Annons:
Etikettmedia
Läst 2314 ggr
Freke
2014-02-06 09:07

TV 4 i morse..

Hörde på nyheterna på 4:an.

Att någon hade fått böter (2000kr) för att denne hade haft bilen igång?
Tydligen för att denne låtit bilen varit igång för att det var en massa minusgrader och fått böterna för att det hade varit behjälpligt för eventuell biltjyv?..

Vilket lagstöd är det som polisen stödjer sig på i det här fallet?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Lexiia
2014-02-06 09:24
#1

Får man inte ha bilen igång om det e minus ute?

Jag har bilen igång så fort hunden är med så de inte blir kallt för henne att ligga i bilen när hon inte kan följa med när vi är utanför. Fast inte i stan om inte nån är med i bilen.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


[Remix]
2014-02-06 09:37
#2

Trafikförordningen kod 072: "Ej vidtagit lämpliga åtgärder för att förhindra att fordon obehörigen brukas av annan." Det fasta bötesbeloppet är  2000:- för detta.

Freke
2014-02-06 10:30
#3

Är ju egentligen rätt sjukt? Kan jag tycka..
Det är lite som att polisen skulle gå runt och känna på husdörrar och om det är olåst så ska du bötfällas för att du inte låst din dörr…

Kan lätt gå med på bötesstraff för brott mot tomgångskörning samt att om bilen stjäls ska du inte få ut något på försäkringen.

Lustigt tycker jag att det är iallf…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Remix]
2014-02-06 11:28
#4

Det finns ju exempel som visar varför det är motiverat med en sådan här påföljd…

Imasy
2014-02-06 13:00
#5

Men får man då inte ha bilen igång på tomgång medan man typ skrapar rutona, packar in bilen på morgonen etc för att den ska bli varm?

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta, att man själv kan bli straffskyldig för andra vuxna människors handlingar. Hur långt ska man kunna dra det då?

[Remix]
2014-02-06 13:17
#6

#5 Har man bilmotorn igång och dörren olåst medan man går in i en affär så har man knappast "vidtagit lämpliga åtgärder" för att skydda bilen från stöld, men om man skrapar rutorna och blir undanknuffad av en biltjuv alternativt observerad av en polis tror jag knappast man blir bötfälld.

Man kan bli "straffskyldig för andra vuxna människors handlingar" i flera olika fall. Jämför t.ex. med om man har vapenskåpet olåst och någon bryter sig in och stjäl vapen, då blir det också påföljd.

Annons:
Imasy
2014-02-06 13:35
#7

#6

Jo, då är det ju självklart en annan sak om man lämnar bilen igång medan man handlar. Men nu framgår det inte i TS om bilägaren var och handlade.

[Remix]
2014-02-06 14:54
#8

#7 Nej, jag tog några allmänna exempel för att visa att det finns ett spann i frågan. Du frågade ju om hur långt man kan dra det…

[Mustangcab]
2014-02-06 17:26
#9

Vissa kommuner har tomgångskörning max 1 minut men vem som kollar detta vet jag inte.

Gasoline
2014-02-06 17:39
#10

#9 Gäller inte denna gräns överallt inom tätbebyggt område? 🤔

Inget jag vet, utan det är en fundering.

[Mustangcab]
2014-02-06 17:58
#11

# 10 Jag vet inte om det är kommunala ordningsstadgan eller om det är lag.

Gasoline
2014-02-06 18:01
#12

#11 Du har nog rätt, det verkar vara olika beroende på kommun. Gjorde en snabb googling. 

http://www.smohf.se/Verksamheten/Halsoskydd/Tomgangskorning/

Freke
2014-02-06 23:26
#13

Falköpingsinsidenten, å den hade inte kunnat hända om det var hans egen bil? 

Men jag vet inte att det finns straffsats på att ha en bil olåst?
Det finns straff på att ha ett vapenskåp olåst.. Oavsett du låst huset eller inte..

I det här fallet med att bötfälla, om man nu ska dra din liknelse lite då.

Så är det som att om du har bilen olåst, så ska du bli av med körkortet.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Martin
2014-02-07 05:49
#14

Har man en bil olåst men nycklarna inte sitter i så är nog lagrummet inte tillämpligt, då har man ju inte "undlåtit att försvåra" eftersom att någon fortfarande måste tjuvkoppla bilen.

Blir man bortknuffad från sin bil eller på annat sätt med våld/hot hindras från att hindra någon från att ta ens bil så gör sig gärningsmannen dessutom skyldig till rån istället för tillgrepp av fortskaffningsmedel, dvs begår ett grövre brott än om man "bara" stjäl bilen.

mvh Martin

Lexiia
2014-02-07 09:16
#15

*intressant tråd*

Vet att många på landet startar upp sina bilar för att de ska bli varma och underlätta att tex skrapa rutorna eller slippa skrapa rutorna å många lämnar sina bilar på gården igång å sen går in å gör nått annat under tiden.

Är det inte någon risk att bilen blir stulen då? Bilen står igång på landet å ingen är i närheten? är det tex en fin bil kan ju nån lagt till denna rutin på minnet (som många inbrottstjuvar gör) å bara sitta vänta på att dom ska starta upp bilen?


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


[Mustangcab]
2014-02-07 16:11
#16

# 15 Fast då är fortfarande rutorna igenisade så de lär inte se så mycket närde snor bilen😂

Lexiia
2014-02-07 17:04
#17

Sant men vem vet, de kanske väntar tills de tinat så de kan se lite 🤪


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Upp till toppen
Annons: