min klass för några år sedan. Skolans bitch var så elak mot en av våra lärare! Skrek att han var bög, att han skulle suga kuk, att han var så ful etc. Läraren bad henne att lämna ett x-antal gånger men hon blev bara värre och värre…. till slut slog han henne med hennes skrivbok i ansiktet och kastade ut henne från klassrummet med huvudet före. Senare hotade hon och hennes kompisar att anmäla m.m. Jag klandrar inge läraren alls! Han gjorde så rätt enligt mig! Man måst visa tydligt för oss ungdomar att skolan inte är en djungel där man kan säga och tycka vad man vill! Denna lärare är en människa med känslor!

Skorpion76
2014-04-14 20:03
#52

#51 Läraren på din skolagjorde helt rätt! Heja heja! 👍


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-04-14 20:15
#53

#51 Oavsett hur illa eleverna betedde sig så är det helt oförsvarligt att slå någon i ansiktet med en skrivbok.

En lärare är en vuxen person som ska föregå med gott exempel och kunna lösa konflikter utan våld.

Visserligen kan man förstå reaktionen men det är faktiskt förbjudet att bära hand på någon annan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2014-04-14 20:37
#54

51-52 Att slå en elev är inte ok. Hur tusan ska man kunna säga till elever att våld är fel om man själv brukar det?

Att lyfta ut är en sak. Att slå och till och med använda tillhygge är en helt annan.

Gronstedt
2014-04-15 11:25
#55

Att ringa föräldrar lär knappast lösa den akuta situationen - även om de skulle slänga vad de har för händer och komma farande direkt, så lär de knappast vara framme förrän lektionen är slut, om de inte jobbar i grannhuset. Så det lär knappast hjälpa de andra eleverna, som får sin undervisning störd. Samma sak med polisassistans, det hjälper inte i det akuta läget.

Annons:
Upp till toppen
Annons: