Annons:
Etikettermediamordnarkotikabrott
Läst 2511 ggr
Freke
2/12/14, 11:13 AM

Tommy Zethraeus - vill företrädas av trippelmördare

Kan få tidsbestämt…

http://www.expressen.se/nyheter/tommy-zethraeus-far-ett-tidsbestamt-straff/

Hur lång tid anses ni att det ska ta innan en dömd får en chans i samhället?
Rent hypotetiskt? Då man inte är helt insatt i dennes personliga psykiska utvärdering.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Tommy Zethraeus sköt ihjäl fyra personer på Stureplan i Stockholm och har suttit fängslad i 19 år. Nu har Örebro tingsrätt beslutat att han får tidsbestämt straff. Det innebär att han kan släppas fri år 2016. – Det känns fruktansvärt – som jag känner ska han sitta inne resten av livet, säger Malin Genberg Carrega Bertolini till Expressen.se. Hon för förlorade sin tvillingsyster Katinka i dådet.
  • Redigerat 3/17/22, 10:10 PM av Pyttelite
Annons:
Ford -57
2/12/14, 11:33 AM
#1

Katinkas tvillingsyster har gett svaret i Expressen. ELLER som en Ryss sa i dokumentären om straffläger 56, enda sättet att göra bot om man mördat är att skjuta eller hänga sej. För Hvete 4 oskyldiga döda å 20 skadade.

[Mustangcab]
2/12/14, 8:40 PM
#2

Han har fått tidbestämt om jag förstått det hela rätt. Enligt domstolen så har han skött sig bra och läst in 300 högskolepoäng. Han är gift sen 10 år tillbaka och far till 4 barn och vill gärna arbeta och betala av sin skuld. Någon gång så måste du har sonat dina brott.

Imasy
2/13/14, 10:28 AM
#3

Ja det låter ju då som att han faktiskt försöker anpassa sig till ett normalt liv utanför murarna, så då kanske han får komma ut "snart" då?

[Mustangcab]
2/13/14, 12:21 PM
#4

# 3 2016 sa de i domstolen.

fatcat
2/13/14, 1:03 PM
#5

Förstår inte varför man fängslar människor i en modern rättsstat? 😕Är väl bättre om brottslingar straffas med "öppen" kriminalvård där de blir ompysslade 24/7 på något vackert spa-hotell. 

Hur ska dem annars förstå skillnaden mellan rätt och fel?😢

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
2/13/14, 4:16 PM
#6

# Priset är nog billigare på SPA:et😃

Annons:
Martin
2/13/14, 8:35 PM
#7

#5 Vet inte om jag skall tolka dig ironiskt eller inte. Anser du att slutenvård eller fängelse är det straff vi skall ha för de som felat? I så fall, för alla brott eller var går gränsen? Livstid på alla? Eller bara viss tid? Om bara viss tid; Vad får dig att tro att de ändrar sig enbart av att sitta inspärrade utan någon form av vård?

Hoppas, och tror, att du var ironisk för du har i tidigare inlägg verkar så pass begåvad att du inte tror att öppenvården är att jämföra med spa och "omysslas" 24/7.

mvh Martin

Imasy
2/13/14, 8:37 PM
#8

Ja kommer han ut 2016 så har han alltså suttit i 22 år då? Är väl ganska lång tid endå till att försöka komma till rätta igen.

Sedan har jag full förståelse för de anhöriga att de inte vill ha ut honom för det han gjorde, men men.

Martin
2/13/14, 8:39 PM
#9

Gällande Tommy så är han dömd till livstids fängelse efter de sk Stureplansmorden.

För drygt 10 år sedan fick han sin senaste dom, då gällande ett antal andra grova brott.

Vi får väl hoppas att det "bara" var de första 8-9 åren i fängelse som inte hjälpte, utan att han de senaste 10-11 åren blivit en bättre människa.

Vet inte i vilken form han fått vård inne i fängelset men jag tror ju inte på att bara inlåsning gör människan bättre. Att han nu studerat och tagit en massa poäng känns ju i alla fall som ett steg i rätt riktning.

mvh Martin

[Mustangcab]
2/13/14, 9:32 PM
#10

# 9 Har du inte läst artikeln?

Martin
2/13/14, 9:50 PM
#11

#10 Jag hade bara skummat den, läste något motsvarande på Aftonbladet igår samt såg det på Aktuellt eller om det var Rapport. Nu har jag läst den och vet lite mer, men fortfarande vet jag inte vilken form av behandling det är, eller vad det haft för verkan på honom (och om han gått den innan eller efter han dels begick nya brott eller för den delen började sköta sig). Eller om det (och det är väl mest troligt) har gått diverse behandlingar och påverkansprogram under hela tiden.

Vet inte heller om det var innan han i fängelset gjorde sig skyldig till narkotikabrott, stämpling till rån och medhjälp till grova vapenbrott - dvs jag vet inte om behandling/påverkansprogrammen har gjort honom bättre.

Om jag var otydlig så anser jag det rätt, utifrån den infon som finns, att tidsbestämma straffet och att det nog börjar bli dags att återanpassa honom till samhället om han någonsin skall göra det. Dock är jag inte personen att avgöra om det är rätt eller fel, men en åsikt kan jag ju ta mig friheten att ha.

mvh Martin

[Mustangcab]
2/13/14, 10:18 PM
#12

Jag tycker att de framgår av domstolen utsago att han har skött sig de senaste 10 åren.

Freke
2/13/14, 10:45 PM
#13

Tycker det skulle varit bättre om det fanns någon vård i kriminalvården?

Sitter man inne gör man det av en anledning, eller?
Att förvara någon i x-månader eller år gör ingen bättre som människa.
Man kan bli bättre förbrytare men knappast bättre människa, bittrare ja..

Så fängelsena i Sverige bör omprioritera sin planläggning för hur dom ska lära deras klienter att föra sig i ett öppet samhälle..

Inte i en sluten comminity som trots allt en fängelse är, där det finne en eller en grupp som bestämmer, som man kan köpa sig friheter, tjänster osv osv.. Om samhället skulle va likadant uppbyggt, så hade vi haft betydligt mer korruption än vad vi har, även om den finns i vårat samhälle.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
[Mustangcab]
2/14/14, 12:05 PM
#14

Vi har principen allmänprevention och individprevention när det gäller straff. Dvs  det ska vara avskräckande för någon att begå ett brott då man kan hamna i fängelse vilket faktiskt fungerar på de allra flesta. Däremot så fungerar det inte på de som redan funnit sin livsstil.

Det är som du säger många som sitter i klistret på drogproblem men är de inte själva villig att ta sig ur det så är chansen inte så stor.

De har permissioner och de kommer från ett öppet samhälle innan de begår brott. Men du har naturligtsvis det social arvet också.

Martin
2/15/14, 2:28 PM
#15

#12 Petitesser och kanske rätt då jag inte läst domstolsutsagan, men enligt artikeln har han misskött sig fram till 2006. 8 eller 10 år kanske kan kvitta i sammanhanget förvisso.

mvh Martin

[Mustangcab]
2/19/14, 10:07 PM
#16

Det är numera överklagat så vi får se vad nästa instans säger.

Pyttelite
3/17/22, 10:06 PM
#17

Stureplansmördaren Tommy Zethraeus släpptes från sitt livstidsstraff 2020. Nu är han åter igen misstänkt för grov brottslighet i form av narkotikasmuggling, det skriver Aftonbladet.

Läs mer här:

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stureplansmordaren-fast-i-knarkharva


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Stureplansmördaren Tommy Zethraeus släpptes från sitt livstidsstraff 2020. Nu är han åter igen misstänkt för grov brottslighet i form av narkotikasmuggling, det skriver Aftonbladet.
Pyttelite
3/17/22, 10:08 PM
#18

Frågan om vem som ska försvara Tommy Zethraeus, numera Eriksson, när han nu misstänks för inblandning i en internationell knarkhärva har hamnat i hovrätten. I en färsk skrivelse till hovrätten begär han nu uttryckligen att en tidigare dömd trippelmördare, som ”han vet är en duktig jurist”, ska få företräda honom istället för hans nuvarande försvarare – som endast varit advokat i ett år.

Läs mer här:

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/rattsfall/zethraeus-tar-strid-i-hovratten-vill-forsvaras-av-trippelmordaren/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Igår kunde Dagens Juridik rapportera att Stureplansmördaren Tommy Zethraeus, numera Eriksson, önskar att få försvaras av en tidigare dömd trippelmördare när han nu misstänks för inblandning i en internationell knarkhärva....
  • Redigerat 3/17/22, 10:09 PM av Pyttelite
Pyttelite
11/9/22, 8:40 PM
#19
Upp till toppen
Annons: