Annons:
Etikettlagar
Läst 1794 ggr
Emo
2/5/14, 9:51 AM

Vem är viktigast?

Vem är viktigast en gammal vårdbehövande eller personalen som ska ge vård?

http://www.aftonbladet.se/incoming/article18296171.ab

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
fatcat
2/5/14, 1:44 PM
#1

Hade ju varit smartare om kamerorna var dolda. Då kan inte personalen uppleva det som kränkande, eftersom dem inget vet.👍

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
2/5/14, 3:14 PM
#2

Jag håller på vårdtagarna😃

Imasy
2/5/14, 5:00 PM
#3

Vad är skillnaden att ha en kamera i hemmet hos vårdtagaren, mot att ha kamera i taxin, på banken, på mataffären, i tunnelbanan etc etc?

fatcat
2/5/14, 5:14 PM
#4

Instämmer med Imasy! Du är så klok 🙂🌺☀️

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
2/5/14, 7:21 PM
#5

# 3 Förmodligen att du inte förväntar dig att någon ska begå ett brott mot någon person.

Imasy
2/5/14, 7:45 PM
#6

#5

Precis, då borde det ju inte vara något problem att vårdtagaren har en kamera i sitt hem heller? :)

Annons:
[Mustangcab]
2/5/14, 7:48 PM
#7

# & Nej det anser inte jag heller men kameror motiveras med att det finns risk för brott och att man ska kunna finna gärningsmännen. En kamera i ditt eget hem anser jag inte kränker någon annan.

[Moa-]
2/5/14, 7:56 PM
#8

fatcat; olagligt i alla fall, monterade kameror kräver information till de som vistas inom kamerornas upptagningsområde…

Hur många av er skulle vilja ha konstant övervakning på era arbetsplatser? Någon som kollar er över ryggen hela tiden? Många platser har det, men ofta av andra skäl än att arbetsgivaren inte litar på de anställda. 

Litar man inte på vårdgivaren så bör man leta efter andra alternativ, marknaden är trots allt avreglerad och valfrihet föreligger idag.

fatcat
2/5/14, 8:08 PM
#9

#8 Är det lagligt då om kamerorna är dolda men en liten skylt sitter på väggen där det står att tex sovrummet är "kameraövervakat". Då vet ju inte personalen med 100% säkerhet att det faktiskt finns kameror uppsatta och samtidigt så finns informationen tillgänglig?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
2/5/14, 8:13 PM
#10

fatcat; ja, men informationen måste finnas. Hur skulle de annars tolka det? Och varför föra någon bakom ljuset?

fatcat
2/5/14, 8:17 PM
#11

I banker kan det finnas skyltar med "kameraövervakning" men exakt vart dessa kameror är placerade måste väl inte framgå?

Alltså om anhöriga spikar upp en liten skylt någonstans och fixar dolda kameror så kanske det faktiskt är tillåtet, rent juridiskt?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2/5/14, 8:18 PM
#12

😉

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
2/5/14, 8:27 PM
#13

Jo, men det löser väl inte problemet? Varför övervaka?

Personalen kommer ju inte direkta att känna sin mindre övervakade, snarare motsatsen…

Annons:
fatcat
2/5/14, 8:33 PM
#14

Det är ju för att anhöriga inte ska behöva känna oro.. Jag undrar hur mycket det påverkar personalen?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
2/5/14, 8:39 PM
#15

fatcat; hur skulle det påverka dig om någon hela tiden tittade över din axel med enda syfte att de misstror dig? ^^

Personalen påverkar ju bevisligen negativt, detta har de ju själva uttalat.

fatcat
2/5/14, 9:11 PM
#16

Jag hade förmodligen inte gillat det.. Gillar inte att vara kameraövervakad. Känns inskränkande

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
2/5/14, 10:53 PM
#17

Där borde ju frågan vara ganska avgjord…

fatcat
2/5/14, 10:57 PM
#18

Jo fast om personalen använder rånarluvor innan dem går in så kränks inte den personliga integriteten.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
2/5/14, 11:00 PM
#19

Fast kränks inte vårdtagaren tre gånger dubbelt då?

Martin
2/7/14, 5:45 AM
#20

Vårdtagaren är viktigast men det innebär inte att personalen inte skall få säga sitt.

För egen del vårdas jag hellre av personal som trivs på sitt arbete och anser sig ha en god arbetsmiljö än personal som vantrivs och som kanske gör ett sämre jobb pga stress, vantrivsel eller något annat. Med andra ord, med en god arbetsmiljö och personal som trivs får nog vårdtagaren det bättre.

Sedan vet jag inte om det är jag som tycker uttalandet om att kamerorna primärt inte är till för att kontrollera personalen, utan "de är till för att ha koll på pappa". Vad säger han själv? Vill han bli filmad 24/7? Har han något eget att säga i frågan? Och det är kanske enklare att logga in på en smartphone/platta och kolla, än att åka dit och hälsa på (nu raljerar jag lite…).
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmlandsnytt/alvar-95-overvakas-av-kameror

mvh Martin

Annons:
fatcat
2/7/14, 9:28 AM
#21

En annan fråga, vet dem ens att han lever? Om ungarna aldrig är där utan bevakar han i övervakningskameran medans personalen inte vill vara i huset?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Upp till toppen
Annons: