Annons:
Etikettlagar
Läst 1015 ggr
Martin
2014-02-15 20:01

Koppla skatt & böter till bil istället för ägare?

En s.k. "bilmålvakt" är en person som äger en bil men som hyr ut den till någon som använder den. Begreppet används ofta för personer som äger flera hundra, eller flera tusen, bilar och inte betalar skatt eller p-böter för dem. Eftersom att böterna kopplas till bilägaren med dagens lagstiftning drar bilmålvakterna på sig stora skulder, medan brukarna inte behöver bekymra sig om att betala skatter eller p-böter. Bilmålvakterna är tillsammans skyldiga staten närmre 1,5 miljarder.

Nu är ett nytt lagförslag på gång som kanske kan börja gälla från maj. Det kopplar skatt och skulder till bilen istället för bilägaren, och om man har skulder på bilen kan den tas och man får tre månader på sig att betala skulderna, annars säljs den av kronofogden.

Köper man alltså en bil med skulder på bilen, så är man ansvarig för att de betalas annars kan man bli av med bilen.

Rätt eller fel, vad tycker ni?

**Fråga:
Är det rätt att koppla skulderna för obetald skatt och p-böter till bilen istället för ägaren?
**

mvh Martin

Annons:
Martin
2014-02-15 20:04
#1

Ja, jag tycker absolut att det är ett steg i rätt riktning, sålänge man samtidigt kombinerar det här med en tydlig informationskampanj så att folk vet vad som gäller.

Jag har inte sett lagförslaget i sin helhet och jag vet inte om det är rätt med 3 månaders betalningsfrist eller om det skall vara längre eller kortare. Risken är också att det kommer att kosta skattebetalarna en hel del om Fogden skall börja bärga massa bilar för många av de här bilarna betingar inga större värden och tenderar kanske att bli förlustaffärer om de skall stå uppställda någonstans osv först.

Men jag tycker det är ett steg i rätt riktning så får man väl ta ställning till det exakta lagförslaget när det kommer.

mvh Martin

Imasy
2014-02-15 21:03
#2

Jag tror nog det kan vara en bra idé. Målvakten bryr sig väl inte om skulderna och kommer väl aldrig ha för avsikt att betala dem heller.

Men riskerar man att bli av med bilen helt kanske man är mer benägen med att betala in skatten, iallafall om bilen har några tusenlappar i värde, samt att målvakterna försvinner för att de inte går att göra affär på detta längre.

Dock skulle jag efterlysa en enkel tjänst där allmänheten kan kolla upp bilen om det finns skulder etc. Näst sista bilen jag köpte, köpte jag av en privatperson, och då ringde jag polisen för att kolla att den inte var stulen etc. 

Visst gick det väl att ringa polisen och fråga, men det tog lång tid i telekö, samt att polisen kanske hellre ägnar sig åt andra saker är svara på bilskatter.

Martin
2014-02-15 21:15
#3

#2 Jag förutsätter att det kommer att finnas information om det på t.ex. denna sidan (Transportstyrelsen "Fråga på annat fordon") där man ganska enkelt kan kolla enkla saker runt ett fordon.

Man kan också köpa en tjänst där man får ägaruppgifter, tidigare ägare (tror det är de 2-3 senaste) samt om fordonsskatten är betald eller inte.

mvh Martin

[Mustangcab]
2014-02-15 23:17
#4

Jag ber alltid om att den f.d ägaren ska skriva på köpekontrakten att bilen inte är satt i pant eller behäftad med några skulder.

Imasy
2014-02-16 09:39
#5

#3

Ja uppdaterar man den sidans funktioner lite blir det nog en toppens ida :)

[Moa-]
2014-02-16 11:43
#6

Mustangcab; det ger ju dock inget skydd att du avtalar det med säljaren, utan har någon annan rätt till bilen så är det kontraktet helt utan verkan. En fordran på säljaren har du ju med eller utan detta i ett avtal.

Annons:
[Mustangcab]
2014-02-16 12:38
#7

Moa- På vilket sätt ger det mig inget  skydd. Om jag kollar allting som går att kontrollera och säljaren dessutom intygar att bilen inte är satt i pant eller behäftad med skulder?

[Moa-]
2014-02-16 12:50
#8

Mustangcab; ja, men vad hjälper det om bilen ändå är satt i pant eller såld med ett återtagandeförbehåll? Om människan är oärlig och säljer en sådan bil, så kan vederbörande säkert även skriva under ditt papper utan större betänkligheter…

Upp till toppen
Annons: